Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä psykoosi tarkoittaa?

Vierailija
12.02.2025 |

Oon lukenut täältä vanhoja keskusteluja aiheesta, ja oon saanu kuvan että ihmiset ei oikeasti tiedä, mitä psykoosi on. Voisin siis kertoa millainen mun psykoosi oli.

Ekat oireet sain 15 vuotiaana, näin harhoja (uskonnollisia hahmoja) ja luulin että mua vainotaan.

22 vuotiaana psykoosi otti vallan kokonaan. Luulin saavani tietyltä nettisivulta viestejä jotka liittyivät yhteen kavereistani. Viestit olivat todella väkivaltaisia ja luulin että kaverini oli käynyt käsiksi tyttöystäväänsä ja että hän olisi itsetuhoinen. 3kk ajan kyselin kaverilta onko kaikki ok, ja hän vakuutti että on.

Kuitenkin uutena vuotena sain viestin että tämä on kaverini viimeinen elinpäivä, ja soitin hätäkeskukseen ja annoin sinne kaverini tiedot. Kaveri säikähti tätä ja blokkas mut joka paikassa. Sen jälkeen mä aloin soittelemaan kriisipuhelimiin ja hakemaan itselleni niistä apua, koska tuntui että koko maailma romahtaa.

Lääkäriin pääsin vasta maaliskuussa. Siellä olin todella rauhaton ja puhelias (johtui siitä että mulla oli mania ollut myöskin päällä) ja sain lääkkeet heti kouraan. Ne eivät kuitenkaan auttaneet heti ja mun lääkkeiden käyttöä ei seurattu.

Olin niin obsessoitunut tästä mun kaverista, että luulin että kaikki uudet ihmiset jotka tapaan, ovat tämä mun vanha kaveri mutta valepuvussa. Muistan kun toukokuussa olin soittanut poliisille toisesta itsetuhoisesta ihmisestä ja poliisi kyseli onko mulla mt-ongelmia. Vastasin siihen tarinalla jossa kerroin että mun kaveri on kloonannut itsensä. Poliisi sulki puhelimen sen jälkeen.

Vasta heinäkuussa lääke alkoi tehota kunnolla ja sain psykoottisen masennuksen. Elokuussa pääsin osastolle ja olin siellä joulukuun loppuun asti. Psykoosini kesti siis yli vuoden. Miksi? Koska mulla ei ollut ketään läheistä jota olisi kiinnostanut mun vointi. Se ärsytti mua todella pitkään. Mä kuitenkin tietoisesti välttelin kriisikeskukseen menemistä, koska ajattelin että siellä saa käydä vaan 5 kertaa ja se ei riitä joten jatkoin vaan kriisipuhelimiin soittamista.

Tästä on nyt muutama vuosi aikaa. Olen ollut eläkkeellä tuosta sairaalareissusta lähtien. Ennen psykoosia olin todella paljon yksin, nyt hakeudun ihmisten seuraan koska yksin oleminen pelottaa ihan hirveästi.

Kiva jos luit loppuun. Ei kiva jos kirjotat jotain ikävää kommentteihin. Kiitos.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä sulle. Kuulostaa aika pelottavalta kokemukselta. Hae apua tarvittaessa ajoissa. Apua saa kyllä.

Vierailija
2/4 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tärkeää että ihmiset joilla on tällaista kertovat itse miltä se on tuntunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tätä sun juttuasi lukee. Mietin, mulla on joku skitsoaffektiivinen diagnoosi vaikkei koskaan ole ollut mitään noin sekopäistä. Vain masennus ja fyysisiä pahoja oireita... Mitähän hittoa.... Musta on yritetty saada jotain tollasta suunnilleen kirjauksissa..

Vierailija
4/4 |
22.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011045417.html

Tämä Hesarin mielipidekirjoitus kuvaa psykoottisuutta myös omakohtaisesti ja hienosti kuvaten. Sinäkin ap jaoit vaikeaa kokemusta selkeästi konkretisoiden niille, joille asia on vieras.

Kannattaa pyytää lääkäriltä pääsyä kuntoutukseen, jos tuntee jääneensä vaille riittävän pitkää hoitoa. Psykoosistakin voi parantua lopulta kokonaan. Voimia kaikille sairastuneille ja läheisille!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kuusi