Yhteiskunta kannustaa yksinhuoltajuuteen
Väestöliitto ei ajattele uudessa julkaisussaan perheitä, jossa on molemmat vanhemmat ollenkaan..
Kommentit (14)
... niin hänen ei tarvitse maksaa enää vuokraa toisesta asunnosta.
Tai jos ton opiskelijan mies muuttaa ihan OIKEASTI pois omaan asuntoonsa (eikä paperilla kaverin tai vanhempiensa kotiin), niin hän maksaa vuokran myös toisesta asunnosta.
Jos kerta perheenä eletään, niin tulot on silloin yhteiset, samoin menot. Jos se ei mielestänne kannata, niin olkaa sitten oikeasti yksinhuoltajia!
Itse olin yh 10 v - oli yksi avoliitto (2 v sitä kestin) tuona aikana yhden pässinpään kanssa, joka oli sitä mieltä että mun kuuluu maksaa kaikista menoista puolet, lapsen kulut kokonaan + päivähoitomaksu itse. No, erohan siitä tuli pitkän päästä, kun toinen mässäili rahoillaan eikä mulla jäänyt käteen mitään vaikka kuinka yritin.
Nyt on sitten vuosia ollut jo aviomies, jonka kanssa raha ei ole ongelma. Vaikka tilit on eri pankeissa, ovat rahat yteiset ja niistä maksetaan kaikkien kulut, yhdessä mietitään mitä suurempa hankitaan ja jokaisella perheenjäsenelllä on myös oikeus pikkuhankintoihin mielensä mukaan rahatianteen niin salliessa. TÄMÄ on oikeata elämää.
... että mulla ei ikinä ollut yksinhuoltajana näin turvallinen ja levollinen olo. Rahaa ei koskaan ollut niin paljoa, että pikkirikkistäkään olisi saanut sukanvarteen pahanpäivän varalle. Nyt on. Mutta mulla onkin työssäkäyvä mies :D
Ja se toinen, mulla oli myös yksinhuoltajana oma auto. Asuttiin vuokralla kaksiossa, lapsella oma huone ja mulla punkka olohuoneen nurkassa. Mites teillä muilla, oliko yh:na varaa nykyiseen elintasoon?
Asunto oli miehellä viikot käytössä ja äidillä viikonloput.
T:Se jonka perheen tulot kasvoivat miehen muuttaessa meille 200¿ ja perhekoko kasvoi yhdellä.
kahden huoltajan perheillä. Tämä on tutkittua tietoa. Yksilöissä tietysti on poikkeuksia, mutta suuriin joukkoihin pätee se, että yksinhuoltajuus on suuri köyhyysriski.
Opiskelijaäiti ei ole nollatuloilla, ellei ole sitten kuluttanut kaikkia opintotukikuukausiaan ja puoliso ansaitse niin paljon, ettei saa asumistukea.
Moneen kertaan kysyi, että olenko nyt aivan varma, että haluan mieheni kanssa yhteishuoltajuuden. Senkin kertoi moneen otteeseen, että tämän voi aina muuttaa.. Siis täh??
Siis olimme olleet yhdessä n. 10 vuotta ja lapsi oli haluttu ja sunnittelimme häitä.
No sen jälkeen menimme naimisiin ja nyt toivomme toista lasta. Onneksi ei enää tarvitse tämän naisen luo mennä, jos toisen lapsen joskus saamme!!
Yksinhuoltajana saan 2700¿/kk. Ja kun perheessä on 1aikuinen vähemmän niin ruokamenot on pienemmät. En ymmärrä miten yksinhuoltajien tilanteesta aina valitetaan.
Etkö sitä tiennyt. Ukko ei hauku läskiksi, ei passuuta, ei kasvata lapsia väärin, ei sikaile, ei petä...
Väestöliitto on yksityinen, ainakin ne vetää sievoiset summat niiden palveluista...
Minä olen 2 lapsen yh enkä saa mitään yhteiskunnan tukia lukuunottamatta lapsilisän yh-korotusta. Ei todellakaan ole taloudellisesti kannattavaa olla yh.
ja varmasti yh pärjää rahallisesti paremmin, kuin perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat työttöminä.
Elatustukia ei oteta asumistuessa huomioon ollenkaan, mutta jos isä asuu perheessä hänen työttömyyspvraha otetaan, selvä vääryys.
Meidän tuttuvan yh. n elatustuet ovat suuremmat kun mieheni työttömyyspvraha..
Ex ei maksa elatusmaksuja (asia on viety oikeuteen), joten en pääse rikastumaan edes niillä. Sitäpaitsi, keskiverto isukki kyllä tuo perheeseen enemmän rahaa kuukaudessa kuin minimielarit plus lapsilisän korotus on...
Oikeassa elämässä, minun tuntemissani tapauksissa, on kyllä yleensä niin, että ainakin toinen vanhemmista on töissä, yleensä molemmat. Ja tuntemani yksinhuoltajat (4 kpl) ovat kaikki työttömiä. Kuka heitä palkkaa, kun joutuvat kuitenkin olemaan töistä pois lasten sairastaessa =(
Vierailija:
ja varmasti yh pärjää rahallisesti paremmin, kuin perhe, jossa molemmat vanhemmat ovat työttöminä.
elatustuet+ avut 670
lapsilisän yh-korotuksen 183
asumistuen omistusasuntoon n.250
sekä ilmaisen päivähoidon
avoliitossa tippui asumistuki ja yh-korotus pois, n.430, lisäksi tuli päivähoitomaksut 270 ja kun miehen nettopalkka on 1200 josta maksaa ex:lleen elatusapua 300 niin perheeseen tuli 1 aikuinen lisää ja tulot nousi 200. Paremmin pärjäsin yh:na.
Lapset eivät ole vastuussa perheen elatuksesta, miehesi on. Niin se menee.
Vierailija:
Elatustukia ei oteta asumistuessa huomioon ollenkaan, mutta jos isä asuu perheessä hänen työttömyyspvraha otetaan, selvä vääryys..
Jos jäisin yh:ksi edes paperilla, saisin rahaa n. 1500e. Se olisi huima ero tuohon 0e. Mies saisi saman palkan kuitenkin.