Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon teinille kk rahaa?

Vierailija
27.02.2025 |

Eli paljonko muut annatte 8.lk käyvälle lapselle viikko tai kuukausirahaa? Itse annan 40€ ja se kyllä ei riitä koko kuukaudelle. Maksan siis hänelle itse kaikki tarpeeseen tulevat vaatteet, kengät, kasvonpesuaineet yms ja bussilipun sekä puhelinlaskun. Nuori siis saa käyttää tuon 40€ mihin haluaa. No, ostaa sillä välipaloja ja karkkia/limsaa. Mutta olen pohtinut, että eihän tuo raha riitä mihinkään. Miten muiden teinit? Jos haluaa elokuvissa käydä tai mäkkärissä tms?! Onko siis 40/kk liian vähän? Toki lapsen oma valinta ostella karkkia ja välipaloja eikä mennä esim leffaan. Mutta sitten kun haluaisi leffaan ja tilillään on 0€ niin en minä anna ylimääräistä rahaa.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka nuori muka tulee toimeen jollakin kämäsellä tonnilla kuukauden?

Elämä on nykyisin kallista, kaikki maksaa niin paljon. 2500 euroa on ihan pienin mahdollinen summa.

Vierailija
22/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini töihin mikäli rahaa tarvitsee. Raha ei puussa kasva. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini töihin mikäli rahaa tarvitsee. Raha ei puussa kasva. 

Pahoittaa mielensä, jos moista ehdottaa.

Vierailija
24/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä

Vierailija
25/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, joten rahaa on pakko antaa.
Ette mahda mitään.

Vierailija
26/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Vanhemmilla on elatusvelvollisuus, joten rahaa on pakko antaa. Ette mahda mitään.

On pakko elättää, ei antaa rahaa 

Vierailija
27/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole tarvinnut antaa kun tekee töitä. Heti kun pystyi niin ajoi itselleen taksikortin ja ajelee viikonloput taksia. No joo, 19 on toki vielä teini.

Vierailija
28/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä

7lk 20€/kk

8lk 30€/kk

9lk 40€/kk

Lukiolainen/amis 50€/kk

Lapsilisät yli 10v ikäisestä menevät heidän omille säästötililleen, jonka saavat kun muuttavat omilleen. Kesätöistä saavat lisää käyttörahaa ja harrastukset ja isommat vaateostokset maksetaan meidän vanhempien toimesta.

Vierailija
29/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-v tyttö saa lapsilisän tililleen ja lisäksi 20€/vko eli lapsilisä + 80-100€/kk. Isä maksaa lisäksi puhelinlaskun, harrastuksen kausimaksun (50€/vuosi), vaate- tms tarpeelliset tavarat, kuten ihonhoito tuotteet, mutta tyttö ostaa itse lisää tuosta saamastaan rahasta, kun haluaa esimerkiksi meikkejä tai hiusvärejä käyttää.

Vierailija
30/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiolaiselle 200e/kk ja ammattikoululaiselle 50e/kk. 40e/kk on kasiluokkalaiselle ihan hyvä.

Vierailija
31/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiolaiselle 200e/kk ja ammattikoululaiselle 50e/kk. 40e/kk on kasiluokkalaiselle ihan hyvä.

Miksi moinen ero?

Vierailija
32/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen ero?

Kk-raha on 50e/kk, jonka lisäksi voi saada 50e/kk lukio-opinnoista, 50e/kk pitkästä matikasta ja 50e/kk pitkästä fysiikasta.

Vierailija
33/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vitosluokkalainen jaa 50 €/kk, vähintään kasin koenumerosta kympin, ja sitten vielä isänsä antaa jotain, jos lapsi auttaa isää erilaisissa hommissa. Minä maksan ruuat, vaatteet, kengät, leffaliput, bussikortin, laitteet, laskut ja harrastukset. Tuo viisikymppinen menee ns. turhuuteen. Eihän se pitkälle riitä, yleensä uppoaa johonkin pakko-saada-vaatteeseen, meikkeihin, hampurilaisaterioihin ja karkkiin. 1-2 kauppareissulla törsätty.

Lapsilisä säästetään tulevaisuuden opintoja varten erilliselle tilille.

Olen ajatellut nostaa kuukausirahan 80 euroon, kun lapsi menee yläkouluun.

Vierailija
34/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen ero?

Kk-raha on 50e/kk, jonka lisäksi voi saada 50e/kk lukio-opinnoista, 50e/kk pitkästä matikasta ja 50e/kk pitkästä fysiikasta.

Mä maksan kyllä ihan eri perusteella. Mut jos noin ois, niin varmaan lapsesi "opiskelisivat" lukiossa laajaa matikkaa ja laajaa fysiikkaa, vaikkei yhtään kiinnostaisi. Itse luulen, että oot vaan surkea trolli ...

Vierailija
35/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut toistaiseksi kuukausirahaa, mutta voisi olla hyvä idea ottaa käyttöön vaikka asteittain. 

Kasiluokkalainen saa vaihdellen rahaa. Ei pyydä paljoa, enkä anna paljoa, toki tarpeesta riippuen.

Asutaan landella, teinin koulu linkkamatkan päässä. Jos jää "kylille", ei välttämättä ole rahaa ollenkaan tai saa viidestä eurosta ylös päin riippuen vähän, mihin saakka on tarkoitus olla. Jos käyvät kaverilla ja menevät nuorisotiloihin, laitan yleensä ~15-30 euroa mukaan. Tällöin ajatuksena on se, että voi käydä kaupassa, ja voi käydä syömässä tai syöttää halutessaan kaverinkin. 

Kaupungille teini pyytää ~15 euroa mukaan, vähän tarpeesta ja kohteesta riippuen annan sen 15-40 euroa. Jos tarkoitus esim. on ostaa jokin tietty vaate, 15 euroa ei oikein siihen riitä.

"Kylille" jää 1-2 x viikossa, kaupungilla käy kerran kahdessa viikossa. Tosiaan välillä saa enemmän, välillä vähemmän. Ostan hänelle meikit, vaatteet (paitsi kun menee kaverin kanssa, ja käy itse sovitusti rahalla ostamassa) ja sen sellaiset. Jos saa lahjaksi rahaa, en vaadi sitä käyttämään esim. vaatteisiin tai muuhun, saa sen säästää.

Mitähän siis sanoisin että kuukaudessa menisi tällaiseen. No, ehkä 20-50 euroa keskimäärin, joskus vähemmän ja joskus enemmän. Ihan riippuu. Mutta sun täytyy sovittaa menot teidän budjettiin eikä peilata muita. Teinin kanssa voi jo keskustella raha-asioista.

Vierailija
36/36 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on paljon. Paljonko on kysymyssana.