Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Flunssa vai influenssa

Vierailija
12.02.2025 |

Mistä erottaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireista ja testillä. Influenssassa vointi on todella huono. Kuumetta 40 astetta, pää ja lihassärkyä. 

Vierailija
2/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oireista ja testillä. Influenssassa vointi on todella huono. Kuumetta 40 astetta, pää ja lihassärkyä. 

Ei se kuume kaikilla kipua korkealle. Mulla on aikuisiällä ollut kuumetta ehkä neljästi, eikä todellakaan ikinä ole noussut tuonne asti. Influenssassa oli just vähän kuumeen puolella. Olo oli kyllä hirveä, ja toipuminen kesti yli kuukauden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kuume kaikilla kipua korkealle. Mulla on aikuisiällä ollut kuumetta ehkä neljästi, eikä todellakaan ikinä ole noussut tuonne asti. Influenssassa oli just vähän kuumeen puolella. Olo oli kyllä hirveä, ja toipuminen kesti yli kuukauden.

Tämän lisäksi luulen, että kerran nuorena sairasti influenssan ilman kuumetta. Kauheat kivut koko vartalossa, makasin lattialla, kun soha ja sänky tuntuivat epämukavilta. 

Vierailija
4/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pää on täynnä räkää, yskittää ja päätä särkee välillä. Sopii varmaan kuitenkin flunssaan, ettei välttämättä ole "vakavampaa"?

Vierailija
5/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä flunssa on lievempi. Ei kuumetta tai vain pientä lämmönnousua, kurkkukipua, yskää, nuhaa. Alkaa vähitellen ja oireet voivat olla epämääräisiä, ihminen on yleensä kuitenkin toimintakykyinen.

Influenssa alkaa nopeasti nousevalla kuumeella, lisänä lihassäryt ja kurkkukipu. Yleensä siihen ei liity nuhaa. Ihminen tuntee olonsa hyvin sairaaksi eikä jaksa kuin levätä.

Mutta, ainahan on poikkeuksia. Influenssa voi olla lievä ja kuumeeto , jopa oireeton. Myös jotkut flunssavirukset voivat aiheuttaa normaalia kovemman taudin. 

Vierailija
6/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googleen "mistä erottaa flunssan ja influenssan" saat monta linkkiä aiheeseen liittyen. Tiivistetysti influenssan alkaa äkillisemmin ja oireet pääsääntöisesti voimakkaampia.

Vierailija
7/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä kommetteja. Influ nostaa kuumeen äkkiä; mulla jopa 39:ään asteeseen. Sitten alkaa laskemaan.

Nuorena kävin joskus saunassa, äiti (-vainaa, nyt) sanoi, et ei missään nimessä saunaan (luulin, et sauna parantaa). Ja muutenkin: paleli niin älyttömästi.

Jotkut makaa sängyssä, itse istuin aina nojatuolissa, selkäkenossa. Siksi koska, jos nukahdan, niin yöllä ei sitten nukuta. Nukuin yöt ihan ok, ilmeisesti keho sitten pisti kaikki voimat peliin, sen pöpön voitttamiseksi.

Kerroin jo aiemmin, et sitten kun kuume alkoi laskea (ja hioitti). Aamulla alkoi tekemään kaurapuuroa mieli; tiesin silloin, et tämä tauti alkaa kohta olla kärsitty. Vastustuskyky on suolistossa, suoliston bakteerit antoivat kaikkensa ja vaativat lisää energiaa; kuitua lisää.

Vierailija
8/9 |
12.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te tiedätte sairastaneen juuri influenssan? Tavallinen flunssakin voi nostaa korkean kuumeen ja olla päänsärkyä ym. 

Vierailija
9/9 |
20.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juuri influenssa B-virus (testasin kotitestillä), joka alkoi kovana flunssana lihaskipuineen ja päänsärkyineen. Kesti yli 3 vrk ennen kuin kuume kunnolla nousi. Olisi pitänyt tajuta levätä paljon enemmän, sillä nyt olen vieläkin kipeä 1,5 viikkoa myöhemmin. Mutta en tosiaan ensin tajunnut, että voi olla influenssa, kun lämpö oli vain reilut 37 astetta. Muillakin perheenjäsenillä tauti venyy ja vanuu. Lukiolainen oli reilun viikon pois koulusta, sitten meni ja ei kun taas kotiin, kun kuume palasi.