3viikkoa töissä ja 3 viikkoa vapaata, lähtisitkö?
Laivalla siis myös asutaan ja ollaan se koko työvuoro, 3 viikon vaihdoilla. Kesälomat on leivottu tähän mukaan eli sama sykli vuoden ympäri. Lähtisitkö?
Kommentit (37)
Olin lavalla töissä nuorempana. Olin 6 kuukautta mutta en oikeastaan tykännyt mutta tarvitsin rahaa joten olin siellä. Ruuan sai ilmaiseksi ja majoituksen hytissä joten säästin rahaa autoon.
Olin maailmalla eri laivoilla 1,5 vuotta. 5 kuukautta töissä ja sitten lensin suomeen, varustamo maksoi kyllä lennot mutta se 2 viikon vapaa oli palkatonta. Sitten taas töissä kesästä jouluun ja vapaille. Palkka tuli kirjekuoressa dollareina. Veroja en tietty maksanut, mutta merimies-unioniin jäsenmaksua kyllä, sillä halusin hyvän ansiosidonnaisen kun jään suomeen. Näin tein. Ihan kiva seikkailu, tuli nähtyä monenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Olin maailmalla eri laivoilla 1,5 vuotta. 5 kuukautta töissä ja sitten lensin suomeen, varustamo maksoi kyllä lennot mutta se 2 viikon vapaa oli palkatonta. Sitten taas töissä kesästä jouluun ja vapaille. Palkka tuli kirjekuoressa dollareina. Veroja en tietty maksanut, mutta merimies-unioniin jäsenmaksua kyllä, sillä halusin hyvän ansiosidonnaisen kun jään suomeen. Näin tein. Ihan kiva seikkailu, tuli nähtyä monenlaista.
Miten voi saada suomesta ansiosidonnaista, jos käy lentomatkan päässä ulkomailla töissä eikä maksa edes veroja suomeen??
Sinne vaan hakemaan! Finnlinesin laivat lähtee Vuosaaresta Travemundeen. Matka kestää sen verran, että siinä laivalla kökötetään yksi kokonainen päivä merellä. Voi vähän syksymyrskyt vastatuulta puhaltaa. Matkapahoinvointi lääkkeet mukaan. Kieliä kannattaa osata, onneksi ei enää venäläiset kulje sillä. Aina tarvitaan tekijöitä, sairasloman sijaisista pulaa aina.
Vierailija kirjoitti:
Voisin lähteäkin, riippuu työtehtävistä.
Sama! Mutta mitään ruuvanjako tai viinantarjoiluhommia en tekisi enkä myöskään siivoaisi. Tuskimpa laivalla olisi siistiä konttorihommia vai olisiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin lähteäkin, riippuu työtehtävistä.
Sama! Mutta mitään ruuvanjako tai viinantarjoiluhommia en tekisi enkä myöskään siivoaisi. Tuskimpa laivalla olisi siistiä konttorihommia vai olisiko?
Joopajoo. Kapteenin sihteeriksi sitte varmaan voisit lähteä, kun kerran ruuvanjako ei käy.
Tuo on pitkä aika, oma ystäväni (perheellinen nainen) oli 8pv kiinni ja 8pv vapaalla.
Toinen Norjassa tuon 3/3 vkoa (mies)
Kaikkeen tottuu mutta vaatii toimivaa perhedynamiikkaa
En ikinä. Ihanaa tietenkin olla kolme viikkoa vapaalla, mutta se menee nopeasti. En osaa edes kuvitella sitä töihinpaluuvitutusta kun tietää että seuraavat kolme viikkoa menee taas töissä. Joskus tuntuu että kahdeksan tunnin työpäivä ei lopu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta - ei onnistu perheellisen kohdalla.
Miksi alapeukutettu... kysymys kuului "lähtisitkö" niin ehkä vastasi omalta kohdaltaan olevansa perheellinen jolle tuo rytmi ei mitenkään onnistuisi
Siis onhan merillä töissä vaikka kuinka paljon perheellisiä, itse asiassa suurin osa on perheellisiä. Olen itsekin aikoinaan ollut, silloin oli ihan tavallista että tehtiin 5-6kk jaksoja, sitten oltiin taas maissa sen minkä oltiin ja mihin rahat riitti.
Nykyään lienee tavallisempaa esim noin 1kk-6kk poissaolot, mm. Nesteellä oli näin. Tämä tietysti edellyttää että toinen puoliso on pääsääntöisesti päivätöissä maissa, mutta kyllä on ollut näitä vuorotyöläisiäkin. Onhan meillä paljon yksinhuoltajiakin, mutta tuossa sentään palkka tulee kahdelta kasvattajalta.
Ja onhan niitä komennushommissakin paljon ihmisiä, 6vk-6kk poissaolot ihan arkipäivää. 3vk töissä , 3 vapaalla ihan luksusta.
Ystäväni on laivalla töissä. Noin pitkiä työpätkiä eikä tietysti myöskään vapaita ei kuitenkaan. Monesti kuitenkin käy vapaalla äkkilähdöllä etelän auringossa. Kotona käy monesti vain pyörähtämässä. Onkin valinnut asunnon jossa asumiskulut hyvin maltilliset. Työpäivät laivalla ovat pidempiä kuin mitä täällä maissa ollaan totuttu.
Minä en lähtisi sillä olen liian laiska ja epäsosiaalinen.
Lähtisin heti jos koulutus olisi kohdallaan.
10 yötä töissä ja 20 vapaata kuussa. Nettopalkka 2250e. Lähdin.
- keikkayökkö
Lähtisin nyt, kun ollaan puolison kanssa jälleen kahdestaan, mutta en pääse sairauden vuoksi. Olisi liian suuri riski, että joutuisin helikopterilla sairaalaan kesken työvuoron. Tai no periaatteessa voisin kyllä hoidettuna sairastaa laivallakin, mutta silti mun vuoroihin tarvittaisiin sijainen, joten laivayhtiöt eivät mua palkkaa merille.
Vierailija kirjoitti:
Lähtisin nyt, kun ollaan puolison kanssa jälleen kahdestaan, mutta en pääse sairauden vuoksi. Olisi liian suuri riski, että joutuisin helikopterilla sairaalaan kesken työvuoron. Tai no periaatteessa voisin kyllä hoidettuna sairastaa laivallakin, mutta silti mun vuoroihin tarvittaisiin sijainen, joten laivayhtiöt eivät mua palkkaa merille.
Ennenkuin aletaan palkkaamaan mihinkään varustamoon ( eli laivayhtiöön) pitää saada lääkäriltä myönnetty merimiehen lääkärintodistus. Siinä pitää olla näkö, kuulo, kunto ja vointi sellainen, että se voidaan myöntää. Jotkut sairaudet estävät sellaisen myöntämisen jo suoraan. Mm huonosti tasapainossa oleva diabetes heitti erään työntekijän maihin, samoin epilepisia, adhd lääkitys esti perämiehen uran, vaikea uniapnea ja korkea verenpaine, anemiasta ei myönnetty vaan käskettiin tulla 3kk kuluttua yrittämään uudestaan. Muitakin varmasti on. Todistus on voimassa vain 2vuotta.
Jos olisin nuori ja perheetön niin tuohan olisi kivaa. Lähtisin. Tai sitten vanhempi perheetön tai vakaa parisuhde johon tuo sopisi
Lähtisin