Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nelikymppisen naisen univaikeus

Vierailija
09.02.2025 |

Mikä on auttanut 40-50 ikäluokan naisen univaikeuteen ja kuumaan oloon yöllä? Käytössä SSRI, mutta auttaako joku hormonivalmiste? Kuukautiset tulee vielä joka kuukausi. Sängyssä tulee pyörittyä ja peittoa edestakasin päälle ja pois. 

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä SSRI eli masennuslääkitys???

Onko sulla hormonaalinen ehkäisy?

Vierailija
2/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ehkäisyä käytössä. Missä vaiheessa voi aloittaa hormonikorvauksen? Eli voiko kuukautiset vielä toimia kun aloittaa HRT oireisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen auttaa sänky ja peitot plus tyynyt, sekä hihaton yöpaituli, pitää löytää makkarin lämpötilaan sopiva. Ja mieluusti toinen makuupaikka varalle, sitä tulee tarvitsemaan koko loppuiän sen jälkeen kun univaikeudet alkaneet. 

Vierailija
4/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ehkäisyä käytössä. Missä vaiheessa voi aloittaa hormonikorvauksen? Eli voiko kuukautiset vielä toimia kun aloittaa HRT oireisiin?

Mä aloitin hormonikorvaushoidon 40 esivaihdevuosiin.. Ja siis kuukautiset oli silloin vielä ja on edelleenkin ja olen 50. Mutta nyt pystyn elämään ilman jatkuvaa hikoilua, univaikeuksia, nivelkipuja yms.

Vierailija
5/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi aloittaa. Unettomuuden ensisijainen hoito on vaihdevuosi-ikäisillä naisilla estrogeenikorvaushoito uuden Käypä hoidon mukaan.

Vierailija
6/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vähemmän käytät vaihdevuosioireisiin lääkkeitä, sitä helpommalla lopulta pääset. Lääke on uusi riippuvuus.

Vierailija
7/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vähemmän käytät vaihdevuosioireisiin lääkkeitä, sitä helpommalla lopulta pääset. Lääke on uusi riippuvuus.

Paskan marjat. Miksi pitäisi kärvistellä ja kärsiä. Saatko kirkkaamman kruunun? 

Vierailija
8/8 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paskan marjat. Miksi pitäisi kärvistellä ja kärsiä. Saatko kirkkaamman kruunun? 

Juuri näin. Jos tuntuu, että lääkkeitä tarvitsee, niin ei ole häpeä niitä käyttää. Pahimpina PMS-oireiden vuosina minun henkisen puolen epävakautta hoidettiin SSRI-lääkkein. Se mahdollisti minulle suht koht normaalin elämän ilman pahoja mielialavaihteluja.