Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koululaisten valikoivat ruokatottumukset

Vierailija
06.03.2007 |

Mitä olette mieltä, kuinka paljon lapsen voi antaa valikoida syömisiään?

Minulla on alakoulu-ikäiset lapsipuolet. Lasten ollessa paikalla meillä tulee usein ongelmia ruuan kanssa. Minulla on ollut periaatteena, että sitä syödään, mitä tarjotaan. Toinen lapsista vaan ei suostu syömään juustoa missään muodossa, ja toinen taas kieltäytyy monista ruuista kokonaan tai nirsoilee esim. siitä, jos keitoissa on vihanneksia, kanakastikkeessa maissia jne. Aikaisemmin ei suostunut syömään mitään, missä on sipulia. Söisi siis keitoista vaan perunat ja lihat/makkarat ja jotkut ruuat olettaa voivansa korvata pelkällä leivällä. Minä sitten olen, pahoilla mielin mutta tiukkana, antanut lasten olla nälässä, jos ei oikea ruoka kelpaa.

Olen kysynyt neuvoa lasten äidiltä, mutta hän toteaa, ettei laita kotona ruokia, joista lapset eivät pidä. Tämä on hänen tapansa, eikä siinä mitään, jos se hänelle sopii, mutta minä en tähän haluaisi ryhtyä. En tietenkään tarkoituksella tee joka päivä ruokia, joista lapset eivät pidä, mutta en silti suostu siihenkään, että meidän perheen ruokatottumukset pitäisi aina muuttaa täysin, kun lapset ovat täällä. Enkä lähde siihen mukaan, että lapset syövät kaapista, mitä huvittaa. Haluan tehdä niitä tavallisia perusruokia, joita muutenkin teen.

Menettelenkö väärin? En jaksaisi katsella niitä " myrtsejä" ilmeitä ja tietenkin minua harmittaa, jos ruoka ei heille maistu, mutta tuntuu, että homma menee ihan pelleilyksi, jos alan liikaa heitä myötäillä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs, jos ottaisit käytännöksi yhden toiveruokapäivän ja muina päivinä syödään nurisematta, mitä tarjolla on?

Vierailija
2/3 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toi juustokammo on aika yleinen ja tunnen monta aikuistakin jotka karttavat juustoa kuin ruttoa. joten vihanneksia pyytäisin maistamaan mutta juuston syöttäminen pakottamalla on julmaa. jokaisella meistä lienee jotain mitä ei syö vaikka mikä olis (hapankaali, maksa, katkaravut jne.)

voisko kanakastiketta tehdä ilman vihanneksia ja laittaa vihanneksi tarjolle erikseen? silloin ruokamaistuisi kaikille ja lapsien kanssa vois sopia maissin maistamisesta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mikäs siinä, mutta makkara oli liiskattu leivälle. Poika ei voi sietää edes maksan hajua, joten välipala oli aina köyhä.. Monesti olen miettinyt, että miksiköhän sitä makkaraa oli pakko ottaa siihen leivälle? Miksei vaikka käskenyt maistaa pientä palaa erikseen..? 2