Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olet aikuisista ihmisistä, jotka antavat teiniensä käyttää runsaasti alkoholia? Jopa ostavat.

Vierailija
19.02.2025 |

Mitä ajatuksia herättää, että aikuiset ihmiset antavat juoda ja ostavat 15-17-vuotiaille omille lapsille ja heidän kavereilleen alkoholia? Ylläpitävät sitä kulttuuria, että ilman viinaa ei voi olla hauskaa ja juhlien pointti on tukeva humala. 

Näitäkin Suomessa riittää, ainakin minun nuoruudessani tätä tapahtui. 

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko typerää, sanoisin XD

Itse oikein järkytyin, kun äiti tarjosi maistettavaksi siideriä, kun olin jotain 16-17. O_o Sanoin: "Sehän on laitonta!"

En juonut.

Enkä ole täysi-ikäisenäkään kertaakaan juonut, ja sillä linjalla aion jatkaa.

Suklaakonvehteja, jossa on alkoholia, voin kuitenkin syödä. ;D

N20

Vierailija
2/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vastuullista. Voi tarjota jonkun saunajuoman tms jos vanhemmat ja aikuiset juo ja oppia siinä samalla sivistyneempää käyttöä. Ei jää ainoaksi kokemukseksi se ykkösellä alas puskassa tai sekoitettuna huumeisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistiksi tullaan juomalla. Parempi, kun ei aloita ollenkaan. Minullakin mennyt 10v työuraa hukkaan juomiseen vuoksi. Nyt on onneksi taas kunnon työ hyvällä palkalla. Pitäisi ottaa lapset huostaan tuollaisilta juopoilta vanhemmilta. M39

Vierailija
4/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on itse elänyt sellaisen teini-iän, mihin alkoholi kuului, eikä siitä ole seurannut mitään sen kummempia ikävyyksiä, voi olla vaikea hahmottaa, miksi se olisi niin väärin omalle lapsellekaan.

Vierailija
5/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostavat joka tapauksessa haenko heille tai en. Parempi se on tse hakea niin tietää mitä teinit juo. Monet epämääräiset hakijat käyttävät teinejä myös seksuaalisesti hyväksi.

Vierailija
6/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen on täysin vastuutonta. Alkoholia voi maistaa kotona vanhempien kanssa, mutta ei sitä pidä ostaa nautittavaksi kavereiden kanssa. Täyskieltokaan ei ole hyvä, koska helposti tulee halu kokeilla kiellettyä salaa vanhemmilta. Parempi opettaa kohtuukäyttöä kotona valvotusti niissä tilanteissa kuin alkoholia käytetään: saunajuomana, ruokajuomana, seurusteluun vieraiden kanssa jne. Oma malli on tietenkin kaikkein tärkein. Jos vetää kotona kalsarikännit joka viikonloppu, niin seuraavakin sukupolvi tekee helposti samoin.

Vierailija
7/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nämä ihmiset ei ole niitä niin sanotusti "penaalin terävimpiä kyniä", eikä jälkikasvu todennäköisesti varsinaisia isänmaan toivoja.

Vierailija
8/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meistä kasarin teineistä varmaan 95 % joi alle 18 vuotiaina alkoholia. 

Vierailija
9/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on itse elänyt sellaisen teini-iän, mihin alkoholi kuului, eikä siitä ole seurannut mitään sen kummempia ikävyyksiä, voi olla vaikea hahmottaa, miksi se olisi niin väärin omalle lapsellekaan.

Se on joka tapauksessa rikos ja pahoinpitely. Toki on niin typeriä ihmisiä ja heillä niin typeriä lapsia, ettei alkoholivaurio aivoissa paljon tilannetta pahenna.

Siltikin: LASU

Vierailija
10/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, luultavasti nämä vanhemmat on jonkun sortin ongelmakäyttäjiä itsekin. 

Vierailija
11/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostavat joka tapauksessa haenko heille tai en. Parempi se on tse hakea niin tietää mitä teinit juo. Monet epämääräiset hakijat käyttävät teinejä myös seksuaalisesti hyväksi.

Nyt sä siis itse panet heitä.

Vierailija
12/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni alkoholin käyttöikäraja pitäisi nostaa 22-vuoteen ja alkoholin myynti vapauttaa kaikkiin kauppoihin

Vierailija
13/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tätä kutsutaan tapakasvatukseksi.

Vierailija
14/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni alkoholin käyttöikäraja pitäisi nostaa 22-vuoteen ja alkoholin myynti vapauttaa kaikkiin kauppoihin

Ympärivuorokautiseksi

Vierailija
15/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista. 

Vierailija
16/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko käyttää alkoholia vielä. Määrässä ja prosentissa on raja, siideri tai kaksi. Myös ei joka viikonloppu varmaan hyvä. Jos ostaa väkeviä ja tupakkaa ei hyvä juttu, menee maksa.

Vierailija
17/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tätä kutsutaan tapakasvatukseksi.

Niin, toiset käy lastensa kanssa (ruoka)ravintoloissa, konserteissa, museoissa, matkustelee ym. ja toiset hakee viinaa ryyppää yhdessä. Tapakasvatusta on niin monenlaista. 

Vierailija
18/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tää on yleistä maalla. Äiti yritti tuputtaa mulle jotain minttulikööriä ja baileytä heti kun menin yläasteelle. Kummitäti viiniä ruokajuomaksi koska kuulemma eurooppalainen sivistynyt tapa. Ja täti siideriä kun olin 16. Ja en saanut ehtoollisviiniksi alkoholitonta rippileirin päätteeksi mut siis pakotettiin juomaan se myrkky ja sanottiin, että älä nyt järjestä mitään kohtausta.

Vierailija
19/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma malli on tietenkin kaikkein tärkein. Jos vetää kotona kalsarikännit joka viikonloppu, niin seuraavakin sukupolvi tekee helposti samoin.

Tämä. Ja usein nämä mielestään aivan normaalisti juovat eivät edes ymmärrä, että kaikissa perheissä ei todellakaan juoda joka viikonloppu. Ei edes joka kuukausi. Itsekin sain lapsena mallin, että kun on hauskaa, on myös viinaa. Sitähän sitten oppi odottamaan ja toteuttamaan itsekin. Onneksi älysin lopettaa, eivätkä omat aikuiset lapsetkaan juo juuri lainkaan.

Vierailija
20/27 |
19.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki siksi, että saavat itse juoda rauhassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme