Mihin kotihoidossa oleva 2-vuotias, kun minä menen synnyttämään/olen sairaalassa?
Isovanhemmat ja muut sukulaiset asuvat satojen kilometrien päässä.
Mies ei aio jäädä isyyslomalle.
Miten te olette asian hoitaneet?
Pitäisikö palkata joku MLL:n lastenhoitaja miehen työvuorojojen ajaksi?
Kommentit (27)
Ei se yrittäjäkään sen paremmin tiedä lapsen syntymäpäivää kuin duunarikaan, että voisi etukäteen kaiken järjestää.
Ja jokin kebab-kioski yrittäjä varmaan helposti voi ollakin pari päivää pois ongelmitta, menettää vain parin päivän tulot.
Jos mieheni ei mene töihin ja ei sijaistakaan tule, seisahtuu työt jopa 40:llä muulla ja on itsestään selvää että silloin tilalle tulee toinen firma ja se urakka jää meidän osalta siihen ja todellakin sesonkiaikana tehdään koko vuoden tulos.
Vanhemmat lapset ollaankin ajoitettu syntymään sesongin ulkopuolella, mutta tämä tulokas onkin vahingonlaukaus.
tuolloin ja kalauttaa päänsä tai katkaisee koipensa? Elätte tuloitta vuoden?
Mitä järkeä sitten yleensä on hankkiutua raskaaksi niin, että se synnytys osuu sesonkiin?
Bioraskauden kesto nyt yleensä sentään tiedetään aika tarkoin, plus miinus yhdeksän kuukautta.
pamauttaa vaimo paksuksi ja skipata isyysloma? Ja miksi sinä hyväksyt tuollaisen? 2000-luvulla.
haet niiden päivien ajaksi perhepäivä hoito tai päiväkoti paikkaa.
Sairaalassaoloajaksi voisitte yrittää saada esim. mummon muuttamaan teille kotiin esikoista hoitamaan. Tai voisiko esikoinen mennä jollekin tuttavallesi päiviksi?
pi juttu, et mihin lapsi silloin kun sinä ja miehesi lähdette sairaalaan.
Meillä kanssa sukulaiset kaukana ja vähän jännitimme miten asia onnistuu. Isoveljeni ajoi 400 kilometriä hoitamaan kummityttöään siksi aikaa, ennen kuin isä ehti sairaalalta takaisin kotiin.
Ei ole helvetti soikoon yksin sinun ongelmasi selvittää, jos ukko ei voi sitä paria päivää omaa lastaan hoitaa kun toinen makaa sairaalassa! Meillä ei tällaisista asioista edes keskustella.
Sano sille ukolle että sulla on tarpeeksi miettimistä synnytyksessä ja esikoisen hoito on hänen ongelmansa. Miksi jotkut naiset suostuvat ottamaan kontolleen KAIKEN??? Lapset ovat 50% ja 50% MOLEMPIEN vanhempien!!!!
Tällä palstallapa on rakentava ja toisia tukeva henki! Onko se nyt niin vaikea ymmärtää, että ihmisten elämäntilanteet ovat hyvin moninaiset.
Vierailija:
haet niiden päivien ajaksi perhepäivä hoito tai päiväkoti paikkaa.
ja olin hänen seuranaan sairaalassa 8 vrk.
Ei kannattaisi yleistää...
Tuotiin viikonlopuksi kotiin, ja taas mies ajoi sunnuntai-iltana viemään lapsen mummilaan kunnes synnytys vihdoin käynnistettiin rv 41+5. Jos synnytys olisi käynnistynyt aiemmin niin oltaisi hälytetty isovanhemmat paikalle, mutta niillä olisi kuitenkin mennyt niin kauan että mies ei varmaan olisi ehtinyt mukaan. Tosin minä olin ihan varautunut menemään yksin, ei se ollut mikään ongelma vaikka kivahan se tietty oli että mies sitten lopulta pääsi mukaan. Kaikki ei vaan voi pitää isyyslomaa, yrittäjää se ei paljon lohduta vaikka olisi kuinka lakisääteinen oikeus.
Ei minunkaan mieheni isyyslomaa pitänyt, mutta kyllä hän oli poissa töistä ne vuorokaudet jolloin olin synnärillä.
Vierailija:
Kaikki ei vaan voi pitää isyyslomaa, yrittäjää se ei paljon lohduta vaikka olisi kuinka lakisääteinen oikeus.
onnistunut synnyttämään ja hoitamaan kaksi lasta 3- ja 5-vuotiaiksi?
Kyllä nyt jumankauta se yrittäjäkin voi sen verran töistä livetä, että synnytyksen ajan hoitaa omaa lastaan. Herraisä sentään.
Meillä on ap:n kanssa lähes sama tilanne.
Mies on yksityisyrittäjä ja laskettuaika on juuri kuumimpana sesonkina, kun on kaikista hankalinta saada sijaisia ja töitä on enemmän kuin ehtii tehdä ja vaikka saisikin sijaisen on tehtävä kuitenkin johtamishommat. Työpäivät on 17h, isovanhemmat ovat työelämässä eli ihan niin vain eivät hekään ole avuksi ryntäämässä.
Ei se ole aina niin yksinkertaista.
Ei voi kuin nauraa! Joku kysyy neuvoa ja täällä tulee heti turpiin. Käytöstavat kunniaan rakkaat ihmiset.
elämän prioriteetit uusiksi. Ainutlaatuisia tilanteita, siinä nyt yksi sesonki sinne tai tänne mitään paina.
Kun synnytin esikoista, hän piti vapaata niin, että pääsi synnytykseen mukaan, ja oli vapaalla ensimmäiset 5 päivää sairaalasta kotiutumisen jälkeen.
Kun kuopus syntyi, palkkasimme kotiin hoitajan synnytyksen ajaksi. Mieheni oli esikoisen kanssa kotona kun minä olin sairaalassa vastasyntyneen kanssa (viikon ajan, koska hän oli vetänyt vihreää lapsivettä henkeen).
Muutenkin mieheni ottaa tarvittaessa vapaata, esim. kun itse olen kovin kipeänä niin hän on vapaalla ja hoitaa lapsia. Laittaa tarvittaessa lapun luukulle, sillä hän ymmärtää firman olevan kakkonen, perhe on ykkönen.
On tämä muslimi-yrittäjän vaimona olo niin kamalaa ;-)
Sinun tilanteessa ehdottaisin näitä;
- jos joku sukulainen ehtisi/pääsisi teille asumaan siksi ajaksi, eli tulisi jo ennen laskettua aikaa, ja olisi ainakin siihen asti kun pääset sairaalasta kotiin?
- onko sinulla ystäviä/tuttuja, joiden kanssa voisit sopia, että jos ja kun tulee sairaalaan lähtö, voit tuoda lapseis heille siksi aikaa, kunnes joku (mies, sukulainen tms.) pääsee hakemaan. Näitä ystäviä ja tuttuja kannataa varata useampi, sillä ainahan jollakin saattaakin olla juuri silloin menoa, tai sairaana tms.
Mutta, jos nyt tulee aivan akuutti tilanne, ettei KUKAAN pääse tulemaan, etkä saa lasta mihinkään ja sairaalaan on jo pakko lähteä, niin silloin otat lapsen mukaan sairaalaan. Vaikka siellä työntekät eivät ole lastenhoitajia, niin eivät he lapsiakaan ulos voi heittää. Heidän velvollisuutensa on huolehtia hänestä vaikka kahvihuoneessa sen ajan, kunnes joku (isä, sukulainen, tuttu tai vaikkapa sairaalan järjestämä hoitaja; kyllä sairaalassa on oma sst. joka osaa järjestää paikalle oikean hoitajan) hänet hakee.
:) Toivottavasti saat kuitenkin järjestettyä etukäteen jonkin sovina ratkaisin.