2900€ palkasta mulle käteen jäi karvan yli 2000€.
Tässä kiitos, että olin pyhiä tehnyt töitä joulun ja vuodenvaihteen aikaan. Ja kyllä mulla on ihan suositusten mukainen veroprosentti. Palkka on ok, mutta tommonen lähemmäs tonni siitä kaikkeen muualle rupeaa jo vähän syömään mieltä.
En oikeasti enää ihmettele jos ihmisiä ei työnteko motivoi.
Kommentit (55)
Veronmaksajien liiton taulukon mukaan mulla on oikeasti vielä 0,5% suositusta pienempi prosentti. Mun kuukausipalkalla se olis 19.
Itsellä sama mutta käteen jää 2300e ja se on tosi hyvin olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä sama mutta käteen jää 2300e ja se on tosi hyvin olen tyytyväinen.
Joo kyllä alle 2000€ palkka on huono, siis oikeasti huono. Toi kuulostaa kuitenkin ihan ok käteen jäävältä osuudelta.
Ap
Minulla jää paljon pienemmästä palkasta saman verran, veroprosenttini on muistaakseni 5%.
Tienaan 2800 euroa brutto, käteen jää 2220 netto. Pk-seutu. Mätkyjä ei ole tullut. Mielestäni ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää paljon pienemmästä palkasta saman verran, veroprosenttini on muistaakseni 5%.
Miten on mahdollista? Mulla on 8% 1900e bruttopalkalla.
Palkkani on 3400 e/kk ja siitä jää käyttöön 2100 e. Verotus Suomessa on aika sairasta meille työtätekeville. Sosiaalietuuksia sama määrä ja kaiken saisi itselleen.
No siitä käteen jäävästä maksat 25,5% alvia ja siitä viedään ennen kuin annetaan sulle käteen 25% eläkemaksua, jota sulle ei saa lain mukaan edes näyttää ja tietysti muita kuluja.
Yhden duunarin veroilla ja veroluonteisilla maksuilla elättää köykäsesti yhden koulutetun naisen julkisella, joka jaksaa kyllä halveksia sitä kouluttamatonta duunaria.
Vierailija kirjoitti:
Palkkani on 3400 e/kk ja siitä jää käyttöön 2100 e. Verotus Suomessa on aika sairasta meille työtätekeville. Sosiaalietuuksia sama määrä ja kaiken saisi itselleen.
Taisit unohtaa mainita työsuhdeautosi tai -asuntosi. Muuten tuo ei ole mahdollista, ellei sinulla sitten ole jotain muita tuloja, joiden veroja maksat palkan ennakonpidätyksen mukana.
Oliko olemassa joku yleispätevä prosenttimäärä, paljonko keskimäärin palkasta menee muihin kuluihin? Missä siis oli huomioitu kaikki eläkemaksut, verot jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisit unohtaa mainita työsuhdeautosi tai -asuntosi. Muuten tuo ei ole mahdollista, ellei sinulla sitten ole jotain muita tuloja, joiden veroja maksat palkan ennakonpidätyksen mukana.
Ei, tuo on palkkani ja käteen jäävä summa, ei työsuhdeautoa tai edes -puhelinta, ei verotuksessa vähennyskelpoisia tulonhankkimiskuluja. Ei muita tuloja.
Ja kurkatkaapa se marginaalivero.
Vierailija kirjoitti:
Siis väität, että sinulla menee 3400 euron kuukausipalkasta 38 % veroja ja muita pakollisia maksuja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että veroprosenttisi olisi noin 30 %.
Joko valehtelet tai jätät jotain olennaista kertomatta. Esim. minulla menee 6400 euron kuukausipalkasta veroja 28 % ja muita pakollisia maksuja noin 8 %. Olen kirkkoon kuuluva espoolainen eikä minulla ole mitään merkittäviä vähennyksiä.
Aikaisemmin palkka vähän yli 2900€. Aloitin tekemään 80% työaikaa ja nettotulot tippui alle satasen. Siinä 2100€ netossa pyöritään. Ei kyllä kiinnosta täyttä työaikaa alkaa tekemään ja toivottavasti työnantaja antaa jatkaa jatkossakin lyhennettyä työaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja kurkatkaapa se marginaalivero.
Koskettaa vain jos arvioitu tuloraja vuodelle ylittyy.
Ei se ylity jos yhtään seuraat paljon tienaat vuodessa. Toisin sanoen marginaaliveroa ei makseta koskaan. Aina tulee halvemmaksi nostaa ajoissa tulorajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, tuo on palkkani ja käteen jäävä summa, ei työsuhdeautoa tai edes -puhelinta, ei verotuksessa vähennyskelpoisia tulonhankkimiskuluja. Ei muita tuloja.
Sitten sinun kannattaa korjata verokorttisi. Ilmeisesti tulorajasi on täysin pielessä. Suomessa ei ole missään kunnassa verotus lähellekään noin kireä noilla tuloilla.
Mulla jää saman verran 2500€ palkasta. Veroprosentti 11,5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis väität, että sinulla menee 3400 euron kuukausipalkasta 38 % veroja ja muita pakollisia maksuja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että veroprosenttisi olisi noin 30 %.
Joko valehtelet tai jätät jotain olennaista kertomatta. Esim. minulla menee 6400 euron kuukausipalkasta veroja 28 % ja muita pakollisia maksuja noin 8 %. Olen kirkkoon kuuluva espoolainen eikä minulla ole mitään merkittäviä vähennyksiä.
Jokainen voi laittaa ennakonpidätysprosentiksi mitä haluaa. Moni laittaa sen tietoisesti korkeaksi että saa veronpalautuksia.
Osa taas optimoi siten että mätkyjä tulee alle 10 euroa jolloin ei tarvi maksaa ja valtio menettää veroissa.
Osa taas tekee niin että verotus maksimille ja loppuvuosi 0% verotuksella.
Jos haluat tietää oikean veroprosentin niin se on sama kaikille tietyllä tulotasolla ja ne löytyy verottajan sivuilta.
Aika lailla 1500€ menee mullakin palkasta joka kuukausi veroihin. Käteen jää 3560€. Elämä on.