Missä vaiheessa olette kertoneet raskaudesta vanhemmille, kavereille, työkavereille yms.?
Kommentit (6)
Sitä ihan turhaan salailemaan, koska niinkuin 3nen kirjoitti; surun sattuessa lähimmäisistä on iso tuki ja heidän helpompi suhtautua asiaan, kuin se etteivät raskaudesta olisi tiennytkään... Mutta kukin tavallaan...
Mitä sitä aiemmin kuuluttelemaan, kyllähän se on joka pariskunnan yksityisasia.
Keskenmenon tullessa on muuten ihan turha odottaa tuttavapiiriltä aitoa tukea ja myötätuntoa, siksi ei kannata kertoa liian aikaisin...
Itse monta keskenmenoa läpikäyneenä en enää huutele ympäriinsä raskauksistani, ennenkuin ollaan ns. tarpeeksi pitkällä. Ei sitä surua kukaan pysty poistamaan, eikä tosissaan edes myötäelämään, jos ei ole itse kokenut vastaavaa. Eli puhuahan keskenmenoistanne voitte, kenelle tahansa, mutta älkää olettako, että toinen tosissaan haluaa sitä kuunnella. Tai siitä tunteesta jotakin ymmärtäisi.
Vierailija:
Keskenmenon tullessa on muuten ihan turha odottaa tuttavapiiriltä aitoa tukea ja myötätuntoa, siksi ei kannata kertoa liian aikaisin...
että itse keskenmenon koettuani huomasin miten valtavan vaikea osan oli suhtautua asiaan. Ystävällisellä mielellä tarkoitetut lauseet " kyllä mäkin tulin nopeasti raskaaksi vaikka ikää jo xx-vuotta" tai " sekin sai kolme keskenmenoa ja nyt sillä on jo kolme lastakin" ei todellakaan lohduttaneet siinä vaiheessa. Tosi harva ystävä osasi oikeasti tuntea sen kivun ja sanoa jotain mikä ei tuntunut pahalle. Itseäni jälkikäteen harmitti että avauduin keskenmenosta niin monelle ihmiselle. Seuraavasta raskaudesta kerroin vasta rv14 sukulaisille. Sitä ennen olin kertonut vain näille parille parhaalle ystävälle, joiden olisin tiennyt osaavan tukea myös huonona hetkenä. Eikä tässä ollut kyse siitä että ne muut ystävät olisi jotenkin " huonoja tai itsekeskeisiä" - osa vaan ei osaa reagoida kovin hyvin sellaiseen tunteeseen, jota itse eivät ole kokeneet.
...juuri pohdin, että milloin kertois. Eka ultra tänään, varmaan aika pian täytyy ainakin pomolle kertoa. Sukulaiset ei tiedä mitään vielä, en haluais kauheen aikaisin kertoa heillekään.
Vanhemmillekin vasta kun oli kuvaa ja tietoa, että kaikki mahassa ultran mukaan ok.