vauvan syntymämerkki (mongolian spots)
HEI!
Pojallamme on syntymästä asti ollut ihossa suuri lilan värinen ja mustelman näköinen syntymämerkki.Se on aika suuri ja näyttää kasvavan lapsen mukana.Löysin vihdoin enemmän tietoa tästä syntymämerkistä, jota esiintyy tummemmilla lapsilla.Poikamme on vaaleaihoinen,tumma tukka ja ruskeat silmät.Mieheni puolelta hänessä on intialaisverta.
Olisin kysynyt onko muiden lapsilla ollut vastaavia syntymämerkkejä?Missä kohdissa ja ovatko ne häipyneet ajan kuluessa?Jos yhdellä lapsella on, onko muillekin tullut?
En ole itse tavannut muita.Jo synnytyssairaalassa kätilö epäili sitä mustelmaksi, sairaalan lääkäri puhui rumasti, että näitä on sitten vain aasialaisilla ja afrikkalaisilla roduilla.....täytyy heti ensimmäisenä päivänä ilmoittaa tulevaan päiväkotiin, että kyse on syntymämerkistä eikä mustelmasta.
Kertokaa kokemuksia!!!Kiitos!
Kommentit (8)
pakaroissa.Huomasin sen heti kun tyttö putkahti ulos,mutta unohdin synnärillä tunnekuohussa kysyä siitä.Itse ajattelin sitä mustelmaksi, sitten hoitsu osastolla sanoi et huomasitkos tyttären kannikat..sit hän selvitti mikä se on ja sanoi suoraan et esim. neuvolassa ja lekureissa saat selitellä ettet ole hakannut lasta.
googlettamalla löytyy englanniksi tietoa spoteista, suomeksi ei niinkään. Minä kans ymmärsin et jos spotit eivät ole hävinneet 7 ikävuoteen mennessä niin eivät sitten häviä ollenkaan. Saa nähdä miten käy. Eipä noihin enää edes itse kiinnitä huomiota vaippoja vaihdettaessa, muille joutuu niitä selittämään..siis ihmiselle joka vaippaa vaihtaa. Katotaan sit kesällä onko kolmannella lapsellamme myös sinikannikat ;))
Kuumetta ja sinipyllynen tyttö
Tummemmilla (ilmeisesti juurikin " sekoituksilla" ) lapsilla tuollainen läiskä alaselässä pakaroiden yläpuolella on aika yleinen juttu. Meidän pojalla sitä tuskin huomaa, kun on sen verran pigmenttiä kuitenkin. Eikä kukaan kahden vuoden aikana ole siitä mitään neuvolassa tms sanonut. Voisi kuvitella että ainakin pääkaupunkiseudulla neuvolan tädit olisivat tästä " ilmiöstä" tietoisia.
Normaali juttu, häviää tai ei häviä, vaalenee luultavasti kuitenkin.
Meillä kans tyttärellä oli tossa pakaroiden liittymäkohdassa alaselässä violetihtava alue. Hassua oli, että sama kohta oli vauvana ihan tumman haituvakarvan peitossa (ns intiaanikarvoitusta kuulin jostain), aika pian se onneksi hävisi. Nyt kohta kolmen vuoden ikään mennessä on oikeastaan jo ns erivärinen aluekin hävinny.
Ystäväni lapsella oli l" mustelma" laikku takapuolen lisäksi käsivarressa. Kyllä siinä on neuvolatädeillä ollut ihmettelemistä (onneksi asuvat Saksassa, jossa kuitenkin ehkä myös tämä ilmiö tutumpi:).
Niin, meidänkin nuoremmalla tytöllämme on läiskän lisäksi tummaa karvaa alaselässä. On se nyt kolmen kuukauden aikana jo vähän harventunut.
Esikoisella oli vauvana melkoisen karvaiset selkä ja korvat, mutta se saattoi johtua ennenaikaisuudestakin.
nippe7:
Meillä kans tyttärellä oli tossa pakaroiden liittymäkohdassa alaselässä violetihtava alue. Hassua oli, että sama kohta oli vauvana ihan tumman haituvakarvan peitossa (ns intiaanikarvoitusta kuulin jostain), aika pian se onneksi hävisi.
Hei!
Meidän toisella (nuoremmalla)pojalla on alaselässä mongoli täplä. Se on aika pieni ja nykyään suht huomaamaton (poika 2-vuotias).
Oon maininnut siitä joskus neuvolassa/lääkärissä,eikä oo mitään ongelmia ollut sen suhteen.
Niin,mieheni on bulgarialainen.
Meillä pojalla on useampi tuollainen siniharmaa läiskä takapuolessa. Itse luulin niitä mustelmiksi, mutta synnärin kätilö selitti että isän " värityksen" takia ovat tullet ja pigmenttiläiskiä ovat. Lähes koko poika oli pienen tumman haituvan pietossa syntyessään. Karvaa oli otsasta asti koko selkä ja käsivarret täynnä. Jaloissa ei muistaakseni ollut. Tosin meidän poika syntyi kuukauden etuajassa, joten karvaisuus saattoi johtua siitäkin..
Meillä tyttöjen isä on vietnamilainen. Esikoisella ei ollut kuin aavistus sinerrystä selässä, mutta toisella tytöllämme (nyt 3 kk) on selkeä läiskä alaselässä. Kuulemma läiskät haalenevat vähitellen, n. 5 ikävuoteen mennessä.
Naistenklinikalla siihen suhtauduttiin ihan asiallisesti. Lastenlääkäri kysyi, tiedänkö, mikä se on (tiesin kyllä). Ihan vain siksi, etten pelästyisi. Kyllähän tuo nykyään on jo aika hyvin tunnettu juttu esim. neuvoloissa, mutta aina on niitä tietämättömiäkin.