Voiko ravintoloitsija estää pääsyn asiakkaaksi pyrkivältä, jos tällä on näkyviä tatuointeja?
Kommentit (11)
Hah! Moni huippukokkikin on tatuoitu, esim. Teemu Laurell.
Voi estää, ja vastaa sitten itse myös seurauksista.
Kyllä voi, kunhan linja on johdonmukainen. Tatuoinnit eivät ole yhdenvertaisuuslaissa kielletty syrjintäperuste, kuten esim. etninen alkuperä tai uskonto ovat.
En kylläkään tiedä, miksi mikään voittoa tavoitteleva yritys haluaisi tuolla perusteella kieltäytyä maksavasta asiakkaasta Suomessa. Jossain konservatiivisemmassa maassa, kuten vaikkapa Saudi-Arabiassa tuollainen varmaan on ihan normaaliakin.
Voiko ravintoloitsija estää aloittajan kaltaisen mielenterveysongelmaisen pääsyn ravintolaan?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi, kunhan linja on johdonmukainen. Tatuoinnit eivät ole yhdenvertaisuuslaissa kielletty syrjintäperuste, kuten esim. etninen alkuperä tai uskonto ovat.
En kylläkään tiedä, miksi mikään voittoa tavoitteleva yritys haluaisi tuolla perusteella kieltäytyä maksavasta asiakkaasta Suomessa. Jossain konservatiivisemmassa maassa, kuten vaikkapa Saudi-Arabiassa tuollainen varmaan on ihan normaaliakin.
Kosa rumilukset vain kittaavat olutta ja karkottavat olemuksellaan todelliset maksavat asiakkaat/perheet.
Vierailija kirjoitti:
Voiko ravintoloitsija estää aloittajan kaltaisen mielenterveysongelmaisen pääsyn ravintolaan?
Ei. Terveydentila on yhdenvertaisuuslain kieltämä syrjintäperuste.
Tietysti, jos se sairaus oireilee sopimattomana käytöksenä, niin sen käytöksen perusteella voi kieltäytyä ottamasta asiakkaaksi, mutta itse sairauden perusteella ei voi.
Eiköhän tällaista harkitseva ravintola olisi joka tapauksessa sellainen, jossa on pukukoodi, joten ainakaan miehillä esim. käsivarsissa olevat tatuoinnit eivät kuitenkaan olisi näkyvillä, ja narikasta saisi luultavasti pikkutakkeja lainaan, jos oma olisi unohtunut kotiin. Naisille näissä paikoissa yleensä sallitaan käsivarret ja/tai sääret paljaaksi jättävät vaatteet, joten heidän kohdallaan jouduttaisiin ehkä enemmän miettimään asiaa.
Ravintoloitsijana ottaisin asiakkaaksi tietty, mutta pyytäisin heitä sijoittumaan paikkaan josta näkyvät mahdollisimman vähän muille asiakkaille.
Oulussa 2010 ravintoloitsija Lanamäki huomasi, että tummapintaiset asiakkaat pyrkivät päästä baarin tarjoilijoiden kimppuun. Niinpä Lanamäki antoi mustille pojille porttikiellon, mutta perusti baarinsa viereen uuden pubin "Laku-Pekka", jonne vain mustapintaiset saivat tulla. Hienoa!
Mutta tarinassa tuli vastaan onneton käänne. Oulun mustat miehet eivät hakeutuneetkaan Laku-Pekkaan, vaikka baarimikkokin oli tummahipiäinen. Baari meni konkkaan ja baarimikko joi kaikki baarin juomat.
Vierailija kirjoitti:
Ravintola saa itse valita asiakkaansa.
Mutta valintaperuste ei saa olla syrjivä. Tämä rajanveto on joskus hankalaa.
Ravintola saa itse valita asiakkaansa.