Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unirytmi - heräiletkö tunnin välein?

Vierailija
02.02.2025 |

Onko kellään muulla tällainen unirytmi:

Nukun ensimmäiset 4 tuntia ok, mutta sen jälkeen herään tasan tunnin välein, enkä saa heti unen päästä kiinni.

Esim, jos menen nukkumaan klo 11, niin nukun ok klo kolmeen asti, mutta sen jälkeen herään tunnin välein, siis klo 04:00, 05:00, 06:00, 07:00.

Seuraavana päivänä olen väsynyt, vaikka periaatteessa olen "nukkunut" 8 tuntia. Tarvitsen n 10 tunnin yöunet jotta tuntisin oloni levänneeksi. 

Minulla ei ole uniapneaa (tutkittu), en kuorsaa, olen perusterve, ei ylipainoa, terveellinen ruokavalio, kuntoiluna kävelylenkit lounasaikaan, en käytä alkoholia kuin pari kertaa vuodessa.

Melatoniini ei auta. Unilääkkeillä pystyisin nukkumaan ok, olen kokeillut, mutta en halua lääkitä koko ajan, sillä niissäkin on omat sivuvaikutuksensa. 

Onko kellään muulla näin? Ja onko mahdollista päästä eroon jatkuvista heräilyistä? Vinkkejä, kiitos!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni sama ongelma. En ole löytänyt ratkaisua. Tosi kurjaa vartoa unta tunnin välein :-\

Vierailija
2/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, yö hajanainen, uuvuttavaa.

Kaikkea kokeiltu, mistään ei apua.

N54

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressiä? Vaihdevuodet? Onko samaa viikonloppuisin?

Vierailija
4/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressiä? Vaihdevuodet? Onko samaa viikonloppuisin?

Kiitos vastauksestasi. 

Stressiä ei ole nykyään ollenkaan. Sama toistuu silti joka yö, viikonloppunakin, vaikka voin nukkua niin pitkään kuin haluan.

Vaihdevuodet olen juuri ohittanut. Mutta oireet taisivat muuten alkaa silloin kun ne tuli... Huh, onkohan tämä tullut jäädäkseen.

Kun herään öisin niin toivon aina että olisi jo aamu ja että olisin nukkunut koko yön, mutta herätykset tulevat tasan tunnin pätkissä, ja silloin joutuu taas odotelleen seuraavaa torkkuhetkeä. Ja vähempikään uni ei riitä.

Vierailija
5/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainoa joka auttaa on joko rankka fyysinen tekeminen, tai paljon kanssakäymistä muiden kanssa. Siis itsensä jonkinlainen yliuuvuttaminen. Silloin nukun raskaasti. Muuten nukun liian kevyesti ja heräilen.

Olisikohan tästä jotain apua, voisitko kokeilla esim jotain raskaampaa treenimuotoa kuin kävely?

Vierailija
6/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainoa joka auttaa on joko rankka fyysinen tekeminen, tai paljon kanssakäymistä muiden kanssa. Siis itsensä jonkinlainen yliuuvuttaminen. Silloin nukun raskaasti. Muuten nukun liian kevyesti ja heräilen.

Olisikohan tästä jotain apua, voisitko kokeilla esim jotain raskaampaa treenimuotoa kuin kävely?

Hyvä vinkki, kiitos! 

Täytyy tosiaan kokeilla, vaikka salilla käyntiä tai vastaavaa. Ehkä tuo fyysinen väsymys on tosiaankin tarpeen tapauksessani. 

Vierailija
7/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ongelma eikä mikään ole auttanut. 

Vierailija
8/8 |
02.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama ongelma eikä mikään ole auttanut. 

Onko sinulla ollut pitkään? Alkoiko tietyssä iässä, vai ollut "aina"? 

Itse nukuin nuorempana paljon paremmin, vaikka silloin oli enemmän stressiäkin ajoittain.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan