Teetkö naisena paljon ns. täysin näkymätöntä työtä kotona jota kukaan ei ikinä pysty huomaamaan ja joskus itsekään et tiedä tekeväsi?
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki kotityöt ovat näkymättömiä. Ne huomaa vasta, kun niitä ei ole viikkoon tehty.
Tämä on totta. Olin itse 5 viikkoa sairaalassa ja kun palasin kotiin niin aikamoinen kaaos oli. Toki mies oli pyykkiä ja tiskiä pyörittänyt lasten kanssa, mutta kaikki muu oli tekemättä.
Valikoiva avuttomuus miehen strategiana siis toimii teidän perheessä. Ei käy kateeksi.
Todellakin, masentavinta on ollut tulla matkalta ja joutua ensitöikseen siivoamaan ennen kuin on saanut matkatavaratkaan purettua.
Nyt olen eronnut ja kotona on ihanan siistiä, kotitöiden määrä suunnilleen puolittui minulla, kun ei tarvitse siivota muiden sotkuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki kotityöt ovat näkymättömiä. Ne huomaa vasta, kun niitä ei ole viikkoon tehty.
Tämä on totta. Olin itse 5 viikkoa sairaalassa ja kun palasin kotiin niin aikamoinen kaaos oli. Toki mies oli pyykkiä ja tiskiä pyörittänyt lasten kanssa, mutta kaikki muu oli tekemättä.
Valikoiva avuttomuus miehen strategiana siis toimii teidän perheessä. Ei käy kateeksi.
Weaponized incompetence.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin, masentavinta on ollut tulla matkalta ja joutua ensitöikseen siivoamaan ennen kuin on saanut matkatavaratkaan purettua.
Nyt olen eronnut ja kotona on ihanan siistiä, kotitöiden määrä suunnilleen puolittui minulla, kun ei tarvitse siivota muiden sotkuja.
Juu, sama loistava fiilis kun tulee töistä puolison ja koululaisten ollessa kesälomalla, tai kotiutuu vaikkapa sairaalasta leikkauksen jälkeen, ja joka ikisen siinä välissä syödyn aterian astiat on kuivumassa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Saatan siivota koko päivän, ilman että se näkyy missään. Järjestän tavaroita oikeille paikoilleen. Vaatekaappien järjestys vie myös aikaa näin 6hlö perheenä, sitäkään ei kukaan näe.
Miksi yksin siivoat kun perheessä muitakin?
Vierailija kirjoitti:
Metatyö on pelkkä sana niin kuin maahinen, tonttu, hammaskeiju jne. Ei sellaista oikeasti ole, ja meitä normaaleja kovasti kummastuttaa mielikuvitusjutuista alituinen höpiseminen.
Entä jos sanotaan suunnittelu ja organisointi, onko riittävän tutut ja konkreettiset termit?
Vierailija kirjoitti:
Juu. Puhumattakaan niistä metatöistä. Ei niitä huomaa ollenkaan elleivät jää tekemättä. Sitten sen kyllä huomaa kun on pyykinpesuaine loppu, auton renkaat vaihtamatta liukkaan kelin tullessa, lapselta puuttuu sopivat vaatteet ja kouluunkin jäi ilmoittautumatta.
En sen enempää kuin puolisokaan. Olin kaksi viikkoa sairaalassa ja kaikki oli kunnossa ja lapsillakin harrastuksista kaverisynttäreihin asti kaikki hoidettu. Tietysti. Sama toisinpäin myöskin.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä näkymättömyydestä, mutta aina tuntuu kaikenlaista häiritsevää tulleen, kun olen poissa kotoa muutaman päivän. Tasot ovat muruissa ja pölyissa, tämä nyt ainakin. Mieheni ei imuroi, kuin oman työhuoneensa joskus.
Hän hoitaa kyllä kaupat ja pesee pyykit, et mikään mittään tekemätön ei ole.
Joo, mun mies kyllä laittaa ruokaa oikein mieluusti, käy kaupassa, laittaa tiskejä ja vie roskia, pesee joskus vessatkin, mutta kyllä on muruja ja pölyjä joka paikassa, tiskaamattomia käsitiskiä vaativia tavaroita sekä kaikenlaista muutakin lojumassa pitkin keittiön tasoja sekä varsinkin lasten tavarat aivan pitkin poikin, jos mies on ollut kotona lasten kanssa. Omat tavaransa se pitää siistissä järjestyksessä (paljon siistimmässä kuin minä), mutta jostain syystä muun kodin järjestys ja esim se keittiötasojen hygieenisyys ei kiinnosta. Tai ainakaan niin paljon että viitsisi nähdä vaivaa.
Jos se on esim hoitamassa flunssaisia lapsia niin kotona saattaa olla päivän päätteeksi porukka pelaamassa pleikkaa ja keittiössä kaaos. Vaikka ne lapset voisi kyllä pelata pleikkaa keskenäänkin sen aikaa että saisi siivottua. Tai jopa osallistua siivoukseen, ne on kuitenkin jo koululaisia ja harvoin niin kipeitä ettei mitään voisi tehdä.
Oikeastaan olen elänyt automaatiolla jo yli 20 vuotta. Jostain kaikki valmiiksi tulee.