Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskallammeko ottaa asuntolainaa 160 000 e?

Vierailija
05.03.2007 |

Itsehän se päätös pitää tehdä, mutta mielipiteitä silti kaipailisin :) Pankissa kun tuntuvat lanaa tuputtavan liiankin helposti.

Meillä on jo omistusasunto, ja kun sen myymme ja maksamme vanhan lainan rippeet pois, voittoa jää todennäköisesti n. 125 000 e, hyvällä tuurilla hiukan enemmän. Säästössä on lisäksi 15 000 e + muuttokulut. Uusi asunto maksaisi 300 000 e, joten lainaa pitäisi ottaa n. 160 000. Hirvittää...

Tuloja on seuraavasti:

- Miehen bruttopalkka 3 300 e/kk + satunnaisia lisätuloja, työpaikka tällä hetkellä varman tuntuinen mutta epävakaalla alalla.

- Minun bruttopalkkani 2700 e/kk ja työpaikka takuuvarma (valtiolla + sellaisissa tehtävissä, josta ei ensimmäisenä vähennetä). Tiukan paikan tullen voin milloin vain korottaa bruttopalkkaa n. 17 %, koska olen nyt osittaisella hoitovapaalla eli palkkani on vain n. 83 % täydestä palkasta.

- Lisäksi lapsilisät kahdesta lapsesta.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en varmaan ottaisi, mutta kyllä kai teidän tuloillanne monet ottaisivat. Hyvää tilanteessanne on tuo iso oman rahan osuus, joka tekee minusta lainastanne huomattavasti fiksumman kuin jos ottaisitte saman lainan ensiasuntoon ilman säästöjä.

Vierailija
2/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa kuitenkin mitoittaa asuntolaina fiskusti omien tulojen mukaan. ja ottakaa huomioon mahdolliset tulojen muutokset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan ottamisen jälkeen mies sai palkakorotuksen ja minä menin kokopvtöihin. Nyt tulot 3900 ja 3300/kk brutto. Netto yhteensä noin 5 te/kk (sis. lapsilisät ja ajoittaiset päivärahat).

Lainakulut on 1300 e/kk. Rahaa jää säästöönkin.

Vierailija
4/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä tiedän monia joilla on paljon huonommat palkat kuin teillä (mukaan lukien me) ja ei mitää säästöjä tms ja silti lainaa on ainakin tuon verran

Vierailija
5/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisipa tuollaiset tulot... Ehkä pitäisi mennä vielä opiskelemaan. Minkälaisen talon ostatte? Minä haaveilen isosta vanhasta hirsitalosta, johon saisi flyygelin olohuoneeseen.

Vierailija
6/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on siitä, että emme halua maksaa asuntolainaa kuin muutaman vuoden. Sitten taas katellaan ökyisempää asuntoa. Eli vaikka sijoituksia ja palkkatuloja on niin pidän naurettavana kyseistä lainasummaa mm. sen kulujen takia.

Vierailija
7/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vaihdettaisiin niin tuon verran pitäisi sijoittaa lisää, mutta mielummin säästellään vielä muutama vuosi lisää.

Vierailija
8/8 |
05.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin aikoinaan ensiasuntoon lainaa sen verran, että oltaisiin pystytty maksamaan laina pois pelkästään toisen tuloilla. Eli varauduttiin siihen , että talous ei kaadu vaikka toiselta menisi työ. Se oli silloin lähinnävitsi, koska olemme hyvin korkeasti koulutettuja ja melko hyvin palkattuja. Vaa kohtalon ivaako lie vai mikä, mutta multa lähti työ :( Mutta onneksi miehen palkka riitti lainan lyhentämiseen. Mulle meni vielä jonkin aikaa uuden työn löytymiseen, koska välissä syntyi yksi lapsi lisää ja olin vanhempainvapailla.

Nyt meillä on molemmilla bruttopalkka 4000 e/kk eli yhteensä 8000 e/kk (jooh, olen saikulla enkä työnanatajan ajalla tällä palstalla). Aiotaan ottaa lainaa nyt 170-200 000 riippuen mikä asunto tulee kohdalle.

Enää emme mieti tuota työn menettämistä, koska meillä on jo niin paljon pohjalla pääomaa, että jos nyt menisi toiselta työ niin saisimme kuitenkin ostettua jonkun hiukan vanhemman talon suoraan pääomallamme (nyt siis aiomme ostaa uuden talon).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme