Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Täytin elinluovutuskortin

Vierailija
06.02.2025 |

Onhan sinullakin sellainen?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh. Kaikki ovat elintenluovuttajia nykyään. 

Vierailija
2/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täten luovutan elimeni naisten käyttöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eipä taieta enää kysyä ees omaisilta jos jonku perheenjäsenen sisäelin vaan otetaan käyttöön.

Vierailija
4/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sen on olla olemassa, lompakossa, että nimenomaan se oma tahto on selvillä. En tiedä onko näistä jouduttu käymään ns. vääntöä omaisten kanssa. Itse taisin ekan kerran allekirjoittaa kortin joskus kasarilla. 

Vierailija
5/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä sen on olla olemassa, lompakossa, että nimenomaan se oma tahto on selvillä. En tiedä onko näistä jouduttu käymään ns. vääntöä omaisten kanssa. Itse taisin ekan kerran allekirjoittaa kortin joskus kasarilla. 

Ei ole lompakkokortteja enaa. Kaikki ihmiset ovat automaattisesti luovuttajia, jos ei sita erikseen kiella.

Vierailija
6/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista ei nykypäivänä enää tarvitse, koska kaikki ovat lähtökohtaisesti luovuttajia, ellei sitä erikseen kiellä.

Mutta kyllä, on ollut jo vuosia lompakossa kyseinen kortti, kirjoitettu aikana ennen tuota edellä maiinittua muutosta.

Vierailija
7/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen erikseen kieltänyt elinteni luovutuksen. 

Vierailija
8/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lompakkokortteja enaa. Kaikki ihmiset ovat automaattisesti luovuttajia, jos ei sita erikseen kiella.

No joo, kallisarvoista aikaa saattaa kuitenkin säästyä. Ja mulla kyllä on lompakossa edelleen se kortti. 

"Aiemmin elinten luovuttamiseen tarvittiin lupa omaiselta, ellei vainajalla ollut elinluovutuskorttia. Nyt oletetaan, että elinsiirtoon sopiva vainaja on suostunut elintensä luovutukseen, ellei hänen tiedetä sitä elinaikanaan kieltäneen. 

Ennen kuin elinsiirtoon ryhdytään, lääkärin pitää mahdollisuuksien mukaan selvittää, mikä vainajan tahto oli. Jos vainajalla ei ole esimerkiksi elinluovutuskorttia, kysytään tietoja vainajan mielipiteestä hänen omaisiltaan. Jos varmuutta ei saada käytettävissä olevassa ajassa, elinsiirto voidaan silti tehdä."

Vierailija
9/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh heh. Kaikki ovat elintenluovuttajia nykyään. 

Joo paitsi että omaiset voi kyllä perustella että henkilö nimenomaan ei halunnut.

Jos sitten henkilöllä on itsellään elinluovutuskortti niin omaisten ja lääkärien on helpompi toimia.

Minulla ei ole elinluovutustestamenttia siitä syystä että olen itse siirronsaaja. En olisi hengissä ilman siirtoelintä.  Lapseni oli 2v kun jouduin siirtoon ja palasin sairaalasta parin viikon päästä - sen jälkeen olen ollut terve jo kohta 20v mitä nyt normi flunssat olleet. Siirronsaajana en kelpaa luovuttajaksi enkä edes verenluovuttajaksi mutta syvä kumarrus jokaiselle joka viitsii. Kiitos! 

Vierailija
10/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nykyään viedä jos joku tärkeä tarvitsee ja sattuu sopiva luovuttaja kohdalle. Kortilla ei tee mitään.

Vierailija
11/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös nykyään viedä jos joku tärkeä tarvitsee ja sattuu sopiva luovuttaja kohdalle. Kortilla ei tee mitään.

Viedään ellet erikseen kiellä, ja se asia selvitetään ennen kuin sinua leikellään. Kannattaa siis oikeasti hommata se kortti, oli kanta mikä tahansa. Säästyy aikaa sairaalan henkilökunnalta.

Vierailija
12/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja lapsilla on kanta-järjestelmässä elintenluovutuskielto. Sieltä se on helppo tarkistaa.

Vierailija
13/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista ei nykypäivänä enää tarvitse, koska kaikki ovat lähtökohtaisesti luovuttajia, ellei sitä erikseen kiellä.

Mutta kyllä, on ollut jo vuosia lompakossa kyseinen kortti, kirjoitettu aikana ennen tuota edellä maiinittua muutosta.

Jaa, kyllä minun ainakin piti käydä omakannassa ruksaamassa että haluan olla luovuttaja. Olen syntynyt 1981, liittyykö syntymävuosi jotenkin asiaan?

Vierailija
14/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja lapsilla on kanta-järjestelmässä elintenluovutuskielto. Sieltä se on helppo tarkistaa.

Onhan teillä myös elinten vastaanottokielto?

Vierailija
15/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen erikseen kieltänyt elinteni luovutuksen. 

Ei auta mitään, koska lääkärit eivät ala kyselemään onko potentiaalinen luovuttaja kieltänyt luovutukset vai ei. Lakimuutostahan perusteltiin sillä että kun tilanne on päällä niin ei ehditä selvittää kuka on ilmaissut halunsa luovuttaa elimiään. Luuletko että nyt on paremmin aikaa selvittää kuka on kieltänyt? Ei ole, vaan kaikki varaosat otetaan automaattisesti.

Tuskin jälkikäteenkään, kun vaikka sydän on lääkärin käsissä todetaan, että ai samperi tämä jamppahan oli kieltänyt luovutukset, no ei voi mitään annetaan kissalle.

Vierailija
16/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kysyä miksi? Kummallista. 

Vierailija
17/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että elimeni menee jatkokäyttöön. Madot jne saa syödä.

Vierailija
18/20 |
06.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on hyvä kieltää, koska ne revitään eläviltä. Ei ole kauaa aikaa, kun se yksi tyyppi itki samaan aikaan, kun irrottivat elimiä. Totesivat, että liian elossa on.

Vierailija
19/20 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hyvä kieltää, koska ne revitään eläviltä. Ei ole kauaa aikaa, kun se yksi tyyppi itki samaan aikaan, kun irrottivat elimiä. Totesivat, että liian elossa on.

Että sellasta sitten taas. 

Vierailija
20/20 |
07.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mies oli herännyt henkiin ja oli kielto, kuulin 2000-luvun alun tienoilla. Osa ehkä ei herää. Entä jos joku ihminen herää kesken siirron, ei kai? Osalla ei elimet käy jos on joitakin taustasyitä siihen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän