Turha mammografia?
Minulla on hyvin möykkyinen rintakudos, siis normaalisti joten vaikea huomata muutoksia. Nyt olen ehkä löytänyt pienen pienen uuden patin muiden kyhmyjen joukosta. Lääkäri ei tätä tuntenut. Laittoi lähetteen mammografiaan.
Onko ns varmuuden vuoksi mammografiasta haittaa?
Kommentit (7)
No ei kai. Itse kävin juuri mammografiaseulonnassa.
Haitta on minimaalinen, koska saat kuitenkin kuvauksessa säteilyä. Jos siellä on löydös, niin hyöty on maksimaalinen jos se havaitaan aiemmin. Lääkäri on asian arvioinut, joten ei kannata nyt lähteä perumaan, Jos mitään tautiin viittaavaa taas ei löydy, saat mielenrauhan ja sekin on arvokas asia koska mammografia kestää vain joitain minuutteja vaikka ikävä tutkimus onkin.
Tuskin siitä varsinaista haittaa on, vaikkakin kokemuksena mammografia on monelle kivulias.
Fyysisen kivun ohella minua traumatisoi naislääkäri, joka ultratessaan ja tuloksia kertoessaan puhisi ja haukkui minut pataluhaksi, kun olisi kuulemma muutakin tekemistä kuin tehdä turhia tutkimuksia. Ilmeisesti olisi kovasti halunnut löytää syövän.
Jatkoa edelliseen: Lääkärin tulee aina arvioida säteilynkäytössä hyötyä ja haittaa ja kun hyöty ylittää haitan niin hän lähettää tutkimukseen. Näin siis ihan lainkin perusteella.
Kaikista turhista säteilytyksistä on haittaa. Syötkö steroideja tai onko ylipainoa, onko siis mahdollista että kehossasi on syöpää? Kehohan on itsensä parantava organismi ja jotkut hoitavat erilaisia kasvaimia esim. risiiniöljykompressioilla
Vierailija kirjoitti:
Kaikista turhista säteilytyksistä on haittaa. Syötkö steroideja tai onko ylipainoa, onko siis mahdollista että kehossasi on syöpää? Kehohan on itsensä parantava organismi ja jotkut hoitavat erilaisia kasvaimia esim. risiiniöljykompressioilla
1. Keho on itsensä parantava organismi mutta se ei paranna 100% ongelmista. Jos parantaisi niin syöpää ei olisi.
2. Risiiniöljy ei vaikuta mitenkään syöpään.
Millä tavalla haittaa? Liikaa säteilyä vai? No ei ole.