Voiko virtsatietulehdus olla näin pitkään?
Puoli vuotta olen kärsinyt ajoittain virtsatieoireista ja nyt kokeet näytti että kolibakteeri löytyi. Onko voinut muka noin kauan olla virtsatietulehdus niin ettei ole mennyt munaisiin asti?
Kommentit (6)
Voi olla vaikka mitä bekteereita jotka eivät itsestään parane ja joihin ei antibiootitkaan aina tepsi.
Kannattaa tutkituttaa huolella nämä. Ja välttää aasianmatkoja.
erittäin harvoin vti etenee munuaisiin asti
Olin jostain lukevani, että se on lähinnä kehon rakenteista kiinni meneekö tulehdus munuaisiin.
Eli joillekin ei pitäisi tulla munuaisaltaantulehdusta käytännössä koskaan vaikka hoito viivästyisi.
Vierailija kirjoitti:
Olin jostain lukevani, että se on lähinnä kehon rakenteista kiinni meneekö tulehdus munuaisiin.
Eli joillekin ei pitäisi tulla munuaisaltaantulehdusta käytännössä koskaan vaikka hoito viivästyisi.
Löysin tuon lehtiartikkelin, en muistanut ihan oikein:
Voiko virtsarakkotulehdus aiheuttaa munuaistulehduksen? Kyllä. Infektio rajoittuu yleensä rakkoon, mutta se voi myös nousta virtsajohtimia pitkin munuaisiin. Tällaisessa tapauksessa potilaalla voi olla jokin anatominen poikkeavuus, joka selvitetään kuvantamistutkimuksilla. Munuaisallastulehdus voi syntyä myös verenkierrosta munuaisiin päässeen bakteerin seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
juuri näin
Minulla oli oireita 3 viikkoa, kunnes otin yhteyttä lääkäriin. En viitsinyt aiemmin, kun oireet tuli ja meni. Jos tänään oli pahoja oireita, niin huomenna saattoi olla täysin oireeton päivä. Heti kun sain labralähetteen, niin ei ollut sitten oireita viikkoon, ihan vähäistä ja vain illalla, joten en viitsinyt mennä labraan. Viikon kuluttua oireet tuli takaisin. Labraviljelyssä todettiin koli ja raja-arvo ylitti, joten lääkitys tuli. EI ollut muita oireita. Ilmeisesti siis voi olla pitkänkin aikaa vti.