Prkleen jalat!!!
Onko muilla vaivana levottomat jalat? Ei siis vaan öisin vaan jo heti puolen tunnin levon jälkeen niitä alkaa sykyttää ja pakottaa mut ei valveilla ollessa esim sohvalla istuessa. Ei niinkään vedä suonta vaan tulee semmonen tarve et jalkoja on heiluteltava KOKO AJAN. En saa öisin nukuttua ku muutaman hassun tunnin. Muutenkin olotila herättää vessareissulle tuon tuostakin (viikkoja jotain 33+) ja sittenkös ne jalat alkaa vaivaamaan enkä saa unen päästä kinni en sitten millään. On kokeiltu Relaxantia, villasukkia, säärystimiä, magnesiumia, vilttiä ja lämmitettävää jyväpussia, joista viimeisin taitaa tuoda suurimman avun mut ei riitä koko yöksi, välillä on ainakin lämmitettävä uudestaan. Onko muilla samanlaista? Miten jalkojenne kanssa pärjäätte? Päivällä vältän " turhaa" jalkeilla oloa ja käytän melko usein tukisukkia. Painoa on tullu ihan normaalisti, olen pienikokoinen ja maha on aika suuri. Miten jaksaa vielä noin 7 viikkoa ja missä välissä lepään???? Onpa kiva ku oon jo valmiiks väsy ku vauva syntyy. Onneks esikoinen nukkuu päikyt ja nukun ite silloin kans mut en saa nukuttua kunnolla ku sen puolistuntisen ennen ku jalat alkaa vipata, grrrr. Toivon todella et tää menee synnytyksen myötä ohi! Mut kiva ois kuulla onko muilla samanlaista ja mistä ootte apua vaivaan saanu. Olipas valitusvirsi, anteeksi mut oon vaivaan aika kypsä...
Kommentit (5)
Huomenna onkin neuvola, täytyy kysyä neuvolan tädiltä vielä mielipidettä mutta jotain asialle on tehtävä, muuten en jaksa näillä pätkäunilla!
Googletin aihetta ja tämmösen löysin:
http://www.kauneusjaterveys.fi/luejutut/terveys/article130280-1.html
Tää sopii minulle just ku nakutettu! Toivottavasti tästä on apua muillekin, joilla sama vaiva.
Olipa hyvä saada lukea ihan tutkittua tietoa aiheesta!
Minulla on onneksi taas raudan myötä levottomat jalat rauhoittuneet. Saan siis huokaista helpotuksesta tämän asian osalta. Toivottavasti mahdollisimman moni muukin saa avun vaivaansa.
Mulla on ollut sama vaiva oikeestaan ihan pienestä asti. Viime vuosina jalat on vähän rauhoittuneet, mutta nyt taas raskauden myötä olen alkanut sätkiä enemmän... täytyy varmaan rautaa alkaa syödä jo nyt niin ei pääse pahemmaksi. Muuten kuin raskaana ollessa olen huomannut että auttaa, jos liikkuu päivän aikana runsaasti. Mulla myös kahvin juonti ihan mihin aikaan tahansa päivästä aamupalan jälkeen pahensi vaivaa. Inhottava vaiva kaiken kaikkiaan, tiedän tunteen. Joskus muutamia vuosia sitten saattoi mennä monta viikkoa putkeen niin että en saanut nukuttua juuri ollenkaan, yöt meni tehdessä jalkakyykkyjä... Periaatteessahan vaivaan on olemassa hyvät lääkkeet mutta eipä se raskana olevia juuri helpota.
Tuttu vaiva minulle sekä ekassa raskaudessa että tämänhetkisessäkin, kummallakin kerralla alkaen noin rv 26. Ekassa raskaudessa lukemattomien valvottujen öiden ja itkettyjen itkujen jälkeen eräs lääkäri passitti minut verikokeisiin joissa todettiin puutos varastoraudoissa. Hemoglobiini oli hyvä koko ajan, varastoraudat on eri juttu. Sain purkin Obsidania ja alle viikossa oli levottomat jalat muisto vain. Nyt toisella kerralla sitä ei edes tutkittu erikseen vaan sain vaan rautapurkin kouraan neuvolasta pari päivää sitten kun oli muutamana iltana ollut lieviä oireita. Nyt odotan ja toivon että tälläkin kerralla tuo rauta auttaa. Toivottavasti sinäkin saat apua, tiedän todella miten kamala vaiva se on!