Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

millaisen ompelukoneen ostan?

Vierailija
07.03.2007 |

olen menossa ostamaan ompelukonetta. Mutta millaista? Mielipiteitä ja kokemuksia?

Ompelen paljon, lähinnä vaatteita, mutta en ole mikä pro enkä oikeastaan edes kovin hyvä. Edellinen kone on ollut 25v vanha ja mekaaninen, joten en ole tottunut mihinkään hienouksiin, muta olen valmis suhtautuman niihin avoimesti, jos joku pitää niitä hyvinä. Hintaa saisi olla max 7-800e.

Liikkeessä on ainakin Berninan ja Phaffin edustus, en tiedä oisko huqswarnaakin.

Mitkä teistä uudemmilla koneillla paljon ompelevista ovat tärkeitä ominaisuuksia?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja näinhän liikkeessä yleensä pystyy tekemään. Nykyiset koneet on kamalan muovisia ja korjaaminenkin on kallista. Itselläni oli jokunen vuosi sitten Singer Futura joka oli aikansa huippua, mutta kun tietokone hajosi, ei sitä voinut enää korjata tai oikeastaan olisi voinut mutta kustannus 200-300 euroa. Ostin Evan sellaisesta keskiluokasta, nuo tietokoneohjatut jätin suosiolla väliin, kun en kirjontaa yms harrasta.

Kokeile erilaisia kankaita, mielestäni tärkeitä ominaisuuksia on se että kone ompelee hyvin ohuita kankaita ja myös farkku 3-4 kertaisena ilamn hyppytikkejä. Minulla on saumuri, joten joustoompeleet ei ole olennaisia.

Kannattaa varmaan ennen liikkeeseen menoa katsoa maahantuojien sivuilta ominaisuuksia, mitä koneista löytyy, jotta osaa myös etsiä itselle tärkeitä asioita.

Vierailija
2/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi varsinkin lastenvaatteita korjaillessa vastaan tullut tärkeä ominaisuus on se että jalka ei saa olla kamalan paksu, on vaikea korjata housun polvia, jos pitää purkaa sivusaumat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se oli minulle tuttu konemerkki. Jos valitset noiden mainitsemiesi merkkien välillä, saat varmasti hyvän koneen. Singeriä en itse ostaisi ollenkaan, saati näitä brothereita yms.

Minulle riitti Berninan puoliautomaattinen napinläpi, joka oli mekaanisessa koneessa. Sitä kannattaa kokeilla, sillä napinläpiautomatiikka on kehittyneempää Berninan elektronisissa koneissa.

Vierailija
4/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ei ole saumuria, joten yhdellä koneella pitäisi pärjätä. Miten se vaikuttaa tähän?

Siinä edellisessä koneesani ei ollut käytännössä mitään ominaisuuksia, joten olen itse joutunut opettelemaan tulemaan toimeen ilman. Nyt kuulisinkin mielenkiinnolla että mitä ominaisuuksia MUUT, niihin tottuneet, pitävät tärkeänä.

Ohuiden kankaisen ompelu on tosiaan tärkeä juttu. SE oli joskus hankalaa vanhalla koneellani.

Vierailija
5/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluissa kuulemma käyytävät aika paljon sitä, ts. taitaa olla kestävä laite. Ainakin siinä on olennaiset osat metallia. Itselläni on, ja olen ollut tyytyväinen. Tosin en ole ommellut paljon viime vuosina.

Varmista, että koneessa voi käyttää kaksoisneulaa. Se on tosi hyvä ommeltaessa joustavan kankaan päärmeitä, parempi mielestäni kuin joustinompeleet. Oman koneeni ohjeissa ei ollut mitään mainintaa siitä, mutta kun kokeilin, onnistui ihan hyvin.

Vierailija
6/6 |
07.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Berninan mukanan tuli iso kasa kainenlaisia helposti vaihdettavia ompelujalkoja. Niistä on ollut iso apu ja piilo-ommeltakin olen käyttänyt verhojen helmassa.

Hyvä kikka on kokeilla koneiden painoa, mitä painavampi sen parempi. Painava kone on tukeva ja siinä on enemmän metalliosia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kaksi