Mies kuorsaa, ilmoitti että joudun sohvalle
On kuorsannut aina enää tai vähemmän. Yhdessä oltu 18 vuotta ja lapsia on. Olen nukkunut aina huonosti mutta nyt vaihdevuosien myötä uni on heikentynyt entisestään ja herään joka yö 1-4 välillä enkä enää nukahda. Viime kuukauden nukkunut niin huonosti että en tiedä olenko työkykyinen kauaa. Elämässä on stressitekijöitä mutta miehen kuorsaus on se mikä herättää useimmiten. Uniapneaa ei ole. Olen pyytänyt hakeutumaan lääkäriin vielä uudestaan että selvitettäisiin mitä voisi tehdä mutta kieltäytyy. Kuulemma nukkuu itse ihan hyvin ja varsinkin silloin jos minä nukun sohvalla. Minä en nuku sohvallakaan hyvin. Tänä aamuna sanoi että voidaan pysyvästi tehdä näin koska nukkui erinomaisesti viime yön kun en ollut vieressä. Minulla on ollut vahvoja unilääkkeitä mutta en halua enää syödä niitä vain miehen takia, varsinkin kun muuten hiljaisuudessa voisin nukkua ohan kohtuullisesti. Läheisyyttä ei ole koska olen useimmiten nukkumassa ennen kuin mies tulee sänkyyn. Olen yrittänyt mennä kukkumaan aiemmin että saisin edes alkuyöstä unta. Ihan pattitilanne, pitkästä aikaa myös itkettää miehen suhtautuminen.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ja mun mielestä
edelleen ratkaisu olisi lääkärissä asian selvittely. Vaihtoehtoja kun olisi, mutta ei halua mennä lääkäriin.
ap
Niin, eli vaihtoehtoja ei ole. Se mitä mieltä sinä olet on yhtä tyhjän kanssa, sillä ukkosi on aikuinen ihminen, eikä mene lääkäriin. Tilanteen ratkaisu siis tapahtuu sinun toiminnan seurauksena, sillä sinä olet ainoa joka kärsii ja suostuu toimimaan. Älä siis kysy mitä miehen kannattaisi tehdä, vaan mitä sinä realistisesti pystyt tekemään asialle. Voit toki velloa ja puhua siitä kuinka "miehen pitäisi mennä lääkäriin" mutta se ei vie sua lähemmäksi hyviä yöunia. Mies on tehnyt kantansa selväksi. Piste. Ratkaisu löytyy kun lopetat tuossa ajatuksessa jumittamusen.
Vierailija kirjoitti:
Symbolisesti avioparin kuuluisi nukkua yhdessä. Huom nukkua. Ei niin että toinen valvoo ja kärsii.
ap
Mun mielestä kaikkien pitäisi olla mukavia toisilleen ja kaikkien sotien pitäisi loppua ja ihmisten pitäisi kohdella eläimiä hyvin ja maailmassa pitäisi valita rauha ja harmonia.
Me ratkaistiin siten että ostimme kunnon patjan toiseen huoneeseen. Minä kuorsaajana en herää vaikka mitä tapahtuisi ja kuorsaaminen on kausittaista joten hyvä patja valmiiksi joka ilta ja ei kuorsaaja siirtyy jos toinen on äänekäs. Äitini ratkaisi asian samalla tavalla aikoinaan kun isä alkoi kuorsaamaan.
Vinkki: osta lahjaksi oura sormus, jos kyse on uniapneasta niin asia voi selvitä kuorsaajalle arvoista kun näkee kovaa dataa. Itse en kärsi apneasta vaan kuivasta nenästä ja allergioista, sen vuoksi kuorsaaminen on kausittaista.
Lopetat kostoksi kosteat syväkurkutukset ja pallien lipsuttelun 🤔
Vierailija kirjoitti:
Lopetat kostoksi kosteat syväkurkutukset ja pallien lipsuttelun 🤔
IDIOOTTI
Ukko lääkäriin tai muutat omaan kämppään. Ei tuosta mitään tule että kuorsaaja sanelee ehdot.
AP, olet varmaan univajeessa ja silloinhan on helposti tunteet pinnassa ja itkettää. Saisitko jostain vaikka viikoksi muun paikan, missä nukkua? Mene vaikka hotelliin viikoksi alkuun, eihän se nyt niin paljoa maksa tai vuokraa airbnb-kämppä.
Sitten kun olet saanut nukuttua ja alkaa olo olla parempi, on parempi tehdä päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän te erilliset makuutilat tarvitsette. Hommaa kunnollinen sänky sinne olohuoneeseen niin ei tarvitse sihvalla kärvistellä. Ei kuorsaajan kanssa voi nukkua. Suhtaudu asiaan käytännöllisyydellä äläkä itkua tihrusta.
Näin. Mutta kusipää mies, kun itse häiritsee ja silti se on se toinen jonka on siirryttävä.
Olet ap ihan yhtä idiootti kuin miehesi. Haluat, että mies ei kuorsaa. Haluat, että mies menee lääkäriin. Haluat symbolista yhdessä nukkumista.
Ei sinulla ole valtaa miehen tekemisiin. Mies on aikuinen ja päättää itse lääkärikäyntinsä. Eikä kuorsaaminen lopu käskystä.
Sinä voit ratkaista asian ihan itse, tai sitten sinä voit valittaa, nurista ja jatkaa loputonta riitelyä vain periaatteen vuoksi. Jos tyhmät ja turhat periaatteet ovat sinulle tärkeämpiä kuin sopu ja nukkuminen, niin se on sinun valintasi.
Itse olen valinnut laittaa itselleni oman makuuhuoneen ihan eri huoneeseen ja eri kerrokseen. Minä nukun hyvin ja miehen häiritsemättä. Minusta tämä on mukavampaa kuin riitely. Eikä asiassa ole mitään huonoja puolia. Mutta jokainen tekee omat valintansa.
Vierailija kirjoitti:
En ole mielestäni uhriutuja. Koetan pitää kiinni liitosta jonka luulin olevan miehellekin tärkeä. Jos hän ilmaisee ettei läheisyydellä, seksillä, minun terveydelleni ole väliä niin lähden. Ja se tässä järkyttääkin kun siltä vaikuttaa ja syystäkin tulee surullinen olo? Mies on myös joutunut ajoittain sohvalle, mutta siinä ei nuku kukaan hyvin. Asunto on harmillisen mallinen, omaa huonetta ei oikein ole koska on lasten huoneet. Saan toki sen järjestymään mutta kyse on enempi periaatteesta, haluaisin nukkua samassa sängyssä ja haluaisin ettei hän kuorsaa.
Mielestäni kuorsaaminen itsessään ei ole sopiva peruste eroon. Mutta se miten se vaikuttaa muihin ja miehen oma välinpitämättömyys on huolestuttavaa. Mielenkiintoista miten nopeasti ero tulee täällä ratkaisuksi kaikkeen. Olen joka tapauksessa ollut liittoon sitoutunut kaikki nämä vuodet.
En jaksaisi riidellä. En jaksa itkeä. Enkä halua e
No eihän tuossa aita mikään muu kuin siitä periaatteesta luopuminen. Mies ei tule lopettamaan kuorsaamista, ei hän ilkeyttään sitä tee. Sinun ajamisesi sohvalle sen sijaan, että siirtyisi sinne itse oman metelinsä vuoksi, on kusipäistä.
Ap hyvä. Olen samaa mieltä, että sun pitää saada unta.
Mutta sun pitää nyt suhtautua käytännöllisesti.
Miten saat unta?
Ensihätään väliaikaisesti menet lapsen huoneeseen nukkumaan? Muuttaman hyvin nukutun yön jälkeen mietit pitkäaikaisempia ratkaisuja. Sänkä olohuoneeseen? Mies pakotetaan lääkäriin?