Menojen jako suhteessa
Miten muut suhtaudutte parisuhteessa raha-asioihin?
Exän kanssa oltiin niin nuorista yhdessä, että molemmat lähti nollasta ja kaikki yhdessä ostettu. Meillä oli ns. Yhteiset rahat, eikä koskaan niistä kiistaa. Tienattiin vuorotellen enemmän ja oltiin samanlaisia käyttämään rahaa.
Nyt uudessa suhteessa meillä on suunnilleen samat palkkatulot, lisäksi minulla on yritystuloja satasista tonniin kuussa, joskus tulottomia kuukausia. Palkat meillä menee aikalailla elämiseen. Minun yritystulolla ollaan käyty lomilla, sijoitan, ostan kaikki isommat jutut yhteiseen kotiin, teen maksullisia opintoja jne. Olen muutenkin tarkempi rahan kanssa. Miehellä menee esimerkiksi olueen helposti satanen kuussa (juo kalliita erikoisoluita) ja nuuskaa, mihin menee toinen satanen. Ja on aina rahaton ennen palkkapäivää.
Minua kyrsii tämä tilanne. Asumme minun omistamassa asunnossa. Mies maksaa vastikkeen, minä lainan, vakuutukset asuntoon jne. Sähkö maksetaan puoliksi. Mutta tänään ärsyynnyin, kun sähkölasku oli erääntynyt ja hän ilmoitti, ettei hänellä ole rahaa maksaa puolia ennen pe palkkapäivää. En minäkään voisi heittäytyä noin ja odottaa, että hän hoitaa!
Olen monesti kuullut, ettei ole rahaa ja sanonut, että mä maksan ja ei tarvii maksaa myöhemmin, et "tarjoa vaikka kahvit" tms. Mutta kun tilaisuus tulee, hän ei tee elettäkään, että tarjoaisi vaan maksaa omansa.
Meillä on ns. Ruokatili, josta on taas rahat loppu. Minulla meni yksin paljon vähemmän ruokaan rahaa, mitä nyt, joten siinäkin "häviän" ja hän voittaa, sillä syön paljon vähemmän.
Nillitänkö nyt aivan turhasta vai miten tähän pitäisi suhtautua? Mulle ois ok maksaa enemmän hänenkin kulujaan, jos tämä olisi vastavuoroista, mutta eihän se voi koskaan olla, koska hän tuhlaa kaiken.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me maksamme laskut tulojen suhteessa, eli minä maksan 3/4 ja vaimo 1/4. Näin, vaikka hänellä olisi mahdollisuus käydä kokopäivätöissäkin. Puhumattakaan hänen omaisuudestaan.
Jos vaimo on kotona lasten kanssa tms niin tuo on ihan ymmärrettävä jako mielestäni. Muuten kyllä olettaisin molempien olevan täyspäiväisesti töissä tai jos rahkeet riittää niin eikö ois mahtavaa, jos molemmat voisi tehdä vähemmän töitä ja nauttia vapaa-ajasta?
En minä vaimoa voi täyspäiväiseksi pakottaa, enkä haluakaan vastoin hänen tahtoaan. Mahtaisi siitä mehevä riita kehkeytyä. Itsekin tekisin mielelläni puolikasta päivää tässä taloudellisessa tilanteessa, mutta se ei sovi ahneelle työnantajalleni.
Mies loisii sinussa ja tuo on täysin epäsuhta asetelma, koska sinä olet nainen ja tarjoat hänelle todennäköisesti muitakin rahanarvoisia etuja (seksi). Hän siis r aiskaa sinua edestä ja takaa
Omat ehtoni ovat seuraavat
- 50/50 asetelma: erilliset asunnot, ei tietenkään seksiä, ei "parisuhdetta", suostun tapaamisiin julkisilla paikoilla, mies tarjoaa. Käytännössä friendzone, kunnes on kihlasormus sormessa
- seurustelu: mies tarjoaa, tapaillaan julkisesti ja mahdollisesti yksityisesti, ei seksiä. Halaus ja suutelu ok. Odotan lahjoja. Voin olla tapailematta muita, mutta saatan heittää verkkoja vesille, koska mies ei ole sitoutunut tai sitouttanyt minua avioliitolla. Jos joku tarjoaa parempaa, niin moikka
- avioliitto: mies vastaa taloudesta ja minä lapsista
Vierailija kirjoitti:
Vaihda minuun? En juo enkä nuuskaa. Olen varsin säästeliäs ja hyvin toimeentuleva. Lomabudjettiin panostaisin oman osuuteni.
Loisesta 50/50 mieheen joka kuppaa vain seksiä. Ei diiliä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin myös, että onko teistä ok, että hän maksaa vastikkeen kokonaan? (vastike on 370e). Hyödyn tietysti siitä, että hän maksaa sen, mutta toki hänkin hyötyy halvasta asumisesta.
Ja tiedän olevani aika kiltti. En kaipaa itselleni mitään elättäjää ja voin maksaa enemmän esim lomista (ollaan tehty edullisia matkoja), mutta kaipaisin kieltämättä sitä, että aikuisella vakityössä olevalla ihmisellä olisi kymppien sähkölaskuun varaa ennen palkkapäivääkin.
On tietenkin ok. Ei missään voisi asua yksin maksamalla vain 370e asumisestaan. Halvalla saa sinun asunnossasi olla.
Riippuu asunnosta.
370 € on halpa ihan missä vaan ja millaisessa asunnossa hyvänsä
Ei ole halpa jostain yksiöstä, menee jopa puolet kaksion hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Mies loisii sinussa ja tuo on täysin epäsuhta asetelma, koska sinä olet nainen ja tarjoat hänelle todennäköisesti muitakin rahanarvoisia etuja (seksi). Hän siis r aiskaa sinua edestä ja takaa
Omat ehtoni ovat seuraavat
- 50/50 asetelma: erilliset asunnot, ei tietenkään seksiä, ei "parisuhdetta", suostun tapaamisiin julkisilla paikoilla, mies tarjoaa. Käytännössä friendzone, kunnes on kihlasormus sormessa
- seurustelu: mies tarjoaa, tapaillaan julkisesti ja mahdollisesti yksityisesti, ei seksiä. Halaus ja suutelu ok. Odotan lahjoja. Voin olla tapailematta muita, mutta saatan heittää verkkoja vesille, koska mies ei ole sitoutunut tai sitouttanyt minua avioliitolla. Jos joku tarjoaa parempaa, niin moikka
- avioliitto: mies vastaa taloudesta ja minä lapsista
Sinulla voi käydä aika pitkäksi odotellessasi. 😂
Aikamoinen käänne tässä keskustelussa. Naisethan eivät seksiä halua 😆
Meillä on talous tili josta ostetaan ruuat ja wc paperit. 500 euroa yhteensä ja se on riittänyt.
370 € on halpa ihan missä vaan ja millaisessa asunnossa hyvänsä