Hälyttävä ilmiö: Kiinalaisten verkkokauppajättien rajoittaminen ei ratkaise ongelmaa - asiantuntijat vaativat unionin tason toimia
Suomalaisten kuluttajien kiinnostus edullisiin tuotteisiin kiinalaisista verkkokaupoista, kuten Temu, AliExpress ja Wish, on noussut eksponentiaalisesti viime vuosina. Samalla kotimaiset yritykset ovat joutuneet taistelemaan pysyäkseen kilpailukykyisinä. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kuluttajaneuvojien asiantuntijat sekä ekonomistit kuitenkin varoittavat, että pelkästään kuluttajien tason toimet kiinalaisten toimijoiden toiminnan vaikeuttamiseksi tai estämiseksi eivät ole riittäviä.
"Tämä on vain jäävuoren huippu. Pelkkä kuluttajien aktivismi tai tietoisuuden lisääminen ei riitä ratkaisemaan tätä ongelmaa. Tarvitsemme unionin tason lainsäädäntöä, joka koskee kaikkia yrityksiä, jotka myyvät 'Made in China' -tuotteita", toteaa eräs KKV:n asiantuntija, joka haluaa pysyä nimettömänä.
Kaksiteräinen miekka: Kuluttajien vaihtoehdot
Tutkimukset osoittavat, että mikäli kiinalaisten verkkokauppojen esteet jäävät vain kuluttajien tasolle, monet kuluttajat eivät siirrä rahojansa kotimaisiin tuotteisiin. Sen sijaan he saattavat joko olla ostamatta, säästää, sijoittaa tai tilata tuotteita halvemmalla muualta kuin kotimaasta.
"Kuluttajat eivät saa jäädä globalismin häviäjiksi. Sama sääntöjen tiukennus tulee koskea myös kotimaisia yrityksiä", painottaa johtava ekonomisti, Mirka Karjalainen.
Verotukselliset ja palkankorotukselliset ratkaisut pelastuksena?
Karjalainen ja muut asiantuntijat uskovat, että ratkaisuna voisi olla verotukselliset ja palkankorotukselliset toimenpiteet. "Ilman näitä on turha odottaa Suomen sisämarkkinoiden elpyvän. On välttämätöntä tarjota kuluttajille ja kotimaisille yrityksille tasapuoliset toimintamahdollisuudet", lisää Karjalainen.
Unionin tason toimet välttämättömiä
Asiantuntijat painottavat, että unionin tason toimilla on ratkaiseva rooli tilanteen parantamisessa. "Euroopan unionin on asetettava selkeät ja tiukat säännökset koskien kiinalaisten tuotteiden myyntiä, jotta saadaan aikaan todellisia muutoksia. Tämä ei ole vain Suomen ongelma, vaan koskee koko Eurooppaa", toteaa Karjalainen.
On selvää, että pelkkä kiinalaisten verkkokauppojen rajoittaminen kuluttajatasolla ei riitä. Tarvitsemme laajempaa ja kattavampaa lähestymistapaa, joka ottaa huomioon sekä kuluttajien että yritysten tarpeet. Tässä on EU:lla mahdollisuus näyttää voimansa ja tehdä kestävää politiikkaa, joka turvaa sekä kuluttajien edut että kotimaisen tuotannon tulevaisuuden.
Kommentit (14)
Kannatan. Pitää saada sama yrityksille.
Tilaan temusta kaikki mitä tarvitsen. Ei ole oikein että meiltä kielletään mutta yritykset saisivat jatkaa samaa ja myydä tuotteen 20 kertaa kalliimmalla hinnalla.
Hah, niinkuin joskus menisi nuo ehdotukset läpi, ainoa ongelma nykytilanteessa on että se yrityksten tänne kiinasta tilamaa roju ei mene enää niin hyvin kaupaksi kun petolliset kuluttajat ovat alkaneet tilmaan ne itse suoraan kiinasta 1/10 hinnalla.
Aino apu tilanteeseen on vaikeuttaa yksityishenkilöiden tilaamista jotta roju kulkee taas näiden yritysten kautta kymmenkertaisella hinnalla niinkuin ennenkin.
No täähän on just se syy, miks Trump tekee niitä päätöksiä, mitä tekee. Kannattaisi Suomen vihervasemmistonkin välillä miettiä kotimaataan ennemmin kuin lapioida rahaa Gazaan.
Vierailija kirjoitti:
No täähän on just se syy, miks Trump tekee niitä päätöksiä, mitä tekee. Kannattaisi Suomen vihervasemmistonkin välillä miettiä kotimaataan ennemmin kuin lapioida rahaa Gazaan.
Haluat siis estää kuluttajilta mahdollisuuden ostaa halvalla ulkomailta mutta yritykset saavat niin tehdä?
Ette voi estää mistä kuluttajat ostavat. Näillä kiinalaisilla yrityksillä on varastot Euroopassa joten mitään tulleja tai alveja ei mene. Ja voivat jatkaa myyntiä ellei sitten samat rajoitukset koske jokaista yritystä.
Suomi ostaa Kiinasta 7 miljardilla vuosittain (ja myy sinne 3,5 miljardilla) (2024 luvut). Yksirtyisten ihmisten ostokset Kiinasta ovat n. 170 miljoonaa (2024 kuluttajan maksamat kokonaishinnat kaikkine kuluineen). Yksityiset ihmiset ostavat suoraan vain pikkuruisen murto-osan Kiinan kokonais viennistä Suomeen. Ei ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi ostaa Kiinasta 7 miljardilla vuosittain (ja myy sinne 3,5 miljardilla) (2024 luvut). Yksirtyisten ihmisten ostokset Kiinasta ovat n. 170 miljoonaa (2024 kuluttajan maksamat kokonaishinnat kaikkine kuluineen). Yksityiset ihmiset ostavat suoraan vain pikkuruisen murto-osan Kiinan kokonais viennistä Suomeen. Ei ole mitään ongelmaa.
Suomalaistn kauppojen kannalta ongelmana on se, että jos suomalaiset joutuisivat ostamaan samat tavarat kymmenkertaiseen hintaan suomalaisilta yrityksiltä niin yritysten voitot olisi suuremmat, toisaalta useimmat suomalaiset alkaisivat silloin hankkia tuotteet muualta mikäli mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tilaan temusta kaikki mitä tarvitsen. Ei ole oikein että meiltä kielletään mutta yritykset saisivat jatkaa samaa ja myydä tuotteen 20 kertaa kalliimmalla hinnalla.
Niin, en tiiä! On se tyhmää ku led polttimon hinta on Cittarissa 9,90€ ja Temusta voi tilata 84 senttiä...totta kai tilaan Temusta ku Suomalaiset kauppaketjut SIKAILEE AIVAN HUOLELLA! Kun ei mitään keskikate laskentaa edes harjoiteta vaan vedetään hatusta hinnat...ja turha selittää koulutetulle ihmiselle että täällä "tarkastetaan" tuotteita joka nostaa yksikkö hintoja! Niin paljon vuositasolla on tuotteiden takaisin vetoja että jo se määrä todistaa jutut paskapuheiksi...ugh! Pappa on taas puhunut, meen lämmittään ilta-palaa!
Vierailija kirjoitti:
Suomi ostaa Kiinasta 7 miljardilla vuosittain (ja myy sinne 3,5 miljardilla) (2024 luvut). Yksirtyisten ihmisten ostokset Kiinasta ovat n. 170 miljoonaa (2024 kuluttajan maksamat kokonaishinnat kaikkine kuluineen). Yksityiset ihmiset ostavat suoraan vain pikkuruisen murto-osan Kiinan kokonais viennistä Suomeen. Ei ole mitään ongelmaa.
Ei minunkaan mielestä...täyttä liioittelua tuollaiset puheet. Suomessa on Euro kauppoja joista voi ostella samanlaisia tuotteita kuin esim.Temusta, pitäisikö nekin sitten kieltää...
Täysin samaa kiinalaista krääsää kymmenkertaiseen hintaan myyvien kauppojen ulina oikein alleviivaa, että kannattaa tilata suoraan Temusta! Laitankin tilauksen Temuun saman tien.
Temu on cool.
Halbaa hubaa.
Eli suomalaisen ostovoima on riistoverotuksen takia niin matala, että se ajaa tilaamaan temusta.
Eli tilaan jatkossakin.
Eu ajaa itsensä umpikujaan. On vain kallis ja tehoton holhousunioni.
Jos ulkomailta ostoa hankaloitetaan tai estetään, ei se automaattisesti tarkoita, että sitten ostetaan kotimaasta. Sitten moni on kokonaan ilman.
Hyvä idea on tuo ettei yritykset saa myydä kiinalaista krääsää. Myyvät kuitenkin yhtä kalliilla.
Se kävisi jos olisi sama hintataso ja yritys ottaa vastuun kaikesta.