Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sokerirasituskokeesta

07.03.2007 |

Tänään kävin labrassa sokerirasituksessa. Ihan kivasti meni, ei tullut huonoa oloa ja se litkukin oli ihan juotavaa, hyvin se alas meni. Odotellessani luin kirjaa, eikä aika edes käynyt pitkäksi.

Huomenna saa sitten vastaukset, vähän jännittää... Ajattelinkin kysyä paria juttua mitä oon tässä illan aikana kelaillu mielessäni.

Vaikuttaako edellisillan makeat syömiset siihen paastoarvoon? Tuli nimittäin syötyä illalla kinuskikakkua synttäreillä, 12 h ennen labraa...

Jos aiemmissa pissanäytteissä on ollut sokeria, niin onko silloin todennäköisempää että on raskausdiabetes? Mulla kaikki virtsanäytteet on ollu " puhtaat" .

Kiksu

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se illalla mässäilyn pitäis vaikuttaa kun on kuitenkin se paasto siinä välillä. Minulla on ollut sokeria pississä ja paasto arvo oli ihan normaali ja samoin ne kaksi muuta arvoa!

Minä en siitä litkusta kyllä tykännyt, hyi. Meinas tulla koko ajan ylös ja se laittoi olon ihan kauheeks. Vauva meni myös aivan sekasin siitä sokerista, meinas tulla kylkiluista läpi *auts* Minulla on nytkin paha olo ja röyhtäyttää sitä sokerilitkua ylös :/

Vierailija
2/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin jos insuliinintuotannossa jotain vikaa on.

Minä kävin esikoisen odotusaikana kokeessa painoindeksin perusteella, kaikki pissakokeet olivat aina olleet puhtaat. Yksi arvoista olikin sitten hieman koholla ja jouduin ruokavaliolle. Sokerit pysyivät sillä kunnossa. Nyt esikoinen on päälle 3v ja edelleen minulla on huonontunut sokerinsieto.

Millä perusteella sinut määrättiin kokeeseen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen menossa sokerirasituskokeeseen parin viikon päästä, joudun sinne bmi:ni takia, pissa on aina ollut puhdas.

Mulle neuvolatäti sanoi, ettei edellisenä iltana kannata syödä mitään makeata tai kovin rasvaista ruokaa, mutten sitten tiedä, että kuinka ne lopulta vaikuttaisivat siihen tulokseen. Välillä tuntuu, että toi terkkari puhuu mitä sattuu :(

Vierailija
4/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belem: mut laitettiin sokerikokeeseen ylipainon takia, kaikki pissanäytteet on ollu ihan ok.

Jänskättää ihan pirusti noi tulokset...

Vierailija
5/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin nyt kun olen 11 viikolla raskaana et millä viikoilla se sokerirasitus tehdään? Mä odotan kolmatta ja toiselta jouduin sinne testiin kun maha oli iso ja oli pariin kertaan pissassa sokeria ja bmi oli 27 silloin. Paastoarvo oli hieman yli sallitun ja sain ruokavalio ohjeita. No tyttö tuli 41+1 ja painoi vain 3365g.. mää olin aivan paniikissa että saan ison vauvan.

esikoiselta kävin kans sen kokeen bmi perustella.. silloin oli 26 eikä ikinä ollu mitään pissassa ja ei ollu arvoissakaan.. Tyttö tuli rv 38+4 käynnistyksellä myrkytyksen takia.

Nyt siis kolmas raskaus.. bmi 22 nyt ( kun vetäsin kunnon laiharit tuossa kakkosen jälkeen) ja tosiaankin on nyt 11 viikkoa täynnä. Joudunkohan testiin noiden aikasempien raskauksien mukaan vai katotaankohan se nyt sit tapauskohtaisesti jos tulee sokeria pissaan tms. Mulla kyllä varmaan tänki aikaa sf mitta huitelee siellä yläkäyrällä.

Ja vielä.. mullaha paino putosi sit sen jälkeen kun aloin noudattaa eri ruokavalioo ja loppusaldo oli vain 6,5kg jotka kaikki jäi sairaalaan.. voi kumpa nytkin tulisi vaan noin vähän eikä monia kymmeniä kiloja.

Ja vielä... en tiedä ihan testiin kuinka vaikuttaa makeat ym. edellisenä iltana mutta mulla ainaki heti pissassa sokerit monella plussalla jos söin illalla herkkua tms.ja neuvola oli het aamusta.

Vierailija
6/9 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoi siis 2960g joten ei ollu iso hänkään

Vierailija
7/9 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeen tulokset tuli ja paastoarvo ja 1h arvo olivat 0,1 pykälää yli rajan. 2 h arvo oli reilusti rajan alle. Tänään soitettiin äippäpolilta että joudun vuorokaudeksi sinne " tarkkailuun" ...

onkohan mitään toivoa että mulla ei oliskaan raskausdiabetesta kun noi arvot oli noin hilkulla?

8/9 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vain yksi arvo (se 1h) koholla 0,1 ja silti diagnosoitiin raskausdiabetes, tosin lievä sellainen, joten kahdella arvolla sulla on raskausdiabetes.

Yksi poikkeava arvo tarkoittaa siis lievää raskausdiabetestä ja yleensä hoitona on ruokavalion muutos, liikunnan lisääminen ja omatoiminen sokeriseuranta neuvolan ohjeiden mukaan. Meillä se tarkoittaa sokerin mittauksia kerran kk:ssa yhden päivän ajan eli 7 mittausta. Mikäli arvot on ok, mittauksia jatketaan samaan tyyliin, poikkeavista arvoista neuvotellaan äitipolin kanssa, mahdollisesti aloitetaan insuliinipistokset.

Kaksi tai kolme poikkeavaa arvoa on raskausdiabetes ja siinä on ensin ' vuorokausikäyrä' osastolla eli sä syöt dieettiruokaa ja mitataan arvot tietyin välein suunnilleen 24h. Lisäksi ruokavalio-ohjeet ja kotiseurantaohjeet ym.

Mulla ei ole kokemusta muuta kuin lievästä tapauksesta kaikista neljästä raskaudesta, joten en ihan tarkasti osaa noista muista sanoa. Yhden kerran ekassa raskaudessa olin sairaalassa siinä ' käyrällä' , mutta siinä oli kaikki ok, joten nyt mennään näin.

Lisäksi vauvan kasvua ja vointia seurataan tarkemmin, eli katsotaan ettei vauva kasva makrosomiseksi (ylisuureksi) ja kaikki toimii kuten pitää. Monen mielestä se onkin plussaa, kun saa usein vauvaa ultrassa katsella. Syntymän jälkeen vauvan sokereita mittaillaan myös, sillä pari päivää on vaarana sokereiden liiallinen lasku. Toiset tarvitsevat sokeritipan, toiset vain vähän tiheämmän syöttövälin, jotkut eivät mitään erikoista.

Diabetespalvelun sivulta ainakin löytyy tietoa raskausdiabeteksestä. Käypä tutkimassa.

Hyviä vointeja toivotellen, Äippä

Vierailija
9/9 |
09.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos että kerroit omia kokemuksiasi, Äippä! Mulla on taipumusta optimismiin, joten ajattelin että jos arvot oli noin hilkulla niin ehkä se oli virhediagnoosi... No toivotaan nyt kuiteskin ettei tarvi alkaa insuliinia pistämään, vaan hoituis ruokavaliolla tuo koko homma! Olen vaan ollu vähän järkyttynyt, kun mulla on ennestään sappiruokavalio ja nyt tää vielä. Ei oikein tiedä mitä sais syödä :/