Teinin ruma käytös
Miten toimisin? Mikä olisi sopiva rangaistus?
Teini haistattelee ja kiroilee minulle jatkuvasti. Olen ottanut kuukausirahan pois, enää en tiedä mitä muuta voisin tehdä.
Puhuu minulle halveksuen ihan jatkuvasti. Pikkusisarukset kuuntelevat ja varmaan kohta alkavat puhua samalla tavalla.
Alan olla masentunut tilanteeseen.
Koen epäonnistuneeni vanhempana täysin, kun lapseni selvästi inhoaa ja halveksii minua. Hän kiroilee, jos huomautan että pian myöhästyy koulusta. Kiroilee, jos käsken siivoamaan huoneen. Haistattelee, jos en heti osaa auttaa jossakin jota hän pyytää. Viimeisin on ollut kesätyöhaku. Ei suostunut hakemaan ja lopulta jouduin tekemään hakemuksen yhdessä hänen kanssaan ja silloinkin aika kului kiroiluun ja tietokoneen paiskomiseen.
Olen huolissani, miten pärjää elämässä kun asenne on tuo.
Ja omasta mielestäni meillä on aina ollut rajat. Silti tilanne on tällainen.
Kommentit (46)
Joillakin on sahapuruja aivoissa, minkä teet
Poismuuttoa itsekin mietin jo. Se lienee ratkaisu tähän, rauhoittaa sitten ehkä viimeistään tilanteen. Kielenkäyttö on niin karua, että pikkusisaruksia käy sääli.
ap
Oot taas yksi ihan pihalla oleva vanhempi. Mikä teitä vaivaa kun ei oteta selvää asioista. Lue aiheesta kirjaa tai netistä teinien kehitysvaiheista. Aivojen kehitysvaiheista. Ärsytykselle teini ei voi mitään. Aikuisena SUN pitää käyttäytyä ja hoitaa tunteesi muiden aikuisten kanssa, ei heijastaa teiniin (hyvin nuoreen ihmiseen) omaa sisäistä negaatiotasi, ei ainakaan kannata eskaloida lisää tilannetta. Teinit haluaisivat ymmärrystä ja rauhaa, ei vihaa. ÄLÄ KÄSKE, ÄLÄ VAADI. Anna tilaa. Sun tehtävänä on olla aikuinen, ei diktaattori, kyseessä ei ole enää pikkulapsi jolle voit kiukutella. Ole turvallinen aikuinen. Yritä ottaa positiivisesti asiat, samalla itse kehityt. Keksi kivoja asioita teinille, kun usein vanhemmat vain ottavat kaiken pois, mitä jää jäljelle.
Positiivisen kautta olen kyllä mennyt ja paljon olen antanut myös vapauksia ja luottoa nuoreen.
Vapauteen kuuluu mielestäni myös vastuu. Vastuu edes yrittää käyttäytyä kunnolla. Ymmärrän että ärsyttää, mutta rumaa ja halveksivaa käytöstä en haluaisi hyväksyä. En haluaisi olla kynnysmatto.
ap
Positiivinen kasvatus on muodikasta, mutta harvemmin se toimii käytännössä. Suosittelen ihan perinteiset kurikasvatuksen käyttöönottoa. Luulot pois uhmakkaalta teiniltä.
Vakava keskustelu. Seuraava seuraus nuorelle voi olla esim sovellusten kielto puhelimeen. Tästä kannattaa keskustella ensin tiukasti. Anna nuorelle viikko aikaa. Jos käytös paranee niin ei seurausta, mutta herkästi se seuraus, jos homma jatkuu. Seuraavaksi sitten koko netti pois puhelimesta.
Moniko aikuinen ihminen EI ärsyynny rankaisemisesta?
Olisiko aika kokeilla palkisemista?
Ottaisin sinuna yhteyttä johonkin matalan kynnyksen paikkaan. Esim. Lasten ja Nuorten talo. Jos sellaiseen ei saa aikaa, niin sitten koulukuraattoriin tai terveydenhoitajaan. Nimenomaan siksi, että tuollainen käytös loppuisi.
Varsinkin, jos nuori on alle 18v, eli pois muutto ei vielä ole realistinen ajatus ehkä.
Tiettyyn pisteeseen saakka teinille pitää sallia hölmöily. Toki turvallisuuteen vaikuttavissa asioissa pitää olla jämäkkä.
Vierailija kirjoitti:
Moniko aikuinen ihminen EI ärsyynny rankaisemisesta?
Olisiko aika kokeilla palkisemista?
Jos tietää rikkoneensa sääntöjä niin harvoin sitä rankaisemista kovin epäoikeudenmukaisena pidetään.
Käskisin muualle asumaan enkä päästäisi enää kotiin
Hae apua koulukuraattorilta, perhekeskukselta tms. Varaa aika perhetyöntekijälle. He ohjaavat myös toimintaa kotona.Tuollaista käytöstä ei tarvitse sietää, ihan jo niiden pienempien sisarrusten vuoksi. Teiniä voi vaatia käyttäytymään asiallisesti ja ottamaan vastuuta.
Tutustu Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuihin.
Tyhmä pentu? Käske muualle asumaan.
Varaa aika asiantuntijalle jo tänään, sillä tilanne on mennyt liian pitkälle.
Teet oikein itsesi, lastesi ja perheesi kannalta. Ehdotukset lapsen poismuuttamisesta eivät korjaa perussyitä ja dynamiikkaa, vaan johtaa teinin suurempiin ongelmiin.
Ei enää yhtään lisää teinien aiheuttamia rikoksia, ehkäistään niitä.
Kiitos kun rohkeasti hait apua kysymällä täällä.
Miten mahdollinen kumppani, isä tai puolisosi käyttäytyy? Onko teini oppinut käytöksen? Kysyn koska omassa lähipiirissä olen nähnyt muutamia tapauksia kuinka isän käytös äitiä kohtaan on siirtynyt teinipojalle.
No oletko joskus kuullut teinistä joka käyttäytyy hyvin? Minä en ole, vaikka neljä lasta olen aikuiseksi saanut
Vierailija kirjoitti:
No oletko joskus kuullut teinistä joka käyttäytyy hyvin? Minä en ole, vaikka neljä lasta olen aikuiseksi saanut
Täällä on yksi. Teininä en kiroillut, en raivonnut. Olin hyvin rauhallinen ja hiljainen. Mukavia stereotypioita siellä sitten.
Kyllä se loppuu aikanaan. Anna hänen muuttaa pois kotoa 18v.