Tuntuuko magneettikuvaus kehossa miltään?
Tekeekö se magneettisuus jotain minkä voi havaita kehossaan? Kuvaus pian edessä ja jännittää.
Kommentit (57)
Kiitos kaikille vastaajille. Kuvaus ohi. Laitoin silmät kiinni ennen putkeen menoa ja avasin vasta kun olin ulkona. Kuuntelin jotain radioo, mutta ei siitä hirveesti laitteen melulta saanut selvää. Pyysin hoitajaa sanomaan välillä väliaikatietoja missä vaiheessa kuvausta ollaan. Teki näin. Lisäksi mulla oli tukihenkilö mukana huoneessa, joka silitti välillä mun jalkaa. Keskityin rauhalliseen hengitykseen ja kehon rentona pitämiseen. Jännitti tosi paljon menomatkalla, mutta meni näillä keinoin tosi hyvin enkä ahdistunut tai panikoinut tilanteessa, vaikka mulla on niihin taipumusta. Alkuperäiseen kysymykseeni, nii lämmön tunnetta tuli kehoon välillä, mutta ei mitenkää pahasti että olis aiheuttanut hätääntymistä. Ei ollut paha kokemus, jos joku muukin menossa niin ei kannata pelätä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aaltoina. Ei siis satu, mutta tuntuu magneettiaallot kyllä. Ihmettelen, miten täällä ei muut muka tunne.
ihmisillä ei ole magneettiaistia
No mulla ainakin on tai sitten en ole ihminen. Tuntuu kyllä voimakkaat aallot kehossa.
Oliko sulla omat vaatteet päällä? Esim. urheilupaitaa ei saa nykyään pitää, koska kangas voi sisältää metallia.
Minä kyllä tunsin jonkinlaista lämpöä välillä.
Mä tunsin myös lämpöä ja alustan liikkeet eteen- tai taaksepäin, ilmavirran kasvoilla ja kevyitä aaltoja myös kehossa. Kaikki tuntemukset oli mietoja ja hyvin siedettäviä.
Pahinta oli kun niistä kuulokkeista kuului aluksi radio Nova. Sanoin että vaihtakaa tilalle Hitmix, muuten en suostu kuvaukseen. No kuvaus meni sitten suht helposti ysärimusiikkia kuunnellen, joskin todella huonolla äänenlaadulla. Mitään tuntemuksia ei ollut, tosin jännitti se että onko jalassani oleva luu-ydinnaula todellakin sellainen, johonka ei magneettikenttä vaikuta...
Vierailija kirjoitti:
Ei tuntunut muuta kuin kiitollisuutta, että pääsin tutkimuksiin. Se maksaa aika helvetin paljon, jos teetät yksityisellä.
Kuinka paljon se helvetin paljon on? Mitä kuvataan? Kuinka kauan kestää? Eikö nämä vaikuta hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu aaltoina. Ei siis satu, mutta tuntuu magneettiaallot kyllä. Ihmettelen, miten täällä ei muut muka tunne.
Mutta tuntoaisti.
Ei ku luulotauti ja harhoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa veressä oleva rauta on .. kyllä sen voi tuntea jos on todella herkkä. Itsellä autismi kyllä tunnen, mutta se on mukava tunne kuin vedessä kelluisi . Terveisin kuvattu pää, olkapää polvet selkä varpaat vatsa., nilkka ja useaan otteeseen.
Varjoaine meni mulla jalkoväliin, tuntui mukavalta se lämpö.
Vierailija kirjoitti:
Eräs suomalainen mies kuoli magneettikuvauksen jälkeen. Hänet nukutettiin ja hän elpyi, mutta kuoli 3 päivää myöhemmin tämän magneettikuvauksen seurauksena. Pelottavaa !
Tuskin se magneettikuvaus mitenkään vaikutti, vaan anestesia ennemminkin.
Kannattaa laittaa korvatulpat sinne alle niin melu on siedettävämpää.
Vai oikein tukihenkilö mukana,silitti jalkoja. Oletko lapsi?
Vierailija kirjoitti:
Näå jotka näin sanoo kuvittelee vain tuntevansa
Olen ollut aivojen magneettikuvauksessa eikä tuntunut miltään.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin tunnen itseä kuvattaessa sellaista aaltomaista tunnetta. Ei ollenkaan paha, mutta tuntuu kuitenkin. Ja olen röntgenhoitaja.
Osalle tulee putkessa kuuma, mutta se saattaa johtua omasta koosta ja sen vaikutuksesta putken ilmastointiin.
Magneettikuvauksessa kuvannettavaan kohteeseen kohdistetaan radioaaltoja, jotka virittävät niiden taajuuteen verraten juuri sopivan vahvuisessa magneettikentässä olevia atomiytimiä. Magneettikuva muodostetaan ydinten viritystilan purkautumisesta syntyvien sekundääristen radiosignaalien perusteella.
Magneettikuvauksessa käytettävät radioaallot eivät ole mikroaaltoja, vaan tavallisimmissa tapauksissa jonkin verran ULA-/FM-radion taajuuksien ylä- tai alapuolella, mutta silti niiden absorboitumisesta kudokseen aiheutuu lämpövaikutus. Kun elimistön lämmönsäätelymekanismit ovat jokseenkin kunnossa, tämä ylimääräinen lämpö tasoittuu ja poistuu haitattomasti, mutta sen saattaa kuitenkin tuntea. Putken ilmastointi edistää tätä lämmön poistumista. Lämmönsäätelykykyä alentavat tekijät kuten lihavuus, diabetes, verenkiertoon vaikuttavat sairaudet ja tietyt lääkkeet voivat aiheuttaa ylikuumenemisriskin; tällaiset potilaat pyritään kuvaamaan varovasti. Kuvattavia ohjeistetaan ilmoittamaan lämmön tunteesta esim. heille käteen annettavaa nappia painamalla.
Muistakaa että ette meikkaa millään metallihilemeikeillä ennen kuvausta.