Vinkki vakan työvoimapulan helpottamiseksi
Hei kaikki vakan työntekijät. Tässä kun on jo useita vuosia puhuttu, ettei päiväkoteihin löydy osaavaa henkilökuntaa, eikä alalla pysytä. Niin voisitteko kiinnittää huomiota siihen, miten opiskelijoita kohtelette? Tiedän useamman opiskelijan, joita on harkassa kiusattu, kohdeltu kuin roskaa ja vähätelty alavalintaa. Näin te ette uusia työkavereita saa. Hyviä yksiköitäkin varmasti löytyy, joissa tämä asia ymmärretään. Omalle kohdalleni sitten valitettavasti sattui hiukan huonomman työilmapiirin päikky ja kohtelu oli sen mukaista. Harmittaa, sillä lähihoitajien työtilanne on muuten tällä hetkellä huonontunut kovasti. Päiväkotiin en kuitenkaan tuon kokemuksen jälkeen mene.
Kommentit (9)
Vuosia tein päiväkodeissa töitä kunnes en vaan enää jaksanut. Ilmapiiriongelmat olivat yksi syy väsähtämiseen.
Mä olin päikyssä tetissä 9-luokalla ja mua syytettiin kahvikassan varastamisesta. Joku muu sen kassan kähvelsi eli omasta porukasta. En lähtenyt alalle ollenkaan.
Voisin tehdä vielä iltatähden, mutta kammoksuttaa liikaa se ajatus, että joutuisi taas siihen päiväkotirumbaan. Ja kun siellä on kaikki aivan sekaisin. Ei vaan pysty.
Perusongelma on siinä, etteivät vaka-asiantuntijat halua mennä päikkyyn tekemään hoitotädin hommia. Ala pitäisikin jakaa kahtia, eli olisi erikseen vaka mihin lapset viedään kasvatettaviksi ja päikky/tarha missä lapsia hoidetaan.
Mitä jos ihan vain palautettaisiin päivähoito? Sitähän ne pienet lapset tarvitsevat. Hoitoa vanhempien työpäivän ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Voisin tehdä vielä iltatähden, mutta kammoksuttaa liikaa se ajatus, että joutuisi taas siihen päiväkotirumbaan. Ja kun siellä on kaikki aivan sekaisin. Ei vaan pysty.
Laita perhepäivähoitoon tai perustakaa hoitorinki yhdessä muiden vanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Perusongelma on siinä, etteivät vaka-asiantuntijat halua mennä päikkyyn tekemään hoitotädin hommia. Ala pitäisikin jakaa kahtia, eli olisi erikseen vaka mihin lapset viedään kasvatettaviksi ja päikky/tarha missä lapsia hoidetaan.
Lapsen kasvattaminen kuuluu vanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita perhepäivähoitoon tai perustakaa hoitorinki yhdessä muiden vanhempien kanssa.
Ei täällä päin enää ole pph:ta. Kaikki lopettaneet.
Kyllä, se on juuri näin. Itse koin saman kohtalon. Olisin kovasti halunnut siirtyä päiväkotiin, mutta järkytyin syvästi siitä ilmapiiristä. Ei ihme, että lapsetkin voi huonosti ja käytöshäiriöt vain lisääntyy.