Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetellään miksei hyvätuloiset kuluta

Vierailija
27.02.2025 |

Eräs syy on työtön puoliso 40+.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eikös se työtön puoliso saa kuitenkin työttömyysturvaa? Eli perus "ruokarahan" kuitenni. Ei kukaan jää täysin rahattomaksi vaikka puoliso tienaisikin hyvin. 

Vierailija
22/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kuluta koska ostan vain sen mitä tarvitsen enkä mitään ylimääräisyyksiä tai heräteostoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kulutus on huipussaan ulkomailla. Kuluttavat siis 'mökeillään'  ja matkoillaan ulkomailla. 

Joo. Huonoimpina aikoina tuli opittua tulemaan toimeen tosi vähällä. Myös hintatietoiseksi. Muutaman kerran vuodessa käytiin Virossa hankintamatkoilla ja edelleenkin. Vaikka kaupoissa hinnat ovat nousseet niin matkat ja syöminen ruokapaikoissa on aika kohtuuhintaista vielä. Tosin on se kohtuuhintaista meilläkin lounaspaikoissa.

Vierailija
24/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuluttaa ei voi kun kaikkea on ja kaupoissakin vain halvennetaan halpaa ja laadukasta ei ole myynnissä.

Vierailija
25/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupassa kulutan ja laskuni maksan, siinäpä se.

Välillä kyllä ostan joko uusia pelejä tai kuntoilutavaraa. 

Vuosia on kerrottu ihmisille kuinka säästää ja kuluttaa vastuullisemmin. Nytkun normaalit ihmiset tekevät niin, ollaankin laman äärellä. 

Vierailija
26/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me kulutetaan, mutta se ei ole turhanpäiväistä shoppailua. Me käydään usein ravintolassa syömässä. Matkailu on tiivisi osa elämäämme ja siihen menee paljon rahaa. Taloamme pidämme hyvässä kunnossa ja maksamme huoltopalveluista. Terveysasiat hoidamme yksityisellä.

Vierailija
27/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuluta koska ostan vain sen mitä tarvitsen enkä mitään ylimääräisyyksiä tai heräteostoksia.

Jätän pääsiäistulppaanit ostamatta. Mulla on pajun ja koivun oksia maljakossa. Koristelen viime vuonna lasten virpomisvitsoista talteenottamillani roikkuvilla pääsiäismunilla.

Vierailija
28/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset lisäävät kulutustaan mainittavassa määrin, kun vaihtavat asuntoa ja remppaavat uutta. Nyt ei asuntokauppa käy joten ei sitten ole näitäkään kulutuksia.

Muuten kulutus on aika lailla samalla tasolla.

Vierailija
29/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailma täytyy romusta ja krääsästä, luonto tuhoutuu ja ilmastoähky on päällä, mutta hyvätuloisten pitäisi silti kuluttaa?

Talousjärjestelmämme ja oikeastaan yhteiskuntiemme perustukset ovat juoksuhiekalla, koska ne on rakennettu ikuisen talouskasvun varaan. Kapitalismi on ihmisen luoma järjestelmä ja muutettavissa, mutta se on vaikeaa, koska se läpäisee koko elämämme. 

Olen suunnannut kulutusta yhä enemmän palveluihin, jotka eivät rasita luontoa ja joista raha jää yrittäjälle. 

Vierailija
30/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan laadukasta ja käytän ne loppuun. Pätee vaatteisiin ja kosmetiikkaan.

Huonekaluissa on panostettu kestäviin klassikoihin. Tykkäämme syödä kaalilaatikkoa.

Turhaa emme osta. Huviksi riittää Netflix ja teatteri / festari pari kertaa vuodessa.

Vierailija
31/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvätuloiset lisäävät kulutustaan mainittavassa määrin, kun vaihtavat asuntoa ja remppaavat uutta. Nyt ei asuntokauppa käy joten ei sitten ole näitäkään kulutuksia.

Muuten kulutus on aika lailla samalla tasolla.

Niin kauan kuin nämä sodanlietsontahullut peloittelevat mediassa idän uhalla ei kiinteistökauppa käy. Kaikkihan sen tietää.

Vierailija
32/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tarvitse mitään. 

Olen keskituloinen, ja meidän perheessä rahat menee asumiseen, ruokaan, lasten harrastuksiin, työmatkoihin, pakollisiin hankintoihin kuten vaikka lapselle pyörä koulun pihalta varastetun tilalle #rumasana

Paljon ostelen kirppareilta lapsille, myös teineille. Ja kavereilta ostellaan joskus puolin ja toisin, tai lainaillaan talviurheiluvälineitä yms. 

Loput varat menee säästöön, rahastoihin, osakkeisiin. 

Ja sitä rahaa jos kulutetaan, niin tehdään se ulkomaanmatkoilla sitten. Ei millään pahalla, mutta nautitaan palveluista, maisemista, elämyksistä jossain ihan muualla kuin ankeassa, ylihinnoitellussa Suomessa. 

Vierailija
33/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeastaan tarvitse enää mitään.

Vaatteita ja ruokaa, joskus juomaa ja iloista seuraa.

Siinäpä se.

Vierailija
34/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko nyt jo - hyvätuloisten rajakulutusalttius on pieni. Jos annat rikkaalle 100 euroa se laittaa ne johonkin globaaliin rahastoon missä on jo ennenstään miljoona. Ei ole taskuhienosta puutetta.

Työttömän rajakululutusalttius on lähes 100% koska hän tarvitseee jokaisen euron ostaakseen ruokaa ja maksaakseen laskut - ja koska tuo raha lähtee suoraan rahakiertoon niin sen elvyttävä vaikutus moninkertaistuu. 

Vierailija
35/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt jo - hyvätuloisten rajakulutusalttius on pieni. Jos annat rikkaalle 100 euroa se laittaa ne johonkin globaaliin rahastoon missä on jo ennenstään miljoona. Ei ole taskuhienosta puutetta.

Työttömän rajakululutusalttius on lähes 100% koska hän tarvitseee jokaisen euron ostaakseen ruokaa ja maksaakseen laskut - ja koska tuo raha lähtee suoraan rahakiertoon niin sen elvyttävä vaikutus moninkertaistuu. 

Ja varmaan itsekin ymmärrät miksi työttömän raha ei liiku - sitä ei oe. Ei edes keskiluokkaiset ihmiset ostele mitään turhuuksia, ei käy ulkona syömässä tai yökerhoissa juomassa shampanjaa. Ei, nyt ostetaan järkeviä ruokia, lykätään vaatemenoja, parsitaan lasten vaatteet ja jos auto huutaa remppaa niin siirrytään julksiiin,  jos kellosta loppuu patterit niin katsotaan aika kännykästä....minä paikkasin eilen kumisaappaan pyöränpaikalla. Nyt jännitetään pysyykö, vai pitääkö palkkapäivänä ostaa uudet. 

Vierailija
36/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös pitkäaikaistyötön puoliso 50+.

Olen rehellisesti sanoen loppu, enkä aio enää pitkään elättää, vaan ottaa eron. Muutenkin on kuollut suhde.

Vierailija
37/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eikös se työtön puoliso saa kuitenkin työttömyysturvaa? Eli perus "ruokarahan" kuitenni. Ei kukaan jää täysin rahattomaksi vaikka puoliso tienaisikin hyvin. 

Ei saa, kun on freelanceri. Työtön puolisoni saa 0 euroa tukia. En oikeasti jaksa tätä enää. 

Vierailija
38/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kulutus tapahtuu aika pitkälle lomareissuilla ja Amazon.de. Haaveissa on kallis uusi objektiivi kameraan, jota ei vielä saa käytettynä mistään ja mieluummin ajelen vaikka autolla Andorraan ostoksille kuin maksan Suomen ALV:lla ryyditetyn hinnan siitä uutena täällä.

Vierailija
39/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en kuluta, koska en tarvitse mitään. Kaikki on jo kulutettu. Asun ison kaupan vieressä, joten haen siitä ilta-alen tarjontaa ja harrastan kävelyä ja pyöräilen vanhalla pyörällä. Voin ostaa käytettynä, vaikka rahaa olisi pröystäilläkin.

Tämähän se!

Vierailija
40/40 |
27.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on menossa vaatteiden ja kodin tekstiilien kestävyyskokeilu. Kokeilen miten pitkään pystyy käyttämään, ennen kuin ilmestyy reikä.

Tietenkin voisin ostaa uutta, mutten osta. On mulla parempia vaatteitakin henkarissa mihin tahansa parempaan menoon tarvittaessa.

Älytöntä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme