Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentomatkustaminen rautalangasta, kiitos?

Vierailija
19.02.2025 |

Pitäisi kesällä mennä lentäen toiseen Pohjoismaahan. Mitään kokemusta lentomatkustamisesta ei ole tähän 50+ ikään mennessä, joten jo lentojen ostaminen jännittää. Että mistä löydän lennot ja miten ne varataan ja mitä pitää osata huomioida, millä yhtiöllä lentää jne. Pitääkö olla joku peruuntumisvakuutus?

Mutta sitten ihan käytännön asiatkin. Ruumaan joku isompi laukku ja mukaan reppu tms. Mutta suurin stressi on nyt lääkkeet, eli käytän mm. vahvoja kipulääkkeitä, niin pitääkö mulla olla paperilla reseptit mukana? Ei dosettia, vaan lääkkeet omissa purkeissaanko? 

Mitä muuta pitää huomioida? Passi on 😄

Ihana jos joku jaksaisi neuvoa. Ja provoja on turha heitellä.

Kommentit (265)

Vierailija
241/265 |
09.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 60 + enkä edes osannut kuvitella että on ihmisiä, joilla on vähän tai ei ollenkaan mtn kokemusta matkustamisesta. Siis yhtään. Hämmästyttävää.

Vierailija
242/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 60 + enkä edes osannut kuvitella että on ihmisiä, joilla on vähän tai ei ollenkaan mtn kokemusta matkustamisesta. Siis yhtään. Hämmästyttävää.

Minua puolestaan hämmästyttää, miksi niin moni ei eläkeikään mennessä ole oppinut, että ihmisiä ja elämänkulkuja on  e r i l a i s i a t. N55+, ensimmäinen lento v. 1978 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennän yleensä Finnairilla, koska koen sen turvalliseksi. Lennot voi ostaa joko suoraan Finnairin sivuilta tai jonkun lentoja myyvän nettipalvelun kautta. Suosittelen maksamisessa luottokorttia, jossa on myös tuo peruuntumisvakuutus. Usein lento on kalliimpi, jos otat siihen siirtämis- tai perumismahdollisuuden, mutta sitä voi myös harkita.

Kauanko aiot olla reissussa? Itse suosin nykyään vain käsimatkatavaralaukkua (ns. lentolaukku), on halvempaa (ruumaan menevä maksaa enemmän), eikä tarvitse odotella hihnan edellä kentällä ruumasta tulevaa laukkua. Toki jos on pitkä reissu, eihän ne tavarat siihen mahdu. Käsimatkatavaraan joka tapauksessa omat lääkkeet mukaan mielellään alkuperäisissä pakkauksissa ja niille on hyvä varalta olla resepti. Koskaan minun lääkkeistäni ei ole kysytty. Käsimatkatavaroihin ei isoja nestepulloja (maksimissaan desi nestettä per pullo), ei teräviä asioita (kuten saksia) ja elektroniikka kannattaa "esitellä" erikseen, esim. läppäri tai padi.

Vierailija
244/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ainoa on, jos tarvitset paljon nesteitä (rasvat, shampoo ym on nestettä), niin käsimatkatavaroissa niitä saa kuljettaa vain 100ml astioista yhteensä litran"

Eli saako ruumaan menevässä laukussa olla esim. yli 100 ml lääkepullo?

Ja onko ylipäätään nämä nestesäännöt ihan kansainvälisesti voimassa? Vai lentoyhtiökohtaisia. Ap

Löysinkin jo yhtiön sivuilta, eli samat säännöt nesteissä muuallakin kuin Finnairilla. Ruumaan menevistä nesteistä en vielä löytänyt mahdollisia rajoituksia. Ap

Ruumaan saa laittaa nesteitä isommissakin pakkauksissa sekä vaikka sakset ym. Ruumaan ei saa laittaa mitään, mikä voi kuumeta tai syttyä palamaan (tietokone, pädi, kännykkä, älykello, vara-akku, stendari), ne pitää ottaa käsimatkatavaraan.

Vierailija
245/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Evääksi kannattaa varata kolmioleipä (kinkku tai juusto) sekä termokseen kahvia tai teetä.

Kunhan termos ei ole yli yhden desilitran vetoinen. Sitä kun ei saa viedä tarkastuksesta läpi.

Vierailija
246/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eikö käsimatkatavaroihin saa ottaa pieniä shampoo- ja hoitoainepullojakaan? 

Nesteitä saa ottaa, kunan ovat pienissä pulloissa (maksimissaan 100 ml) ja pakattu läpinäkyviin muovipusseihin (maksimissaan 2 litraa). Ovat oikeasti aika tarkkoja joskus noissa.

Vierailija
247/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Euroopassa kukaan ei ole kysynyt lääkkeistä mitään koskaan. Kuljetan omat reseptilääkkeet aina käsimatkatavarana. Mutta tilanne on eri jos päihdyttäviä tai muuta kovempaa on reseptillä.

Muutamia juttuja joita itse olen toteuttanut.

- Lääkkeitä muutama päivä yli paluulipun ajankohta

- Kentälle kannattaa mennä ajoissa

- EAN-tagi ruumalaukusta talteen lipun kanssa, tarvitset sitä jos laukku ei saavu ajoissa kohdekentälle. Ilmoitus laukun mahdollisesta puuttumisesta tehdään ennen tullia heti tuloaulassa tai sen tuntumassa.

- En juo alkoholia lennolla enkä ennen lentoa

- Vettä on hyvä juoda säännöllisesti ja ottaa vaikka muovipullo kentältä lennolle.

- Kompressiosukat jalkaan jo kotona/majoituksessa pitkille lennoille

- Pidän sekä passia että virallista henkilökorttia mukana. Pidemmällä myös passin kopiota aina mukana hotellin ulkopuolella liikuttaessa.

- Tarkasta vaatimukset mahdollisesti vaadittavista rokotustodistuksista ym. jos matkustat pidemmälle

- Tarkastan etukäteen miten kyydit järjestyvät kentältä majoitukseen. Epämääräisiä kusetuksia löytyy nykyään pohjoismaistakin, Suomea myöten.

Vierailija
248/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvitermoksesta sen verran, että turvatarkastuksessa termos pitää olla tyhjä, mutta turvatarkastuksen jälkeen voi ostaa kentältä kahvia ja täyttää termarin. Ja saa ottaa koneeseen kuten myös vesipullon. 

Vierailija
249/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota mukaan tyhjä juomavesipullo ja täytä se turvatarkastuksen jälkeen. Helsingin kentällä on useita vesipisteitä, mistä voi täyttää juomapullon. Ensimmäinen on heti turvatarkastuksen jälkeen vasemmalla, ennen vessoja. https://www.finavia.fi/fi/lentoasemat/helsinki-vantaa/lentoasemalla/pal…

Samppoita ja muuta kosmetiikkaa saa tosiaan ottaa vain 1 dl pulloissa, ja niitä saa olla yhteensä korkeintaan 2 litraa, mutta niitä ei enää tarvitse pakata muovipussiin kuten joskus aiemmin. 

Vierailija
250/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei: Rautalangalla lentäminen on mahdotonta. Ei tuota tarpeeksi nostetta.

Vierailija
251/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa kun päätät hieman seikkailla. Hyvin se menee! Tulee mukavia muistoja.

Vierailija
252/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lennot voi varata mm. supersaver sivustolta. Laita matka-aika yms. tiedot. 

Varaa ja maksa lennot aina luottokortilla, jos tulee ongelmia luottoyhtiö voi korvata parhaassa tapauksessa lennot.

Norwegian on aika edullinen lentoyhtiö.

Ruumaan 1 laukku, lentoyhtiön sivulta näet minkäkokoisen laukun saat viedä koneeseen. Laukun koko on lehtoyhtiökohtainen.

Lääkkeet käsimatkatavaroihin ja vähän muuta vaatetta jos matkalaukku häviää. Reseptilääkkeisiin tulee olla lääkärin reseptit mukana. Diabeetikko saa ottaa neulat mukaan. 

Käsimatkatavaroihin, ei kynsisaksia, mitään teräviä, ei edes metallista kynsiviilaa.

Vierailija
253/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua puolestaan hämmästyttää, miksi niin moni ei eläkeikään mennessä ole oppinut, että ihmisiä ja elämänkulkuja on  e r i l a i s i a t. N55+, ensimmäinen lento v. 1978 

Minä huomasin jo kakarana että useimmat ihmiset ovat varsin...sokeita....kaikelle muulle paitsi omalle pskalleen.

-eri

Vierailija
254/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentoijille, tämä reissu tuli tehtyä jo viime kesänä 😊 ketjun ap

Vierailija
255/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minäkin olen 60+, ja elämä on opettanut, että on kaikenlaisia ihmisiä. Eikö ole ihmeellistä. Minä, katupoika kontulasta , pidän tuota ihan itsestään selvänä, ja huonolla koulutuksella vielä.

Jos olisin ilkeä, niin kysyisin, että missä hupussa olet ton 60 v viettänyt.

En toki kysy sellaista, mutta joku voisi kysyä.

Vierailija
256/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös minulla on matka tulossa ja olen ihmetellyt niitä reppua suurempia laukkuja jotka tuodaan sinne lentokoneen sisään ja vievät tilaa siellä "piippuhyllyllä". Ymmärrän ruumaan menevät laukut joo. Itselläni on rinkka joka on pakattu rinkankuljetuspussiin. Mutta en ole päässyt perille siitä mitä ovat ne suuremmat laukut joita laahataan koneeseen. Itselläni on aina ollut se penkin alle mahtuva reppu ja se on aina niin pulleaksi pakattu kuin vain suinkin ja taatusti on painanut enemmän kuin sallitut 8 kg. 

Nyt jännitän mahtuuko uusi zeeksack organizer 30 litrainen sinne penkin alle. Se on juuri sen kokoinen että menee käsimatkatavarana ja sitä mainostetaan käsimatkatavarana, mutta jos ei mene penkin alle? Olen nimittäin monta lentoa katsellut kuinka koneen "piippuhyllyt" täyttyvät ihme kasseista ja nyssyköistä eikä oma laukkuni ole sinne koskaan mahtunut kun se on täynnä toisten tavaraa.

Zeeksack 30 menee piippuhyllylle. Jos ei omalle kohdalle mahdu, lentoemo siirtää toiseen lokeroon. 

Ne suuremmat laukut, joita raahataan koneeseen, ovat cabin size -matkalaukkuja, mitat jotain 55x jotain x jotain, riippuu lentoyhtiöstä. 

Vierailija
257/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustan säännöllisesti Euroopassa. Kuljetan dosettia jossa 11 pilleriä päivää kohti.

Kukaan ei ole koskaan kysynyt mitään missään tullissa.

Kävin kerran vuosia sitten kysymässä apteekista englanninkielisiä reseptejä, eivät tienneet mistä puhutaan.

Tuurilla mennään.

Vierailija
258/265 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkustan säännöllisesti Euroopassa. Kuljetan dosettia jossa 11 pilleriä päivää kohti.

Kukaan ei ole koskaan kysynyt mitään missään tullissa.

Kävin kerran vuosia sitten kysymässä apteekista englanninkielisiä reseptejä, eivät tienneet mistä puhutaan.

Tuurilla mennään.

Kaikki ei voi mennä tuurilla..

Vierailija
259/265 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi harmi. Nyt opit sitten uutta 😀 Tosin, on minulla kokemusta matkustelusta ja matkustelen lähes kaikki lomani, mutta en lentämällä. Siitä tässä ketjussa oli kyse. Ap

Vierailija
260/265 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisoikeutesi loppuvat heti, kun saavut kentälle. Siellä on 911-hysteerian takia sellaisia muutamassa viikossa pikakoulutettuja pienipalkkaisia tampoita, jotka kohtelevat sinua kuin rangaistusvankia. Pahimmillaan lääkkeet voivat lähteä riippumatta siitä, mikä määrä sinulla on dokumentaatiota. Tässä esimerkkitapaus: Tulkinta uhkaa työmatkoja käsimatkatavaralla - Ilta-Sanomat . 

Siksi pitkäaikaissairaana kannattaa selvittää, mistä saa tarvittaessa lääkkeet uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme