Pitääkö lasten osata kuoria perunat?
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/osaako-nuoriso-enaa-kuoria-p…
Mielestäni ehdottomasti pitää. Kyseessä on lukemiseen ja laskemiseen verrattava perustaito.
Kommentit (25)
Pitää. Jos ei osaa, syö kuorineen.
Lapsessa on jotain vikaa jos ei osaa perunaa kuoria. Vammainen tai äiti ja isä on sukulaisia.
Kyllä, jos jostain syystä on tarpeellista. Yleisesti ottaen on parempi syödä perunat kuorineen.
No ei tarvitse. Minä kuorin keitinperunatkin ennen keittämistä tai sitten syödään kuorineen tilanteen mukaan.
M58
Perunoita ei tarvitse kuoria. Kuorissa on paljon C-vitamiinia ja on vaan terveellistä.
Kyllä pitää ja vanhempien kuuluu opettaa tarvittavat tiedot ja taidot jälkikasvulleen.
Ei ole kovin vaikea taito ja on terveellistä syödä potut kuorineen.
Itse kun olin lapsi niin oli aika normaalia että ekalle luokalle mentäessä osattiin kuoria perunat, solmia kengän nauhat ja osattiin katsoa paljonko kello on.
Jokainen oppii asiat omaan tahtiinsa, mutta mikä on mennyt pieleen siinä ettei nykypäivänä lapsilla ole perustaidot hallussa?
Joka kodissa ei perunoita syödä, mutta luulisi että edes omenoita, porkkanoita, päärynöitä tms?
Syötkö kananmunat kuorineen kalat suomuineen?
Vierailija kirjoitti:
Perunoita ei tarvitse kuoria. Kuorissa on paljon C-vitamiinia ja on vaan terveellistä.
Perunoita ei kannata kuoria. En koskaan kuori perunoita eikä perheeni myöskään.
Kyllä - ehdottomasti on hyvä taito osata, mutta ei ole lähellekkään yhtä tärkeä kuin luku- ja kirjoitustaito.
Juuri töissä naureskelin lapsille, että kun menin itse kouluun aikoinaan tuli kotiin kirje, missä kerrottiin, että eka luoka aloittavan pitää osata tehdä rusetti ja kuoria peunat :D Kerran peruskouluni aikana oli kuoriperunat. Mutta toki nuo sitten tunnollisena ennen koulua jo osasin.
olis edes suomalaislasten hyvä oppia ravitsevat kuorineen keitetyt perunat kuorimaan.
Mikä on huvittavaa kun katsoo saksalaisten OPISKELIJOIDEN kuorivan yhden perunan, kun on peruna kerran kuukaudessa mensan ruokana.
Ei ne aikuisetkaan osaa kuoria. Minä osaan peukaloa käyttämällä ja sitten lautasella ilman peukaloa.
Hyvä on opettaa kuorimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuorissa on solaniinia ja muita myrkkyjä, ei niitä kuoria saa syödä, ehkä kesäperunoista.
Vierailija kirjoitti:
Syötkö kananmunat kuorineen kalat suomuineen?
En, mutta perunat syön kuorineen. Pitäisikö noiden jotenkin liittyä toisiinsa vai miksi kysyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuorissa on solaniinia ja muita myrkkyjä, ei niitä kuoria saa syödä, ehkä kesäperunoista.
Solaniinia on vihreissä perunoissa ja perunan iduissa, ei kuorissa muuten. Mitä muita myrkkyjä ne mahtavat mielestäsi sisältää?
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin lapsi niin oli aika normaalia että ekalle luokalle mentäessä osattiin kuoria perunat, solmia kengän nauhat ja osattiin katsoa paljonko kello on.
Jokainen oppii asiat omaan tahtiinsa, mutta mikä on mennyt pieleen siinä ettei nykypäivänä lapsilla ole perustaidot hallussa?
Joka kodissa ei perunoita syödä, mutta luulisi että edes omenoita, porkkanoita, päärynöitä tms?
Itse kun olin lapsi nämä taidot nimenomaan opeteltiin eskarissa/eskariaikana. Nyt ei tarvitse, kun kengissä on tarrat, perunat syödään kuorineen ja lapsen saa puhelimella kiinni, kun on aika tulla kotiin. Eli niitä taitoja silloin harjoiteltiin, koska niitä tarvittiin. Meidän ekaluokkalaisella on nyt keväällä matikassa tuo kellon opettelu. Partiossa on vähän harjoitellut solmuja, mutta rusettia ei vielä osaa. On näitä aina asiayhteydessä kotonakin harjoiteltu. Ei olla varmaan ikinä kuorittu lapsen kanssa keitettyjä kasviksia. Itse varmaan kuorin kerran vuodessa jouluruokia tehdessä. Raa'at porkkanat osaa tuo lapsi kyllä kuoria, samoin 4v pikkuveli. Myös ne omenat, porkkanat ja päärynät syödään yleensä kuorineen.
Kertoo myös muusta käsillä tekemisestä ja näppäryydestä arjessa josta on hyötyä muutoinkin