Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä joku joka koodaa noita tekoälyjä?

Vierailija
07.02.2025 |

Voisitteko kertoa miten nuo oikein llm jutut toimivat? Youtuberit vaan puhuu niin kuin vaan huijaavat tietävänsä ja akateemiset paperit ovat ihan kryptisiä.

Ja entäs nuo kuva generaattorit?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vissiinkin naapurissasi.

Vierailija
2/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita, noidan tekoäly.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koodaa niitä mutta käsittääkseni ne osaa tavallaan "ennustaa" mitä sanoa tai piirtää, perustuen siihen dataan millä sitä on opetettu.

Vierailija
4/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vissiinkin naapurissasi.

?

Vierailija
5/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysy v...ttu tekoälyltä.

Vierailija
6/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mun kaksi tytärtä. Mä käytän, he koodaavat. Ja yliopistosta löytyy eväät.

Ei ole mahdollista selittää aihetta lyhyesti niin että sinä sen tajuaisit. Mieti nyt vähän: "Selitä mulle ihminen". "Selitä mulle lentokone".

Vierailija
7/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koodaa niitä mutta käsittääkseni ne osaa tavallaan "ennustaa" mitä sanoa tai piirtää, perustuen siihen dataan millä sitä on opetettu.

En minäkään koodaa, mutta työn puolesta olen perehtynyt tekoälyn perusjuttuihin. Esim. ChatGPT toimii juuri noin kuin kirjoitit eli se seuloo suuria kielimassoja ja tekee ennusteita esimerkiksi tekstistä, että mikä todennäköisimmin seuraa edellistä. Jos on vaikka koira juoksee, tekoäly seuloo jatkon ja valitsee vaihtoehtojen välillä eli pihalla/kovaa/hihnassa. Sitä tekoälyä on tosiaan opetettu suurella määrällä dataa, esimerkiksi asiakaspalveludatalla. Me kaikki tiedetään miten alkeellista se vielä suomeksi on eli paljon pitää vielä sitä opettaa. Mutta joku koodari varmasti tietää sen teknisen puolen, jos sinua juuri se kiinnostaa.

Vierailija
8/8 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne perustuvat aika monimutkaiseen matriisilaskentaan ja optimointialgoritmeihin, joiden ymmärtäminen vaatii paljon matemaattista osaamista. Lisäksi on hyvä olla suhteellisen korkeatasoista ohjelmointiosaamista.

Jo perusalgoritmit ja pienet tekoälyjärjestelmät ovat aika hankalia ymmärtää. Nuo nykyiset miljardien parametrien tekoälyarkkitehtuurit ovat vielä paljon hankalampia.

Perusperiaate on oikeastaan hämmästyttävän yksinkertainen, mutta se miten tuo periaate pitää matemaattisesti toteuttaa, on hankalaa. Asiaa on tutkittu jo 70 vuotta ja työ jatkuu edelleen.