Onko joku teistä kokeillut liotettuja chia siemeniä laihdutuksen apuna?
Kommentit (22)
No onhan niissä kuitua ja proteiinia, joka auttaa pitämään nälkää. Minä teen niistä puuroa siten, että laitan kulhoon nestettä/jugurttia ja sekaan chian siemeniä.
Painonhallinnassa toki merkitsee se, että mitä sä syöt koko päivän aikana. Chian siemenet eivät ole mikään ihmelääke, vaan osa kokonaisuutta, kuten mikä tahansa terveellinen ruoka-aine.
Mä tykkään niistä ihan ilman laihdutustakin, niissähän on omega-3 rasvahappojakin tosi hyvin. Mä tykkään syödä aamupalaksi smoothien, jonka teen illalla jo valmiiksi jääkaappiin. Siihen aina laitan niitä chiansiemeniä pari ruokalusikallista.
Onhan niitä joidenkin sämpylöiden päälläkin, ja tuskin on turvotettuja.
Minä laitan chiasiemeniä kaurapuurooni. Haudutan puuroni ja ainakin 10 min. ennen syömistä laitan chiasiemet joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan chiasiemeniä kaurapuurooni. Haudutan puuroni ja ainakin 10 min. ennen syömistä laitan chiasiemet joukkoon.
Kuivina?
Vierailija kirjoitti:
Unikonsiemeniä on sämpylöiden päällä
Olen kokeillut. Olen tehnyt ison muutoksen ruokavaliooni, ja chansiemenet kuuluvat siihen aika ajoin tuorepuuron seassa. Eivät ne mikään ihmelääke kuitenkaan ole.
Minä syön myös chiaa tuotepuurossa. En ole laihtunut. Mutta puuroni pitää hyvin nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Mistä ne tulee? Kiinasta?
Puhdistamon chia-siemenet tulevat chian alkuperäiseltä kasvupaikalta Meksikosta. Chia-siemenistä saa reilusti muun muassa kalsiumia, magnesiumia sekä rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt kierros netissä ja löytyi heti lukemattomia ohjeita sämpylöistä, joissa on chiasiemeniä päällä.
Vaarallisia, suolitukkeuman vaara !
En ole asiaa laihdutuksen kannalta ajatellut, mutta tajusin just että on mulla kaveri joka niitä juo joka aamu. En tiedä ovatko auttaneet mihinkään. Mä pistän niitä siemennäkkäriin jos pistän. Joskus kokeilin tehdä niistä "vanukasta" kun kaikki sitä hehkutti mutta oli niin hirveetä etten pystyny juomaan sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki voi olla niitäkin, mutta onhan myynnissä myös chiasiemenillä.
Vierailija kirjoitti:
Chian siemenet täytyy aina turvottaa! Ihan sama mihin käyttää. Niitä ei saa syödä päivässä kuin pari ruokalusikallista, joten vahvasti epäilen, ettei niillä kukaan laihdu.
Se turvotusjuttu on vähän turhaa hössötystä siinä mielessä, että ei ne mitenkään vaarallisia ole turvottamattakaan kohtuumäärinä. Kyllä mä olen usein ottanut niitä ihan ison lusikallisen sellaisenaan ja juonut vettä perään, koska poistaa näläntunnetta hyvin. Mä laihduttaessa käytin niitä juuri siihen, että jos suunniteltujen aterioiden välillä tuli nälkä, otin niitä siemeniä ja vettä ja taas meni pari tuntia ilman nälkää.
Joskus nuorempana käytin, kun en ymmärtänyt, että laihdutukseen tarvitsee vain syödä vähemmän ja tehdä se niin hitaasti, ettei tule mitään erikoisia himoja.
Sitten luin, miten usien niissä oli esim.salmonellaa, niin lopetin kokeilun. Samaten silloin myytiin terveyskaupoissa heinää ulkomailta ties mistä kerättyä jonkinlaisena viherruokana.
Vierailija kirjoitti:
Joo niin varmaan jos melaa lyödään sinne muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kyllä ne jo siellä mahalaukussa turpoaa ennen kuin suoliin menevät. Mutta maailmalla on joitain harvinaisia tapauksia, joissa ne on jymähtäneet ruokatorveen eli alkaneet turvota jo siellä tukkien ruokatorven. Normaalisti kyllä jos päälle juo vaan heti reilusti vettä, menevät sinne vatsaan asti veden mukaan eikä siellä enää aiheuta ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, kyllä ne jo siellä mahalaukussa turpoaa ennen kuin suoliin menevät. Mutta maailmalla on joitain harvinaisia tapauksia, joissa ne on jymähtäneet ruokatorveen eli alkaneet turvota jo siellä tukkien ruokatorven. Normaalisti kyllä jos päälle juo vaan heti reilusti vettä, menevät sinne vatsaan asti veden mukaan eikä siellä enää aiheuta ongelmia.
Niiden pitää antaa turvota kunnolla sen jälkeen kyllä ovat liukasta hyytelöä joka ei tosiaankaan tuki mitään.
Chian siemenet täytyy aina turvottaa! Ihan sama mihin käyttää. Niitä ei saa syödä päivässä kuin pari ruokalusikallista, joten vahvasti epäilen, ettei niillä kukaan laihdu.