Oliko Pekka-pojan tarina huijaus?
Julkaisu Pekka-pojan kuolemasta leviää somessa kaupunginjohtaja: Ei ole tietoa, että olisi tapahtunut
Vantaan kaupunki on selvittänyt sosiaali
Kommentit (703)
Vierailija kirjoitti:
Nuo järjestön Pekka-postauksessaan tekemät vaatimukset on aika erikoiset. Kamerat pois lasten puhelimista (ok, mutta miten tämä toteutettaisiin kaikille?), puhelimet pois kouluista (on lapsilla muutakin elämää kun koulu, joten ei tuo poista ongelmaa) ja kaikkein erikoisin: Snapchat pois Suomen verkosta.
Omaa elämääni ei hetkauta, vaikka kyseinen sovellus katoaisi, mutta olisi mielenkiintoista tietää miten nämä ajattelevat tällaisen Pohjois-Koreamaisen somealustan kiellon muka onnistuvan Suomessa. Ja se kaikkein olennaisin asia, eli mitä hyötyä he kuvittelisivat tällä saavutettavan, koska tilalla käytettäisiin sitten jotain muuta sovellusta.
En tiedä millaisen tietoteknisen osaamisen omaavia ihmisiä tuolla taustalla on, mutta eikö se nyt ole kaikille selvää, että kuvien ja vidoiden jakaminen on aika helppoa, eikä se ole mistään yhdestä snapchatistä kiini.
Tekopyhää. Helena koivukin on jakanut tuota anteeksipekkaa instassaan, mutta itse on pahin kiusaaja. Ja jakaa kuvia lapsistaan somessa ja sitten hänen lapsiaan kiusataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeetä, jos on huijaus, koska tuossa yhteydessä ihmiset ovat lahjoittaneet rahaa jo kahteenkin otteeseen.
Itsekin pyysin yhteystiedot, mutta en vielä ehtinyt laittaa rahaa. Sain ylläpitäjältä jo tiedot.
Kenelle ja mihin ja miksi nyt tarkoitus lahjoittaa rahaa? Hölmöiltä helpot rahat pois?
Hautajaiskuluihin on kerätty rahaa, mutta julkaisu on sittemmin poistettu. Mobiley pay numero ohjaa rahat Sipoon jääkarhuille eikä apuna rylle
Sosiaalitoimi maksaa varattomien hautauksen. En ymmärrä kertakaikkiaan mitään syytä, miksi Suomessa olisi tarvetta kerätä rahaa kenenkään hautaukseen, saati sitten antaa rahaa sellaiseen.
Kyllä mi
"Hautajaiskuluihin on kerätty rahaa, mutta julkaisu on sittemmin poistettu. Mobiley pay numero ohjaa rahat Sipoon jääkarhuille eikä apuna rylle."
Millä tavalla Sipoon jääkarhut liittyy tuohon poikaan? Miksi maksu ei mene pojan äidille? Koska poikaa ei ole edes olemassa.
Miten ihmiset sortuu näihin epämääräisiin avustusjärjestöihin kun on ihan vanhoja ja vakiintuneitakin tahoja?
Tää Apuna ollut pystyssä 10 vuotta ja muistanko ihan väärin, että Heidi Jaari olisi joskus ihan Linnan juhlissa asti, tekemästään avustustyöstä Apunan parissa. Että ihan on varmasti tehnyt myös paljon hyvää, jossain kohtaa ja siten ansainnut ihmisten luottamuksen. Näin ainakin itsellä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ollut ryhmässä pitkään, vuosia. Lahjoittanut rahaa kerran, joskus koronan aikaan. Sen jälkeen seurannut sivusta, avustettavien hakemuksista tuli aina jotenkin sellainen olo, että ovatko tosia.
Tätä Pekan tapausta seurasin ensimmäisellä kerralla myös sivusta, silloin pyydettiin rahaa silmälaseihin ym. Vaikutti aika asialliselta pyynnöltä. Sitten oli se pyörätuolikeissi, jonka jälkeen tuli tämä itsemurhakeissi.
Jostain syystä siinä kohtaa hälytyskellot ei soineet yhtään! Vaikka olen töidenkin kautta tekemisissä ja varsin tietoinen mm rakkaushuijauksista ja vastaavista. Olen nähnyt kuitenkin useita kertoja siellä ryhmässä, että esim Merja järjestänyt ruoka-avustuksia, ovat pitäneet asiallisia joululahjakeräyksiä ym. Tullut sellainen olo, että tuo eläkeläinen todella haluaa auttaa ja kaikkensa tekee. Heidi Jaarin osalta en tiedä, jäänyt kaukaiseksi hahmoksi, eikä mua sinänsä kiinnosta poliittiset yhteydet.
Itse en ole ryhmässä, enkä siksi tiedä tästä tapauksesta mitään. Kiinnostava rakennelma kyllä. Huijauksen anatomia. Mitä ruohon pyörätuoliin liittyi? Suomessa apuvälineet saa kunnalta.
Tämä Apuna ry:n perustaja Heidi Jaari on ehdokkaan kunnallisvaaleissa. Taisi vaan ampua itseään jalkaan tässä vaalikampanjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apuna ry:stä ja noista keksityiltä kuulostavista jutuista on keskusteltu jo kauan. Mutta nyt taisi tädeillä karata lopullisesti mopo käsistä :D
Apuna ry:ssä on lähes aina huijausta. Nyt voi käyttää tekoälyä apuna ja yli 30v ei enää tunnista tekoälyn kuvia ja videoita kun ne on niin hyviä jo.
Mistä sä ton ikärajan revit? Kyllä mä tunnistan ne jopa paremmin kuin meidän teini 😄
Vierailija kirjoitti:
Tää Apuna ollut pystyssä 10 vuotta ja muistanko ihan väärin, että Heidi Jaari olisi joskus ihan Linnan juhlissa asti, tekemästään avustustyöstä Apunan parissa. Että ihan on varmasti tehnyt myös paljon hyvää, jossain kohtaa ja siten ansainnut ihmisten luottamuksen. Näin ainakin itsellä.
Vi*ut ole ollut missään Linnan juhlissa.
Hyvä kun lehdet kirjoittelee ja selvittää asiaa. Kyseistä poikaa ei ilmeisesti ole olemassa ollenkaan, eli on täysi huijaus. Sipoon jääkarhut, lol 😆
Olen lahjoittanut Apunan kautta useamman kerran vaatteita, harrastusvälineitä ja koulutarvikkeita. Silloin on aina ollut isompi keräys jossa kerätään tiettyjä tavaroita, kuten talvivaatteita tai koulureppuja. Lahjoitettavat tavarat vein Apunan varastolle Itä-Helsingissä josta järjestö toimitti ne eteenpäin perheille. Mielestäni toiminta vaikutti silloin luotettavalta. Todella vaikea uskoa, että kukaan lyö rahoiksi keräämällä jotain reppuja ja käytettyjä jalkapallokenkiä!
Keräyksistä on useampi vuosi, olisikohan toiminta sitten muuttunut vuosien varrella niin että nykyään kerätään enemmän rahaa?
Pyörätuoliin ei kerätty rahaa, mutta oli siis sillä tavalla, että oli sen silmälaseihin keräyksen jälkeen tapahtunut lisää kiusaamista, jonka takia poika hypännyt ikkunasta, hoidettu sairaalassa ja joutunut pyörätuoliin. Ja sen jälkeen sitten mennyt takaisin kouluun ja sitten kiusattu lisää ja sitten päivänsä päättänyt. Ja perhe pyytänyt rahaa ensimmäisen kerran, kun heidän isä pättänyt päivänsä. Eli hohhoijaa nyt kun mietin, niin häpeän miten olin niin naiivi ja tyhmä.
Ryhmässä oli hetki sitten toinen perhe, eri kuin tämän Pekan perhe, joka pyysi rahaa pojan 15 v synttäreitä varten. Poikaa kiusattiin ja nöyryytettiin, takin päälle kustiin ja sotkettiin ulosteeseen. Eli huomaan nyt, että huijarit näkee mikä ihmisiin vetoaa: julmuus, kiusaaminen, nöyryytys, se saa ihmiset tuntemaan empatiaa uhria kohtaan ja vihaa kiusaajia kohtaan, järki hämärtyy ja mennään tunne edellä ja annetaan rahaa. Sielläkin ketjussa julkkiksia antamassa rahaa ja satoja ihmisiä kommentoinut. Uskon, että myös tämä keissi on huijaus.
Sitäpaitsi nyt kun mietin, uhria kiusattu ja kuvattu snäppiin, olisihan tästä jotain videotodisteita jossain??
Eikö siitä Veli Joulu -tapauksestakaan mitään opittu?
Vierailija kirjoitti:
Olen lahjoittanut Apunan kautta useamman kerran vaatteita, harrastusvälineitä ja koulutarvikkeita. Silloin on aina ollut isompi keräys jossa kerätään tiettyjä tavaroita, kuten talvivaatteita tai koulureppuja. Lahjoitettavat tavarat vein Apunan varastolle Itä-Helsingissä josta järjestö toimitti ne eteenpäin perheille. Mielestäni toiminta vaikutti silloin luotettavalta. Todella vaikea uskoa, että kukaan lyö rahoiksi keräämällä jotain reppuja ja käytettyjä jalkapallokenkiä!
Keräyksistä on useampi vuosi, olisikohan toiminta sitten muuttunut vuosien varrella niin että nykyään kerätään enemmän rahaa?
Ainahan näissä rahankeruuhuijauksissa on ollut pieni osa totta ns. silmänlumeeksi. Joskus takavuosina huijarit keräsi syöpäsairaille lapsille. Sairaala sai pari halpaa pehmolelua ja loput rahat meni "kuluihin".
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tavaroilla tosiaan pysty tienaamaan. Kyllä nuo ihan rahaa kerää. Jos yhdessä keräyksessä on vaikka 100 jäsentä ja jokainen laittaa 10-50 e, niin sillä kerää jo 1000-5000 e. Kalliit silmälasit on "pojalle" kerätty nyyhkytarinalla. Nyt tähän täytyy puuttua poliisin toimesta. Meni liian pitkälle satuilut.
Veikkaan, että Jaari on itsekin mennyt huijarin vipuun.
Huijareita ovat tässä ne toinen toistaan kauheampia nyyhkytarinoita tehtailevat "avun tarvitsijat".
Vierailija kirjoitti:
Sama, olen vaatteita vienyt sinne varastolle, ostanut joululahjoja perheille ja muuta pientä. En ikinä ole epäillyt toimintaa. Mutta olen ihmetellyt miksi Merja laitetaan hoitamaan faceryhmää yksin, nytkin hänet ikään kuin heitettiin junan alle vastailemaan vihaisiin kommentteihin. Heidi on etäinen rikas taustahahmo, jonka puoluevalintaa aikoinaan monet ihmetteli. Liike Nyt ei taida olla köyhien puolella.
Jos Pekka olisi totta, Jaari olisi jo astunut esiin ja katkaissut tämän huhumyllyn. Olisi esittänyt todisteet. Hiljaisuus puhukoon puolestaan nyt.
Vierailija kirjoitti:
Pyörätuoliin ei kerätty rahaa, mutta oli siis sillä tavalla, että oli sen silmälaseihin keräyksen jälkeen tapahtunut lisää kiusaamista, jonka takia poika hypännyt ikkunasta, hoidettu sairaalassa ja joutunut pyörätuoliin. Ja sen jälkeen sitten mennyt takaisin kouluun ja sitten kiusattu lisää ja sitten päivänsä päättänyt. Ja perhe pyytänyt rahaa ensimmäisen kerran, kun heidän isä pättänyt päivänsä. Eli hohhoijaa nyt kun mietin, niin häpeän miten olin niin naiivi ja tyhmä.
Ryhmässä oli hetki sitten toinen perhe, eri kuin tämän Pekan perhe, joka pyysi rahaa pojan 15 v synttäreitä varten. Poikaa kiusattiin ja nöyryytettiin, takin päälle kustiin ja sotkettiin ulosteeseen. Eli huomaan nyt, että huijarit näkee mikä ihmisiin vetoaa: julmuus, kiusaaminen, nöyryytys, se saa ihmiset tuntemaan empatiaa uhria kohtaan ja vihaa kiusaajia kohtaan, järki hämärtyy ja mennään tunne edellä ja annetaan rahaa. Sielläkin ketjussa julkkik
No just tuo, että ihmisiä voi huijata, kunhan ensin herättää hänessä tunteita. Rakkautta, sääliä, empatiaa, ahneutta. Sitten ihmisen terve järki ja suojaukset poistuu ja hän astuu ansaan.
Ei voi olla mikään muu kun huijaus, jos Vantaan kaupungille menneen selvityksen jälkeen tulikin tuolta "järjestöltä" vastalause että eiku ei se ollutkaan Vantaalta.
Mikään taho ei ole noin pihalla omasta "avustettavasta" ettei tietäisi missä väitetyt asiat olisivat tapahtuneet, saatika että olisi tarkoituksella laitettu väärä paikkakunta vetoomustekstiin...
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että Jaari on itsekin mennyt huijarin vipuun.
Huijareita ovat tässä ne toinen toistaan kauheampia nyyhkytarinoita tehtailevat "avun tarvitsijat".
Valitettavasti vaikuttaa siltä, että tämä tapaus (ja kuinka moni aikaisempi ryhmässä) ovat ylläpitäjien keksimä. Näillä tapauksilla kerätään rahaa yhdistyksen tilille, esim. silmälaseihin, kuten "Pekan" tapauksessa. Kuitenkaan rahankeräyslupaa ei ole, eikä kirjanpitoa haluta julkaista. Kertoo aika paljon.
Itse olen ollut ryhmässä pitkään, vuosia. Lahjoittanut rahaa kerran, joskus koronan aikaan. Sen jälkeen seurannut sivusta, avustettavien hakemuksista tuli aina jotenkin sellainen olo, että ovatko tosia.
Tätä Pekan tapausta seurasin ensimmäisellä kerralla myös sivusta, silloin pyydettiin rahaa silmälaseihin ym. Vaikutti aika asialliselta pyynnöltä. Sitten oli se pyörätuolikeissi, jonka jälkeen tuli tämä itsemurhakeissi.
Jostain syystä siinä kohtaa hälytyskellot ei soineet yhtään! Vaikka olen töidenkin kautta tekemisissä ja varsin tietoinen mm rakkaushuijauksista ja vastaavista. Olen nähnyt kuitenkin useita kertoja siellä ryhmässä, että esim Merja järjestänyt ruoka-avustuksia, ovat pitäneet asiallisia joululahjakeräyksiä ym. Tullut sellainen olo, että tuo eläkeläinen todella haluaa auttaa ja kaikkensa tekee. Heidi Jaarin osalta en tiedä, jäänyt kaukaiseksi hahmoksi, eikä mua sinänsä kiinnosta poliittiset yhteydet.
Mutta ymmärrän nyt olleeni täydellinen uhri, kuten moni muukin. Pekan tarina oli taitavasti rakennettu kerros kerrokselta, ensin aloitettiin pienestä, silmälaseista tms ja sitten tehtiin mojova build up kohti hautajaiskuluja. Itsellä lapsia ja kokemuksia kiusaamisesta, joten meni tunteisiin ja tunnetila himmensi valitettavasti järjen.
Hauskinta vielä se, että olin laittamassa ensin jonkun pikkusumman, tyyliin 5 e, mutta sitten ajattelin että perkele laitan 20 e. Onneksi sekään ei ole iso summa, uskon joidenkin antaneen enemmän, ja jos kovin moni antoi edes sen 5 e niin kyllä siellä on potti kasvanut hyvin.
Olin tähän Merjaan yhteydessä, että mitäs nyt. Eipä mitään, kovasti syyllisti että ihmiset häntä niin panettelevat ja haukkuvat varkaaksi jne, että itkee vaan. Ei mitään konkretiaa.
Voikohan tosta annetusta nimestä tehdä rikosilmo ja ehkäpä koko Apunasta.
Opetus: älä anna kenellekään mitään, älä usko nyyhkytarinoita. Maksu 20 e.