Sekasortoiset kodit vs. kliinisen puhtaat kodit
Onko molemmissa ääripäissä olevilla joku yhdistävä tekijä? Mikä saa ihmisen siedättymään kotiin jossa on kaikki tavarat hujan hajan ja pitkin lattioita sekä tasoja? Tai mikä saa ihmisen puunaamaan taloaan jatkuvasti pienenkin sotkun tai epäjärjestyksen pelossa?
Kommentit (9)
Syitä sotkuun voi olla esim: ADHD, masennus
Kaaos ei häiritse minua. Kodissani ei ole likaista mutta täysi kaaos. Pärjään kyllä täällä kun asun yksin.
Tuo on hyvin asuntokohtaista, että mikä mielentila tulee päälle. Todella rikkinäistä ja huonokuntoista asuntoa on todella vaikea pitää täysin siistinä, se on boheemi vaikka tekisit mitä. Silloin ikään kuin antautuu ja antaa olla. Vanha sata vuotta vanha asuntoni oli tuollainen, se oli aika sotkuinen. Nyt taas uusi hyväkuntoinen moderni asunto on naurettavan helppo pitää siistinä vanhaan verrattuna. Kovia killtäviä puhtaita pintoja täynnä, ei kun välillä vain vähän pyyhkäisee, niin pidän sen hyvinkin siistinä koska se on helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaaos ei häiritse minua. Kodissani ei ole likaista mutta täysi kaaos. Pärjään kyllä täällä kun asun yksin.
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten kaaoskodin asujat pitävät kotinsa puhtaana. Miten imuroit ja peset lattiat jos ne on täynnä tavaraa, sama esim keittiötasot yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole koskaan ymmärtänyt miten kaaoskodin asujat pitävät kotinsa puhtaana. Miten imuroit ja peset lattiat jos ne on täynnä tavaraa, sama esim keittiötasot yms.
Onnistuu kyllä. Tavarat saa nostettua lattialta pois tieltä. Ei niitä ole liimattu sinne. Parkettilattioita ei tule pestä liian usein.
En itse pidä kummastakaan ääripäästä. Kummassakaan ei uskalla istua sohvalle. Eri syistä.
Sekasortoinen koti kertoo mt-ongelmista. Myös pakkomielteinen puunaaminen voi sitä olla mutta harvemmin.
Vierailija kirjoitti:
Sekasortoinen koti kertoo mt-ongelmista. Myös pakkomielteinen puunaaminen voi sitä olla mutta harvemmin.
Ei kerro kumpikaan välttämättä mt-ongelmista. Sekasortoinen koti voi kertoa, että asukas on boheemi tai käy vain pyörähtämässä siellä. Pakkomielteinen puunaaminen taas kertoo ihmisestä joka yrittää pitää kaikki langat käsissään tai sitten pitää todella puhtaasta asunnosta.
Varmaan jonkinlainen perfektionismi. Kolikon kaksi puolta. Kaaoskodissa elävä ei tee mitään, jos ei lopputuloksesta voi saada täydellistä.