Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioliiton ja -ehdon sijaan miesystävä haluaa allekirjoittaa erillisen ositussopimuksen?

Vierailija
08.02.2025 |

Olemme olleet kihloissa seitsemän vuotta ja puheissa on ollut että menisimme maistraatissa naimisiin ilman juhlallisuuksia. Miehellä on enemmän omaisuutta ja jonkin verran perintöä odotettavissa ja olen tehnyt selväksi että minulle avioehto on täysin OK ja reilu järjestely. Mies ei ole kuitenkaan ikinä avioliittoasiaa edistänyt ja se onkin vähän kuin jäänyt silleensä... Olemme pari kertaa käyneet katsomassa sormuksia mutta asia ei ole edennyt vaikka olen välistä pontevastikin yrittänyt edistää. 

Nyt sitten mies yhtäkkiä ilmoitti haluavansa allekirjoittaa erillisen ositussopimuksen tai velkakirjan koskien tiettyjä yhteisiä hankintoja joihin mies on sijoittanut enemmän käteistä rahaa. Ihmettelin asiaa, koska olen ajatellut että nuo voisi helposti ja samalla kirjata avioehtoon. Kyseessä on siis yhteinen omakotitalo, johon mies on sijoittanut enemmän rahaa ja ymmärrettävästi esim. eron tullen haluaa omansa pois ennen kuin mahdolliset myyntivoitot jaetaan. Mies alkoi huutamaan ja raivoamaan asiasta kun otin nokkiini tuosta sillä se kertoo selvästi ettei mitään avioliittoa ole tulossakaan. Tuntuupa reilulta, sillä olemme pitäneet yhteistä taloutta jo melkein 10v, asuneet tässä talossa viisi vuotta ja mies haluaisi kiivaasti lapsia. :(

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla tuon miehen kanssa ja tehdä hänelle lapsia? Jos kyllä, sano että et halua erillistä sopimusta talon omistuksesta, vaan haluat naimisiin ja avioehto voidaan tehdä. Tee myös selväksi, että mahdollisten lasten haluat syntyvän avioliittoon. 

Kihlaus ei tarkoita yhtään mitään. Teillä on avoliitto nyt, joka sekään ei tarkoita mitään. Jos saatte lapsen, miehen pitää erikseen käydä tunnustamassa avioton lapsi omakseen. 

Vierailija
22/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis joo, teillä ei ole avioliittoa tulossa. Jos haluat avioliittoa, etsi uusi mies. Älä missään tapauksessa tee tämän kanssa lapsia.

Omaisuutenne nyt joko ositussopimuksen kanssa tai ilman. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä joku on jo kertonut, että ositussopimus tehdään erotessa. 

ja se tosiaan kannattaa tehdä, koska omaisuuden alkuperä pitää voida esittää, ja toisaalta toinen puoliso voi vuosienkin jälkeen vaatia omaisuutta / omaisuuseriä itselleen, jollei sopimusta olen.

- Tiedän tapauksen, jossa mies laittoi vaimon ja lapset ulos talosta jonka mielestään yksin oli hankkinut, ja niin se meni oikeudenkin mukaan.

ero tuossa näyttäisi olevan tekeillä, ei avioliitto

https://laki24.fi/ositussopimus/

Vierailija
24/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan ilman juristia allekirjoita mitään. Mies suunnittelee eroa, ja yrittää huijata sinut tekemään itsellesi epäedullisen sopimuksen jossa jäät ns puille paljaille. Sano suoraan, että talon myyntihinta voidaan jakaa samassa suhteessa kuin se on ostettukin. Ota huomioon, että nykyisessä taloustilanteessa asunnon arvo on todennäköisesti lähivuosina laskenut. Jos mies on sijoittanut siihen esim 100 000 rahaa, niin missään nimessä et lupaa että hän saisi ensin omansa päältä ja sinulle jää jämät.

Ja kuten olet itse sanonut, nuo voidaan määritellä avioehtoon jos on tarkoitus yhteistä elämää jatkaa. Jos ei ole, niin ei siinä vaiheessa aleta mitään papereita tekemään, vaan sovitaan suoraan miten se omaisuus jaetaan.

Vierailija
25/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vinkeistä. Painotan vielä, että itselleni omaisuuden jako on OK enkä ole kenenkään rahojen perässä. Nyt vaan realisoituu, ettei mies ole oikeasti aikeissa mennä naimisiin jolloin avioehtoon voitaisi merkitä esim. nuo mainitut asiat. En ole allekirjoittamassa mitään tässä kohtaa. AP

Vierailija
26/26 |
08.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä allekirjoita mitään sopimuksia, jos mies haluaa "kiivaasti" lapsia, sillä ehkä mies olettaa, sinä pidät perhevapaat ja hoidat lapset ja mies kartuttaa omaisuutta entiseen tapaan, johon hän on nyt sitouttamassa sinua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän