Välien katkaiseminen kaverisuhteessa
Katkaisisitko välit kaveriin, joka on emotionaalisesti välinpitämätön sinua ja muita ihmisiä kohtaan?
Kaveria ei tunnu kiinnostavan mikään asia elämässä (paitsi omat murheet ja asiat) ja hän rypee jatkuvassa itsesäälissä. Hän on energialtaan kuin ankeuttaja, joka yrittää (tiedostaen tai tiedostamatta) vetää siihen samaan tilaan, jossa hän itsekin on. Olen alkanut toden teolla ahdistumaan hänen seurassaan. Sen painostavan mustan pilven kykenee aistimaan, jos on hänen kanssaan.
Olen yrittänyt tukea, kuunnella ja auttaa (minulla on itsellänikin vaikeaa), mutta hän on jotenkin mieleltänsä hyvin sidoksissa ja rikki, ja muiden ongelmat ovat vähäpätöisempiä kuin hänen.
Hän vaikuttaa myös viisveisaavan siitä ollaanko edes tekemisissä vai ei. Kaikkeen vastataan tyylillä
''joo'', ''emt'', ''ihan sama''
Ei saa oikein mitään muuta irti ja kaveri vaikuttaa todella kylmältä. Oma mielenterveyteni on kärsinyt myös pahasti tämän takia ja on piippuun ajettu sekä vähän hyväksikäytetty olo. Mitä tehdä tässä tilanteessa?
Kommentit (9)
Se on sun ainoa kaveri, ilman sitä sä olet tooooooodella yksin. Tosin se vihaa sua.
Ehkä hän ei ole kovin kiinnostunut kaverisuhteesta
Miksi pitäisi katkaista välit? Anna vaan olla, sitä ei kiinnosta noin paljoo.
Eli sinä roikut hänessä, vaikka häntä ei tippaakaan kiinnosta. Kärsitkö läheisriippuvuudesta?
Minä en kanssa ymmärrä näitä välien katkaisijoita. Eikö ne välit katkea ihan itsestään jos kumpikaan ei ota yhteyttä?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä roikut hänessä, vaikka häntä ei tippaakaan kiinnosta. Kärsitkö läheisriippuvuudesta?
Tähän ei kaikkea pysty avaamaan... mutta hän roikkui kuitenkin alkuun minussa ja antoi täysin erilaisen kuvan itsestään. Varmaan tiedostamatta johtanut minua harhaan.
Kyllä mä jonkin asteisesta läheisriippuvaisuudesta varmaan kärsin, mutta siis lähinnä käy sääliksi kaverin puolesta ja olen edelleenkin huolissani hänestä vaikka en oikein voi olla hänen kanssaan tekemisissä enää.
Vaikuttaa siltä, että kaverisi on masentunut. Puhu suoraan, neuvo hakemaan apua ja kerro havainnoistasi, ettei tunnu kivalta. Sitten voit ottaa etäisyyttä. Ei ole pakko olla tekemisissä tai erota dramaattisesti
Olen katkaissut välit kaikkiin sellaisiin ihmisiin jotka vain vievät minulta energiaa. Kuulostaa siltä että sun on parasta tehdä samoin tälle ihmiselle.