Pesettekö hampaat ensin aamukahvia vai vasta sen jälkeen?
Miten iltapesu ja mihin aikaan? Poikakaveri pesee vaan kerran päivässä ja valittaa että teen väärin kun pesen kahdesti joskus jopa kolmesti päivässä ja olen miettinyt eroa.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärini sanoi että aamulla ei ole väliä peseekö ennen vai jälkeen syönnin. Illalla tärkeintä että syönnin jälkeen.
Hammaslääkäri neuvoo vain sitä silmälläpitäen että itseltä ei hommat lopu... ei ne välitä sinun terveydestäsi.
Ihan ensimmäiseksi pesen aamulla ennen kun syön mitään. Ja illalla pesen ennen nukkumaanmenoa niin että edellisestä syömisestä on kulunut vähintään puoli tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Aina vasta jälkeen kahvittelun tai ruokailun, jos pesee ennen, niin hetihän ne olisi pestävä uudelleen jälkeenpäin.
Miksi ne on uudelleen pestävä kahvin/ruuan jälkeen? Vai pesetkö hampaat joka kerta syönnin jälkeen, monta kertaa päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärini sanoi että aamulla ei ole väliä peseekö ennen vai jälkeen syönnin. Illalla tärkeintä että syönnin jälkeen.
Hammaslääkäri neuvoo vain sitä silmälläpitäen että itseltä ei hommat lopu... ei ne välitä sinun terveydestäsi.
Joo, ei ne välitä vaikka korjaavat ihmisten hampaita :D On sulla hauska logiikka.
Pesen aamulla heti nostua. Kurlaan suuvedellä ennen töihin lähtöä. Illalla pesen viimeiseksi. Hammasvälit illalla, kun on paremmin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on MUTTA jos syö/juo jotain kovin hapanta (hedelmät, appelsiinimehu, musta kahvi jne) niin olisi hyvä odottaa 30min ennen hammaspesua aamulla, ettei tule kiilteen eroosiota.
Itse otan yleensä xylitol pastillin kahvin jälkeen ja pesen hampaat vikana ennen lähtöä. Vaihtoehtoisesti ekana aamulla ja kahvi työmatkalla autossa. T. Hammaslääkäri
Eräs hampilääkäri kehoitti pureskelemaan pienen palan juustoa aina hapanta syötyä tai juotua. Hänen mukaansa neutraloi happaman aineen.
Jälkeen. Mintumakuinen kahvi on pahaa ja tahdon raikkaan suun.
Vierailija kirjoitti:
Pesen ensin aamukahvilla ja sen jälkeen kurlaan viinalla. Opettele kirjoittamaan, pikku perkele.
Mitä teen väärin? Ei tarvitse sentään kiroilla.
Vierailija kirjoitti:
Yöllä ennen nukkumaanmenoa aina. Ja putsaan hammasvälit. Ei ole hammaspeikkoa näkynyt.
Eikö ole reikiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäiseksi aamulla pesen hampaat. Silloin hampaiden kiille on vahva, koska en ole syönyt moneen tuntiin.
Sama. Näin äiti opetti lähes 60v sitten ja sitä olen noudattanut.
Oliko äitisi hammaslääkäri 1960- luvulla?
Jos ei tarvitse aamulla lähteä mihinkään, pesen aamupalan jälkeen (kahvia en juo aamulla). Jos on aikataulu, pesen ennen kuin syön. Ja pesen toki myös illalla.
Vierailija kirjoitti:
En pese aamulla. Ei reikiä vuosiin, jos joku siitä alkaa iniseen. Pesen jos tuntuu likasilta tai kissanpaska maistuu suussa.
Ei minullakaan ole vuoskymmeniin tullut reikiä, vaikka on pesut olleet mitä sattuu, unohtunut enempi kuin muistanut pestä. Mutta pesemättömyys kerryttää plakkia, joka kovettuu sitten hammaskiveksi. Sitä saa ehkäistyä säännöllisellä harjauksella. Ja olen sen takia parantanut harjaamistani, koska se suuhygiesnistin rapsuttelu ja moittiminen alkoi tympiä.
hampaat pestään ennen ruokailua, sillä hammastahnan fluori suojaa sitten hampaita syömisen aiheuttamilta rasitteilta
Sama. Näin äiti opetti lähes 60v sitten ja sitä olen noudattanut.