En ymmärrä mikä jumittaa tes neuvotteluissa
Tuo vaadittu 10% palkankorotushan vasta kuroo umpeen menetetyn ostovoiman. Työnantajat itkevät, ettei ostovoimaa voi kerralla korjata kuntoon. Onko se nyt kerralla korjaamista, jos vasta vuonna 2027 päästään samalle tasolle ostovoimassa, kuin oltiin vuonna 2021.
Nyt EK kynä kauniisti käteen ja sopimuksia allekirjoittamaan, muuten ollaan sellaisessa solmussa, että koko yhteiskunta tulee kärsimään vuosikausia.
Kommentit (15)
Liian iso vaatimus. Sitten itketään, kun joudutaan työttömiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei yrityksillä ole varaa kasvattaa kustannuksia tuolla tavalla. Yhtään ei ole varaa palkkoja korottaa, päinvastoin joustoja tarvittaisi lisää.
Juuri näin, olen pienyrittäjä ja minulla on kaksi kokoaikaista palkattua työntekijää. Teen vähintään toisesta osa-aikaisen, jos en molemmista, jos tuollaiset korotukset tulee.
Eihän siitä tule valmista kun työntekijät haluaa lisää palkkaa ja työnantajat paikallista sanelua palkkoihin. Yleislakko saisi tulla kun hallitus tämän sopan keitti. Ek teki hienon ohjelman millä hyökättiin työntekijöitä vastaan.
Ostovoimaa ei ole koskaan korjattu kuntoon palkankorotuksilla. Jos 10 henkilön yrityksessä kaikki saavat 10%:n palkankorotuksen, niin 1 joudutaan irtisanomaan. Mitä enemmän henkilökuntaa sen useampi saa potkut, että palkkarahat riittävät. Tästä seuraa se että ostovoima pienenee entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yrityksillä ole varaa kasvattaa kustannuksia tuolla tavalla. Yhtään ei ole varaa palkkoja korottaa, päinvastoin joustoja tarvittaisi lisää.
Juuri näin, olen pienyrittäjä ja minulla on kaksi kokoaikaista palkattua työntekijää. Teen vähintään toisesta osa-aikaisen, jos en molemmista, jos tuollaiset korotukset tulee.
Heikossa hapessa on yrityksesi, jos ei kestä maksaa työntekijöille asiallista palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoimaa ei ole koskaan korjattu kuntoon palkankorotuksilla. Jos 10 henkilön yrityksessä kaikki saavat 10%:n palkankorotuksen, niin 1 joudutaan irtisanomaan. Mitä enemmän henkilökuntaa sen useampi saa potkut, että palkkarahat riittävät. Tästä seuraa se että ostovoima pienenee entisestään.
Paskan latvat, korkeintaan uusia rekrytointeja harkitaan vähän tarkemmin. En ole ikinä kuullut, että palkankorotusten vuoksi aloitetaan yt ja irtisanotaan väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Rahat tänne!!!
No, ryöstöähän työntekijät yrittävätkin noilla törkeillä korotusvaatimuksillaan tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja konsernin johto saa silti 20% suuremmat bonukset joka vuosi.
Joten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat tänne!!!
No, ryöstöähän työntekijät yrittävätkin noilla törkeillä korotusvaatimuksillaan tehdä.
Mutta vitosen tuntipalkat ei ole törkeää riistoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahat tänne!!!
Laske huvikses paljonko 10% tekee 1800e palkkaan lisää jos edes osaat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä joustoja? Palkanalennuksia? Irtisanomisia on jo tehty nytkin ilman mitään palkankorotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee vain ja menetät kummatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä teillä suomalaisissa yrityksissä oikein mätää kun täällä on jo selkeästi matalampi palkkataso kuin kilpailijamaissa ja edelleenkään se yrittämisenne ei kannata?