Kannattaa olla ihmisille kiva
Sitä vaan olen miettinyt tänään, että kannattaa olla ihmisille kiva ja kiltti. Nykyään ehkä enemmän korostetaan sellaista omien rajojen kunnioittamista ja omasta hyvinvoinnista huolehtimista.
Mikä onkin tärkeää, tosin itse olen aina ollut siinä surkea. Olen aina se, joka ihan omien voimien loputtuakin väkertää jotain vanhempainyhdistyksen infolappuja aamuyön tunteina ja lähtee auttamaan kaverin mummon kuolinpesän siivoamisessa toiselle paikkakunnalle, vaikka kaikki omat hommat levähtää, tai lainaa autonsa ja peräkärrynsä ja printterinsä ystävälle, vaikka tarvitsisi niitä itse. Ruokkii lapsen kaverit ja kuljettaa niitä sinne tänne.
Mutta kyllä se sitten tulee takaisinpäinkin. Äitini on parantumattomasti sairas, ja vointi menee huonommaksi, välillä hissukseen ja välillä kertarysäyksellä. Nyt oli taas romahduksen vuoro. Olin hädissäni, tarvitsin neuvoja sekä lääketieteellisissä jutuissa, että sosiaalipuolen ja juridisiin asioihin liittyen.
Koska autan aina kaikkia, minulla oli pitkä lista ihmisiä, joille pystyin laittamaan viestiä, ja kaikki tarjosivat apua ja neuvoja ja ryhtyivät selvittelemään asioita. Ja antoivat aikaansa kuuntelemiseen ja juttelemiseen.
Vaikka tämä palsta on huonostivoivien erakkojen mölykenttä, niin tosi iso osa ihmisistä on vielä empaattisia ja välittäviä ja valmiita tinkimään omastaan muiden hyväksi.
Kommentit (17)
Miks sä sitten oot tällä palstalla?
Vierailija kirjoitti:
mjoo, tuossa on vähän perää. Mutta on myös niin, että pelkkä toisten auttaminen ei riitä, vaan pitää olla myös kiinnostavaa seuraa ja edes vähän karismaattinen henkilö.
Ihmiset auttaa niitä joista ne tykkää, ja pelkkä avuliaisuus ei riitä siihen että sinusta tykätään.
Kannattaa olla ihmisille kiva, ja lisäksi hyvä ja hauska tyyppi.
Kuulostaa enemmän omakeksityltä laatuvaatimukselta. Apu on apua. Kiinnostavuus ja karismaattisuus ei paranna apua mielestäni. Myyntimiesten juttuja omissa kirjoissani.
Kun itse olin nuorempana "kiva ja kiltti" niin sitä enemmän minua yritettiin kiusata tai nakittaa johonkin. On käytetty hyväksi jne. Autan vain nykyään niitä joihin luotan jollain lailla. En siedä huonoa kohtelua määräänsä enempää vaan vaihdan seuraa tai annan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
No mun pitäisi tehdä kaikkia niitä hommia, jotka ovat rästissä. Mutta koska suren ja olen huolissani, en oikein pysty keskittymään joten päädyn tänne. En väittänytkään etten voisi huonosti, mutta siitä huolimatta kohtelen muita ihmisiä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mjoo, tuossa on vähän perää. Mutta on myös niin, että pelkkä toisten auttaminen ei riitä, vaan pitää olla myös kiinnostavaa seuraa ja edes vähän karismaattinen henkilö.
Ihmiset auttaa niitä joista ne tykkää, ja pelkkä avuliaisuus ei riitä siihen että sinusta tykätään.
Kuulostaa enemmän omakeksityltä laatuvaatimukselta. Apu on apua. Kiinnostavuus ja karismaattisuus ei paranna apua mielestäni. Myyntimiesten juttuja omissa kirjoissani.
Siis tietenkin apu on apua. Mutta vastavuoroisen auttamisen halu on kovempi silloin, kun pitää toisesta.
Jos niin ei olisi, kukaan ei joutuisi toteamaan, että on antanut esim parisuhteessa kaikkensa, mutta puolisoa ei kinostele.
Vierailija kirjoitti:
Istu ja kuuntele.
Nykyään korostetaan sitä, että sinä itse olet maailman keskipiste, jota muiden tulisi ymmärtää ja suvaita. Ja jos eivät ymmärrä, niin kaikkien muiden ihmisten tulee muuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietenkin apu on apua. Mutta vastavuoroisen auttamisen halu on kovempi silloin, kun pitää toisesta.
Jos niin ei olisi, kukaan ei joutuisi toteamaan, että on antanut esim parisuhteessa kaikkensa, mutta puolisoa ei kinostele.
On täysin OK olla auttamatta vastavuoroisesti VAIKKA pitäisikin toisesta. Hirvittäisi saada apua ja tietää että se sisältää sanattoman oletuksen vastavuoroisuudesta.
Kiva, että sulla ap on tollainen kokemus.
Mut eikö sulla nyt huonosti voidessa oikeasti ole ketään ystävää, vaan joudut purkamaan oloasi vauvalla?
Vierailija kirjoitti:
Kiva, että sulla ap on tollainen kokemus.
Mut eikö sulla nyt huonosti voidessa oikeasti ole ketään ystävää, vaan joudut purkamaan oloasi vauvalla?
En tehnyt tätä aloitusta purkaakseni oloani. Olen jutellut ja viestitellyt tystävien kanssa, eikä äidin sairaus valitettavasti sillä muuksi muutu.
Tein aloituksen siksi, että jos joku muukin on vähän väliä tilanteessa, että mietti miksi helskutissa tuli taas lupauduttua tähänkin hommaan, niin kannattaa muistaa, että jonain päivänä voi itse olla tarvitsemassa apua, ja silloin on hyvä kun on verkostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mun pitäisi tehdä kaikkia niitä hommia, jotka ovat rästissä. Mutta koska suren ja olen huolissani, en oikein pysty keskittymään joten päädyn tänne. En väittänytkään etten voisi huonosti, mutta siitä huolimatta kohtelen muita ihmisiä hyvin.
Lopeta valheet
Kohteliaisuutta voi osoittaa näinkin:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin pitää käyttäytyä kuin ekstrovertti. Introverttikin voi olla ihmisille kiva, mutta hän ei jaksa verkostoitua eikä hänellä siksi ole ketään, keneltä pyytää apua.
Kiva ja ihana kivoille ja aivan helvetin paha ja ilkeä pahoille, niin se vaan menee🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta valheet
No tässäpä vaikka todisteeksi ihan suoraan koulun Moodlen työpöydältä copy-pastettuna seuraavat deadlinet:
sunnuntaina, 16. helmikuuta 2025
23.55
Workshop 5: Monotonic Sequences and the Bolzano-Weierstrass Theorem
Työpaja (arviointiaika loppuu) Advanced Calculus - Spring 2025
maanantaina, 17. helmikuuta 2025
14.00
Työpaja (arviointiaika loppuu) Basics of mathematics in machine learning I (Spring 2025)
14.00
Tentti sulkeutuu Basics of mathematics in machine learning I (Spring 2025)
14.00
Työpaja (palautusten määräaika) Basics of mathematics in machine learning I (Spring 2025)
keskiviikkona, 19. helmikuuta 2025
23.55
Workshop 6: Continuity and Uniform Continuity
Työpaja (palautusten määräaika) Advanced Calculus - Spring 2025
Että hommia on ihan kiitettävästi rästissä. Nuo on vain moodlessa olevat kurssit. Ja noita ei voi laittaa kenenkään muun tehtäväksi, kun itse joudun niistä tentteihin kuitenkin. Eipä muuta kuin vääntämään taas.
Silti on hyvä mieli edes siitä, että saa apua kun tarvitsee.