Synnytin noin 40 vuotta sitten
Vähän ennen ja vähän jälkeen tuon ajan. Ei ollut seuloja eikä ultriakaan kuin poikkeustapauksissa. Ei muuta kivunlievitystä synnytyksissä kuin ilokaasu. Hyviä ja huonoja puolia nykyaikaan verrattuna.
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 41 vuotta sitten täällä Saksassa ultrat, ja synnytyksessä pda-piikki. Eikö muka Suomessa?
Mulla samoin Saksassa. Poika täyttää ensi kuussa 43.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli 41 vuotta sitten täällä Saksassa ultrat, ja synnytyksessä pda-piikki. Eikö muka Suomessa?
Ei ollut. Ultraan lähetettiin, jos oli joku erityinen syy.
Minä synnyin 48v sitten ja äiti sai epiduraalin. Olin myös vierihoidossa.
Kyllä äitini sai 1983 epiduraalin kun minua synnytti. Väliliha silloin kuulemma leikattiin kaikilta rutiinilla ettei repeä, kesti toipuminen pidempään
Episiotomia tosiaan tehtiin lähes aina. Epiduraali oli jo jossain mahdollista saada virka- aikana jos lääkäri ehti. Hyvin harvalla siis. Siellä missä minä synnytin ei sellaista olisi saanut päivälläkään saati yöllä, kun minä synnytin.
Vierailija kirjoitti:
Episiotomia tosiaan tehtiin lähes aina. Epiduraali oli jo jossain mahdollista saada virka- aikana jos lääkäri ehti. Hyvin harvalla siis. Siellä missä minä synnytin ei sellaista olisi saanut päivälläkään saati yöllä, kun minä synnytin.
Suomi oli ainakin silloin siis kehitysmaa.