Maallemuuton buumi on taittunut!
Ihmiset muuttaa takaisin kaupunkiin. Tulivat ns. järkiinsä.
Kommentit (14)
Nää maalle muuttajat on aika hauskoja tapauksia. Kaikki maalla on vaan ihanaa. Mitään ongelmia ei koskaan ole, sillä maalla on vain positiivisia asioita. Siitä jo tajuaa, että unelma ei ehkä ollutkaan realistinen.
Missään ei ole väitetty että maalla olisi vain ihanaa. Voi olla silti niitä asioita joita ei kaupungista löydy.
Toiset jäävät, ne jotka tietävät mihin ovat valmiita.
Asuntolainojen saanti on kiristynyt merkittävästi, joten niitä unelmia ei noin vaan toteutella enää.
Varmaan osa porukasta on ollut realismi hukassa olevia romantikkoja, jotka eivät ole ymmärtäneet, että maalle muutto on muutakin kuin niitä heille positiivisia asioita. Itse olen nyt asunut maalla viitisen vuotta ja kaupunkiin en palaa kuin pakolla.
Ymmärrän täysin, miksi tämä ei sovi kaikille, mutta mulle tässä on lähes pelkästään positiivista ja sekin mikä on negatiivista, on pientä verrattuna kaupungissa elämiseen.
Kaupungissa on toki mukava käydä, mutta en muuttaisi asumaan. Ja en ihmettele, mikäli monella on sama tunne maaseutua kohtaan.
Ei ole. Juuri ollaan muuttamassa omaan torppaan. Kaivovesi, puulämmitys.
Korkeakoulutetut muuttavat edelleen.
Kun kerrostalossa kyllästyy siihen, että naapurin vatsantoiminta on yhtä tuttu kuin oma, niin asuminen maalla esim. 10 min matkan päässä kuntakeskuksesta alkaa ihmeesti kiehtoa. Tai kyllästyy siihen, että rapussa asuu enemmän narkkareita ja airbnb-väkeä kuin vakiasukkaita.
Joo, on myös hyviä asuinalueita, mutta ne slummiutuvat vähitellen.
Mitä tilastoa katselet, ap? Kantisten keskuudessa buumi ei ole ohi.
Jokainen yhtään koulutetumpi tuttu suuntaa tai on jo suunnannut pois kaupungeista. Ei siellä ole kuin tulokkaita ja tukielättejä pian.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolainojen saanti on kiristynyt merkittävästi, joten niitä unelmia ei noin vaan toteutella enää.
Ja kyllä niitä saikin aivan naurettavan kevyesti hirveitä summia. Parempi näin.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yhtään koulutetumpi tuttu suuntaa tai on jo suunnannut pois kaupungeista. Ei siellä ole kuin tulokkaita ja tukielättejä pian.
No ei ainakaan Espooseen päde. Jos muuttaisin pois, suunta olisi ulkomaat.
Muutan silloin kun huvittaa ja sinne minne huvittaa, en minkään ihme buumin vanavedessä.
Vain lehtiotsikoissa harva tapaus, ei sellaista buumia ole ollutkaan.