Mitkä e-pillerit eivät aiheuta aknea?
Enää en kärsi aknesta, mutta olen aiemmin nuoresta asti kärsinyt. Diane Nova tehoaa akneen, mutta koska en ongelmasta nyt kärsi ja koska se on vähän korkeahormonisempi pilleri, niin lääkäri varmaan kirjoittaa jotain muuta.
Mikä pilleri ei aiheuta aknea? Jostain luin uudesta matalahormonisemmasta pilleristä nimetä Zoely, mutta jollekin tuli aknea. Joku taas kirjoitti että Mercilon auttoi akneen, joku taas että se räjäytti ihon.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan henkilökohtaista ja selviää vain kokeilemalla.
Olisko sitten järkevämpi vaan pyytää kirjoittamaan sitä Diane Novaa...? Kun se kerta on aiemmin sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko sitten järkevämpi vaan pyytää kirjoittamaan sitä Diane Novaa...? Kun se kerta on aiemmin sopinut.
Kuivattaako Diane Nova limakalvoja enemmän kuin muut pillerimerkit? Kun ne hormonit ovat siinä vähän erilaisia koska sillä hoidetaan aknea.
Kannattaiskohan tästä keskustella lääkärin kanssa. Hmm. Vai onko nettipalsta se paikka. Hmm.
Mitä matalahormonisempi, sen suurempi aknen mahdollisuus, koska kun estrogeenia on vähemmän kropassa, testosteroni on suhteessa hallitsevammassa asemassa, ja se aknelle altistaa. Varsinkin yhdistelmäehkäisyn sisältämä progestiini eli keltarauhashormoni on suoraan antiandrogeeninen, eli jos sitä on enemmän, torjuu enemmän testosteronin aiheuttamia haittoja kuten akne, liiallinen karvan kasvu jne. Diane Novassa tuota on suht paljon, joten on erittäin toimiva aknen hoitoon.
Itse en ihan ymmärrä joidenkin harrastamaa matalahormonisten valmisteiden ihannointia, koska aika moni saa niillä jopa vaihdevuosimaisia oireita, kun hormonitaso on vaan liian matala hyvinvointia ajatellen. Aika usein jos ihminen sanoo, että yhdistelmäehkäisy ei sovi koska haluttomuus, limakalvojen ja ihon kuivuus, mielialaongelmat jne, niin vaihto korkeahormonisempaan pilleriin voisi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaiskohan tästä keskustella lääkärin kanssa. Hmm. Vai onko nettipalsta se paikka. Hmm.
En tule tapaamaan lääkäriä vaan keskustelen e-neuvolan hoitajan kanssa, puhelinaika.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Mulle esimerkiksi ei kovin matalahormoniset edes sovi, vaan mulla menee koko systeemi sekaisin, mm. paino alkaa nousta, koska tunnen koko ajan kuolevani nälkään. Toisille käy toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuivattaako Diane Nova limakalvoja enemmän kuin muut pillerimerkit? Kun ne hormonit ovat siinä vähän erilaisia koska sillä hoidetaan aknea.
Yleensä ei. Limakalvojen kuntoon vaikuttaa lähinnä estrogeenit, ja niitä Diane Novassa on ihan tavanomainen määrä. Se aknea hoitava on taas vähän isompi progestiinin määrä, joka toimii kropassa kehon luonnollisesti erittämiä mieshormoneita vastaan. Yleensä jos kuivuusongelmia tulee, niin syy on hyvin matalahormoninen pilleri. Diane Nova ei ole pahimmasta päästä ollenkaan.
Lopettakaa noiden pillerien käyttö! Pilaatte kaikki vesistöt ja sitä kautta noita naishormoneja päätyy myös miehille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ei. Limakalvojen kuntoon vaikuttaa lähinnä estrogeenit, ja niitä Diane Novassa on ihan tavanomainen määrä. Se aknea hoitava on taas vähän isompi progestiinin määrä, joka toimii kropassa kehon luonnollisesti erittämiä mieshormoneita vastaan. Yleensä jos kuivuusongelmia tulee, niin syy on hyvin matalahormoninen pilleri. Diane Nova ei ole pahimmasta päästä ollenkaan.
Todella omituisia nää sun kommentit, esität jotain asiantuntijaa vaikka juttusi ovat ihan höpöhöpöä. -eri
Mulle sopi diane nova hyvin ja kuulema olisin saanut jatkaa sen syömistä, en tiiä niin montaa mielipidettä, ketä uskoo. Dianorettea itse kokeilisin.
Mä käytin parikymppisenä Diane Novaa, mulla oli akne siis. Mutta ei auttanut omaan akneen, mutta mielialaan kyllä, olin ihan masentunut ja itkuinen.
Akne hoitui sitten Roaccuttanilla.
Viime vuonna söin Zoelyä 8 kk, ei mitään haittavaikutuksia paitsi koko ajan oli sellainen turvonnut olo ja paino nousi pari kiloa. Mutta ei siis ei vaikuttanut ihoon. Lopetin pillerit pari kk sitten eikä silloinkaan mitään vaikutuksia.
Zoelyn vaikuttava aine vaikuttaa sitten aivokasvaimen kehittymiseen että kannattaa miettiä...
Akneen auttavia (yksilöllistä toki tämäkin) ovat vain Diane Nova rinnakkaisvalmisteineen ja drospirenonia sisältävät pillerit (Yasmin, Yasminelle, Yaz, Slinda.) Näissä kaikissa on testosteronin määrää vähentävä progesteroni, Diane Novassa syproteroniasetaatti ja noissa muissa drospirenoni.
"Nomegestroliasetaatin käytön on todettu olevan yhteydessä yleensä hyvänlaatuisen aivokalvon
kasvaimen kehittymiseen aivojen ja kallon välissä (meningeooma)."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan joku muu valmiste olisi turvallisempi.
"Diane Nova -valmistetta tulee käyttää aknen hoitoon vain siinä tapauksessa, että paikallinen hoito tai systeemiset antibiootit eivät tuota riittävää hoitotulosta."
Vierailija kirjoitti:
Mitä matalahormonisempi, sen suurempi aknen mahdollisuus, koska kun estrogeenia on vähemmän kropassa, testosteroni on suhteessa hallitsevammassa asemassa, ja se aknelle altistaa. Varsinkin yhdistelmäehkäisyn sisältämä progestiini eli keltarauhashormoni on suoraan antiandrogeeninen, eli jos sitä on enemmän, torjuu enemmän testosteronin aiheuttamia haittoja kuten akne, liiallinen karvan kasvu jne. Diane Novassa tuota on suht paljon, joten on erittäin toimiva aknen hoitoon.
Itse en ihan ymmärrä joidenkin harrastamaa matalahormonisten valmisteiden ihannointia, koska aika moni saa niillä jopa vaihdevuosimaisia oireita, kun hormonitaso on vaan liian matala hyvinvointia ajatellen. Aika usein jos ihminen sanoo, että yhdistelmäehkäisy ei sovi koska haluttomuus, limakalvojen ja ihon kuivuus, mielialaongelmat jne, niin vaihto korkeahormonisempaan pilleriin voisi auttaa.
Okei, no sittenpä en taida alkaa turhaan säätämään, vaan sanon sille terkkarille puhelimessa että Diane Nova on sopinut. Miksi pitäisi kokeilla muuta, jos riskinä on aknen puhkeminen tai mahdollisesti mielialaongelmat?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Slindan ei pitäisi aiheuttaa aknea, pikemminkin päin vastoin.
Eikös se ole minipilleri...?
Vierailija kirjoitti:
Akneen auttavia (yksilöllistä toki tämäkin) ovat vain Diane Nova rinnakkaisvalmisteineen ja drospirenonia sisältävät pillerit (Yasmin, Yasminelle, Yaz, Slinda.) Näissä kaikissa on testosteronin määrää vähentävä progesteroni, Diane Novassa syproteroniasetaatti ja noissa muissa drospirenoni.
Dienoretten (etinyyliestradioli, dienogesti) käyttöaiheena on myös keskivaikean aknen hoito.
Vierailija kirjoitti:
Mä käytin parikymppisenä Diane Novaa, mulla oli akne siis. Mutta ei auttanut omaan akneen, mutta mielialaan kyllä, olin ihan masentunut ja itkuinen.
Akne hoitui sitten Roaccuttanilla.
Viime vuonna söin Zoelyä 8 kk, ei mitään haittavaikutuksia paitsi koko ajan oli sellainen turvonnut olo ja paino nousi pari kiloa. Mutta ei siis ei vaikuttanut ihoon. Lopetin pillerit pari kk sitten eikä silloinkaan mitään vaikutuksia.
Zoelyn vaikuttava aine vaikuttaa sitten aivokasvaimen kehittymiseen että kannattaa miettiä...
No jos tuo on totta niin sitten sanon sille ei.
Ap