huomenna eka " pilleritön" päivä,jännittää..
iltaa kaikille!
en ole ennen kirjoittanut tälle sivustolle, enkä muillekaan vauva-sivustoille. Olen 24-vuotias vauvakuumeilija, olemme olleet 1,5 vuotta mieheni kanssa yhdessä. häät ovat ensi syyskuussa.
olisi kiva kuulla, onko muita jotka ovat päättäneet maaliskuun aikana lopettaa pillerin syönnin ja aloittaa jännittävä, välillä ehkä piinavakin seikkailu uuteen maailmaan?
olemme puhuneet mieheni kanssa vauvasta jo vuoden verran vakavasti, nyt talvella tuntui, että on meidän aika ottaa iso askel kohti vauvaa, eli jättää pillerit pois.
olen lukenut että kannattaisi olla yhden kierron verran yrittämättä raskautta, johtuu kai jotenkin epillerin sisältämistä aineista, mitä mieltä olette? onko se tarpeellista vai turhaa ylivarovaisuutta ilman kunnon todisteita asiasta?
:-)
Kommentit (10)
Minä lopetin ehkäisyrenkaan käytön myös vähän aikaa sitten. Nyt on menossa kp 23 ja ensimmäisiä luomukuukautisia odottelen saapuvaksi (luultavasti) ensi viikolla. On ollut jännä tutkailla oman kehon toimintaa taas.
Mekin haaveilemme ensimmäisestä yhteisestä vauvelista (miehellä edellisestä liitosta 2 lasta, minulla ei yhtään). Käy ihmeessä lueskelemassa tuolla Ensikoiden viikkopinoissa! Siellä me kaikki haaveilemme ensimmäisestä vauvasta.
Se, että pitäisi odottaa yksi " normaali" kierto ennen kuin aloittaa yrityksen, peustuu siihen, että lasketunajan määrittäminen olisi varmempaa. Luin myös jostain, että kohdun limakalvo saattaa olla alussa niin ohut, että ei kykenisi ylläpitämään raskautta heti tms... Tiedä häntä! Mutta me emme ainakaan ole odottaneet, vaan ryhdyimme hommiin heti. =)
Onnea yritykseen ja tervetuloa jännäilemään. =)
täytyy myöntää, että kyllä täälläkin päin ryhdyttiin heti vauvantekohommiin. en osaa sanoa johtuuko hormoneista vai kevät auringosta kun olen pelkkää hymyä ja ajatukset karkaavat vauva-asioihin jatkuvasti.
mulla on inhottava närästystauti, jonka takia olen talven aikana käynyt tutkimuksissa. leikkaus vaihtoehtoa harkittiin, mutta maanantaina lääkäri soitti ja sanoi tutkimustulosten olevan sen verta hyviä että leikkausta ei tarvita. syön lääkkeitä jatkuvasti.
lekuri antoi luvan jättää e-pillerit pois, joten tuli heti varma olo että kehoni on kunnossa ja valmis raskauteen.
olisimme mieheni kanssa jättäneet pillerit jo aikaisemmin pois, mutta haluttiin varmistua mun terveydentilasta närästystaudin takia.
tiedän,että pitäisi olla odottamatta raskautta liikaa, koska silloin ei yleensä " tärppää" . oli kuitenkin pakko tilata Vauva-lehti tänään. :-) Miehenikin jo lukee vauvalehtiä innoissaan.
Hei vaan,
ja tsemppiä yritykseen! On se jännää jättää pilsut pois. Itselleäni on takana ensimmäinen luomukierto, ja varoituksen sanana voin ainakin omien kokemusteni perusteella sanoa, että siihen liittyy kaikenlaisia tuntemuksia, joita ei pillereitä popsiessa ole. Eli minä ainakin olin aivan tohkeissani ja luulin jo varmasti olevani raskaana, kun oli jos mitä nippailuja ja vihlomisia ja turvotuksia ja heikotuksia ja vuotoja jne jne. Mutta loppujen lopuksi kyse oli vain siitä, että keho heräsi hormonitoimintaansa! Moni muu on huomannut saman ilmiön.
Kerron tämän siksi, että itse olisin mieluummin ollut realisti kuin viettänyt aikaa tutkiskelemalla onnessani jokaista vihlaisua...
Mutta toki raskaaksi voi tulla heti ekasta kierrosta ja moni on tullutkin!
Rapu74:
Hei vaan,ja tsemppiä yritykseen! On se jännää jättää pilsut pois. Itselleäni on takana ensimmäinen luomukierto, ja varoituksen sanana voin ainakin omien kokemusteni perusteella sanoa, että siihen liittyy kaikenlaisia tuntemuksia, joita ei pillereitä popsiessa ole. Eli minä ainakin olin aivan tohkeissani ja luulin jo varmasti olevani raskaana, kun oli jos mitä nippailuja ja vihlomisia ja turvotuksia ja heikotuksia ja vuotoja jne jne. Mutta loppujen lopuksi kyse oli vain siitä, että keho heräsi hormonitoimintaansa! Moni muu on huomannut saman ilmiön.
Muistan tuon ajalta, jolloin esikoista puuhasteltiin. Kovasti ne tuntemukset muuttui kun luomuksi alkoi, mutta kyllä ne " oikeat" raskausoireet tunnisti lopen hyvin helposti. Maltti on valttia - vaikkei sitä näin kuumeisena aina muistakaan ;).
Itse jätin elokuun lopulla pillerit pois, ja lokakuun puolessa välissä oli sitten jo tärpännyt. Yhdet menkat ehti välissä olemaan, kun aiempi ovulaatio osui juuri matkani aikaan, jonne lähdin likka-kaverin kanssa.Me kyllä miehen kanssa laskettiin ovu-mittarista mahdolliset seuraavat " tärppi-päivät" , ja todellakin " työstettiin" ne päivät ja vähän etukäteen ja jälkikäteen vielä...iiiik!!!;) Olihan se ihan hauskaa puuhaa, ja kun vielä sitten heti tärppäsikin.
Mä olin kuullut jostain, ettei pillereiden jälkeen voi tulla heti raskaaksi, varsinkin kun olin popsinut niitä n.10 vuotta putkeen. Mutta toisin kävi. Aika yksilöllistä puuhaa, etten sanois. Ja vakavasti oltiin harkittu jo n.vuoden verran ainakin vauvelia, mutta kyllä se silti yllättää/lyö lekalla takaraivoon kun tekee testin ja se näyttää plussaa...:))))
Mulla meni kyllä hormoni-toiminta ihan sekaisin pelkästä pillereiden lopetuksesta, finniä lykkäs naamaan enemmän kun ehti peilistä katsella. Ja varsinkin alkuraskaudesta vauhti vaan kiihtyi. Itseasiassa nyt parin viime viikon aikana on alkanut iho muuttua heleäksi, ja " tulivuoret" kadonneet hehe....ja rv nyt 22 menossa. Ja ensimmäiset 2 kk oli kyllä aika myllerrystä...väsymystä, etomista, ja jonkin sortin apatiaa...mutta siitä kun pääsi, niin voih tätä onnen oloa;) Tuntuu ettei mikään hetkauta!! (Tai sitten hetkauttaa mikä vaan, heh).
Onnellista odotusta ja yrittämisen iloa niille, jotka vielä plussaa odottelevat!!! Älkääkä lannistuko, jos vaikka " hiljaa hyvää tulee" sopii omalle kohdalle:) Kaikki ovat yksilöitä!!:)))
Toivottavasti esimerkin voima tarttuu meihinkin. Ja eipä mua niin haittais vaikka tää eka kierto meniskin ohi (kuten varmaan meneekin tuon 2 vkon ulkomaankomennuksen takia) :(( .
Mieluummin ehkä vauva tammi- kuin joulukuulle.. Mutta äh, ihan sama koska kunhan vain tulisi pian :D
Lopetin pillerit joulukuun lopussa 2007. Yritys alkoi tammikuussa ja tammikuun lopussa huomasinkin yllätyksekseni olevani raskaana. Käytin apuna ovulaatiotestejä ja niiden avulla pongasin ovulaation, joten osasimme ajoitaa yrityksen oikeisiin päiviin. Nyt menossa rv11. Toivottavasti menee hyvin loppun asti.
Plussasäteitä!
-Nelli
Nyt on kolmas päivä ilman pillereitä, huomaan että tarkastelen itseäni aika paljon sekä sisäisesti että ulkoisesti.
Tarkkailen jopa syömistäni enemmän, eli paljon vihanneksia ja maitoa tulee syötyä ja juotua päivittäin.
Niinhän se on, että pillerien jälkeen voi vaikka heti tärpätä. itse vain yritän unohtaa sen koska muuten tulee nopeasti pettymyksiä.
Mielestäni on parempi hissukseen valmistella omaa tulevaa raskautta, kuin odottamalla että tulisi raskaaksi.Vaikeaahan se on kylläkin....tooooosi vaikeaa.
On tullut jo tämän kuukauden melkein kaikki vauva lehtiset ostettua kaupan hyllyltä........vauva-tiedonjano on suuri...:-)
Onnea kaikille jo plussanneille!! Täältä tullaan kovaa vauhtia perästä. Ei lannistuta.Me jotka odotamme vielä kahta maagista viivaa omalle kohdalle, tsemppiä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
iltaa!
mulla alkoi eilen ns tyhjennysvuoto. tosi kovat menkkakivut iski päälle. alavatsa särkyä, alaselkä särkyä, päänsärkyä ja hikoilua varsinkin öisin.
väsyttää aika paljon. onko teillä ollut hankalat kuukautiset heti lopetettuanne pillerit?
:-)
Hei,
Mä menen tänään poistattamaan hormonikierukan. Hieman kans jännittää.. eikä vähiten se, miten kauan kestää että kroppa alkaa taas toimia. Esikoinen nappasi pillereiden jälkeen toisesta yrityskierrosta.
Onnea matkaan ja nopeita plussia ;)