Jälkiehkäisyn ostaminen
Kyseleekö apteekissa tai moralisoiko, kun käy ostamassa? Annoin siten yökylään jääneelle miehelle ilman kumia ja en haluisi raskaaksi
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä, meet ostamaan vaan.
Ei siis ala mitään moraalisaarnata?
Oon joskus ostanut. Ei sanonut mitään muuta kuin mitä asialliseen myyntiin kuuluu. Ei saarnaaminen kuulu apteekkihenkilökunnan työnkuvaan.
Ei tule moraalisaarnaa, mutta ohjeet lääkkeen käyttöön kyllä. Jälkiehkäisyt kuukuvat ns. lisäneuvontaa vaativiin lääkkeisiin, eli vaikka niitä saa ilman reseptiä niin farmaseutti ei saa myydä niitä kertomatta olennaisia ohjeita käyttäjille.
Eli ne ei ole hyllyssä, vaan sun pitää itse farmaseutilta pyytää sitä. Hän sitten kertoo sulle ihan asiallisesti että mitä pitää ottaa huomioon, milloin teet varmuuden vuoksi raskaustestin jne. Kysyy kyllä todennäköisesti, milloin suojaamaton yhdyntä oli, koska se vaikuttaa siihen mikä lääke sun tilanteeseen käy. Toiset pitää ottaa kolmen päivän kuluessa, toiset viiden päivän kuluessa.
Kysyvät ootko yli 15v, koska muuten ei voi myydä ilman reseptiä, vaikka et ois niin sano että oot, ei ne tarkista papereita.
Ei ole mulle ikinä pitänyt mitään ehkäisy valistusta. Jos pitää sano että kondomi hajosi.
Sun pitää mennä siihen kassalle kysymään sitä lääkettä ei saa hyllystä. Ota kaveri mukaan tueksi jos pelottaa mennä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyvät ootko yli 15v, koska muuten ei voi myydä ilman reseptiä, vaikka et ois niin sano että oot, ei ne tarkista papereita.
Ei ole mulle ikinä pitänyt mitään ehkäisy valistusta. Jos pitää sano että kondomi hajosi.
Aiemmin vain yli 15-vuotias sai ostaa jälkiehkäisyvalmisteen apteekista ilman lääkärin reseptiä, mutta nyt jälkiehkäisyvalmisteet ovat saatavilla iästä riippumatta.
Tiedoksi: myös miehet voivat ostaa jälkiehkäisyn apteekista naisen puolesta ja farmaseutti jakaa saman infon myös hänelle. Tiedossa ei ole 'saarnaa' hänellekään.
Hain viikko sitten pillerin, sain EllaOne nimisen. Edellisestä kerrasta noin 20 vuotta aikaa kun olen joutunut ostamaan. Paljon on muuttunut, muistan että viimeksi piti ottaa lääke kahden päivän sisällä, nyt olisi ollut kai 120 tuntia aikaa ottaa. Apteekkari kyseli yleisesti terveyteen liittyviä asioita, lähinnä sitä varten että voi arvioida sivuvaikutusriskejä. Tuo saamani lääke aiheuttaa ilmeisesti monille pahoinvointia mutta minulle ei tullut mitään. Eli ihan asiallinen tilanne kaikin puolin!
Mitä väliä, meet ostamaan vaan.