Mitä kun työkaveri OIKEASTI ketuttaa??
Oon ollut yli 20 vuotta työelämässä. Eri työtehtävissä ja työskennellyt ~sadan ihmisen kanssa. Koskaan ei ole ollut samanlaista ongelmaa kun on nyt yhden ihmisen kanssa.
Pieni firma, jossa meitä on noin 10 henkilöä. Tämä yksi ihminen vaan ketuttaa oikeasti! Hän ei ymmärrä mitään, eikä ota oppeja vastaan, sählää ja säätää. Olemme kaikki olleet paikassa alle 3 vuotta, eli olemme kaikki yhtä "uusia". Tämä yksi ihminen vaan saa mut jokapäivä pahalle tuulelle. Ei yritä oppia mitään ja vetoaa milloin huonoon muistiin tai avuttomuuteensa. Milloin ei kuulemma näe kunnolla tai ei osaa. Ja siis pomon mielestä tämä henkilö on sopiva työhön. Ollaan kaikki käyty työhöntulotarkastukset.
Mietin välillä, että lähdenkö oikeasti pois työpaikasta. En haluaisi, koska pidän työstäni ja työpaikasta! En vaan jaksa tällaista ihmistä joka on oikeasti taakka ja rasite muiden työnteolle.
Kommentit (27)
Jos joku toinen ihminen saa sut noin vittuuntuneeksi niin kannattaa katsoa peiliin. Tällä toisella on varmasti sellaisia vahvuuksia, joita sinulla ei ja pomosi näkee tämän. Positiivista mieltä ja ymmärrystä erilaisuutta kohtaan :)
Vierailija kirjoitti:
Tästä kyseisestä henkilöstä on taidettu ennenkin kirjoitella palstalle edellisissä työpaikoissa ...
En usko, että on samasta henkilöstä kyse. Tämä pienellä paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku toinen ihminen saa sut noin vittuuntuneeksi niin kannattaa katsoa peiliin. Tällä toisella on varmasti sellaisia vahvuuksia, joita sinulla ei ja pomosi näkee tämän. Positiivista mieltä ja ymmärrystä erilaisuutta kohtaan :)
Erilaisuus on aina ok. Mutta ei sellaisessa tilanteessa, jossa tehdään samaa työtä ja samalla intensiteetillä (yleensä aina kiire). Tässä henkilössä ketuttaa ehkä eniten se, ettei ota mitään neuvoja vastaan (kun ei selkeästi tiedä) vaan aina väittää vastaan. Ja hän on aika usein työpäivän aikana pulassa eri koneiden ja laitteiden kanssa. Toisten työt seisovat samalla
Erilaisuus on kunnioitettava asia. Mutta ei minkään työpaikan pitäisi arvostaa sekoilijaa ja häröilijää, joka hidastaa muiden työntekoa.
AP
Menneellä viikolla sain käsivamman, kun kävin auttamassa ko. työkaveria. Hän oli jälleen kerran saanut yksinkertaisen koneen aivan solmuun. Seisoo tumput suorana vaikka asia on hänelle kerrottu satoja kertoja. Myös työnantajan taholta.
Yritin samalla neuvoa koneen oikeaa käyttöä mutta sain vastaukseksi vain kettuilua.
Mä olen oikeasti niin kypsä tähän ihmiseen.
AP
Meillä töissä harkitaan tehtävänkuvan vaihtamista, jos joku ei selviä tehtävistään avusta ja mentoroinnista huolimatta. Se on ihan normaalia, että autetaan työkavereita alussa ja sen jälkeen satunnaisesti, mutta jos joku tekee samat virheet toistuvasti, niin se ei ole normaalia.
Mun työhön kuuluu toisten auttamista myös (olen ollut pitkään samassa työssä) ja välillä ei jaksaisi tehdä toisten puolesta niitä kaikkein hankalimpia juttuja aina.
Kuitenkaan avuttomat tai sähkäävät työkaverit ei ole mitään siihen verrattuna, että on työkaveri, joka haukkuu sun tekemiset julkisesti ja yrittää pilata palaverisi ja projektisi.
Mulla oli aikanaan samanlainen työkaveri. Sai sitten lopulta 2 nepsydiagnoosia ja lääkkeet. Tilanne parani huomattavasti.
Anna jonkun muun neuvoa ja auttaa häntä. Sopikaa kuka sen tekee tai ketkä. Jätä hänet rauhaan. Ehkä ahdistuu jos ei osaa. Yritä pysyä kauempana ja omissa tehtävissä. Pomon ongelma.
Vierailija kirjoitti:
:D
Vierailija kirjoitti:
Menneellä viikolla sain käsivamman, kun kävin auttamassa ko. työkaveria. Hän oli jälleen kerran saanut yksinkertaisen koneen aivan solmuun. Seisoo tumput suorana vaikka asia on hänelle kerrottu satoja kertoja. Myös työnantajan taholta.
Yritin samalla neuvoa koneen oikeaa käyttöä mutta sain vastaukseksi vain kettuilua.
Mä olen oikeasti niin kypsä tähän ihmiseen.
AP
Vaihdat paikkaa, niin mäkin tein, ei välttämättä witutus (täysin) lopu mutta witutuksen kohde vaihtuu (kevenee).
Pitääkö sun siis jatkuvasti korjailla hänen virheitään tai olla auttamassa häntä?
Se basilli voi levitä yhdestä henkilöstä laajemmalle, että alkaa ketuttaa yhä useampi ihminen.
Ei siinä auta kuin muuttaa omaa elämäänsä.
Muista DEI. Hi-tail-la ja tyhmilläkin on oikeus työhön.
Jaa-a. voi olla sisäistämisongelma ja kokemuksen puutetta.
Joillekin pitää asiat kertoa tulisesti muttei se toimi kaikkien kohdalla.
Joillakin täytyy taas saada kokonaiskuva koko työmaan/laitteen toiminnasta ennenkuin heillä naksahtaa palaset kohdilleen.
Jotkut rakentavat sen pala kerrallaan ja joillekin riittää pelkkä työvaiheiden opastus.
Huonoille havannoijille/huonomuistisille ei kannata selittää yhtään ylimääräistä vaan aivan rauhassa näyttää 1 työvaihe ja tarpeeksi etäältä valvottuna heti antaa suorittaa sitä ennen seuraavaan siirtymistä ja paljon toistoja siihen yhteen työvaiheeseen. Myöhemmin kun oppia on kertynyt tarpeeksi voi sen toiminnasta kertoa enemmänkin. Näiden kanssa kannattaa toimia myös positiivisella ja mahdollisimman rauhallisella asenteella niin oppi menee perille vaikka ulosantinsa on mitä on.
Jos teetät liian aikaisin liian montaa työvaihetta ja eri työtä on tuloksena sähläystä kun se edellinen työ ei ehdi kokemattomalla jäädä työmuistiin vaikka se yksinkertainenkin koneenkäyttö kokeneelle on itsestäänselvyys ja helppo oppia.
Älä ole niin ankara ja tiukka sille. Toiset vaan oppii asioita vähän eri tavalla ja eri tahdissa.
Voitko puhua uudestaan esimiehen kanssa asiasta? Onko hän tietoinen, että muiden työt kärsii yhden törttöilystä. Jos työyhteisö kärsii, on esimiehen tehtävä hoitaa asia. Jos esimies ei toimi, voitko mennä työterveyteen ja puhua siellä luottamuksellisesti?
Työskentelen pienessä tiimissä, jossa kaikki tuntuvat odottavan, että minä kannan vastuun lopulta siitä, että työt tulee tehtyä.
Uudemmat työntekijät ovat saaneet paremman perehdytyksen, jota itse en saanut, jouduin kyselemään ja selvittelemään ja säveltämään itse, kun kunnon perehdytystä ei ollut. Älkääkä tulko sanomaan, että olisi pitänyt vaatia, vaadin kyllä, mutta siitä tuli vain riitaa.
Olen siis perehdyttänyt uusia työntekijöitä, jotka vielä vuosien päästä eivät osaa/ymmärrä/hahmota asioita. Ikävät tai hankalat työtehtävät jäävät lojumaan niin pitkäksi aikaa, että minä teen ne. Tästäkin on sanottu, mutta mitään ei tapahdu.
Seuraavaksi varmaan joku tulee sanomaan, että itsehän olet perehdyttänyt, teit sen huonosti. Olen vääntänyt, kääntänyt, piirtänyt ja selittänyt, moneen kertaan perustellen ja käyttänyt erilaisia esimerkkejä havainnollistamaan asioita. Silti jos ei hahmota, en oikeastaan voi enää mitään.
Pidän tätä kuitenkin parempana tilanteena kuin sitä, että olisi jotain kiusaamista, siis ilkeilyä, v**tuilua ym., joten keskityn omaan työhöni ja tehkööt sitten muut mitä osaavat.
Mä taas olen kypsä siihen, kun itse joudun vastata monesta asiasta ja kukaan ei tajua edes auttamaan. Jos kieltäydyn tekemästä jotain ja sanon, että olisiko jonkun toisen vuoro, niin suututaan.
Helppoa rahaa muilla, kun yksi juoksee ja hoitaa yleiset kaikille kuuluvat juoksevat asiat oman tehtävänsä ohessa.
Aina työpaikalla on ihmisiä jotka ärsyttää suorastaan v*tuttaa. Täytyy vain keskittyä omaan työhön ja välttää kontaktia. Työt pitää hoitaa muttei siellä työpaikalla saati siviilissä tarvi kavereita olla.
Meillä on yksi työkaveri joka on selkeästi valehdellut taidoistaan työtä hakiessaan. Meillä vaaditaan hyvät it-taidot työn hoitamiseen, ja tämä yksi tuijottaa tietokonetta kuin lehmä uutta porttia, tökkii näppistä kahdella sormella ja kuvittelee että jollain on aina aikaa seistä hänen selkänsä takana neuvomassa mistä napista pitää painaa seuraavaksi. Kaikissa tehtävissä on aina hirveä ruuhka hänen vuoronsa jälkeen, jonka seuraava saa purkaa omien töidensä lisäksi. Tätä on kestänyt jo kaksi vuotta, asia on esimiesten ja henkilön itsensä tiedossa eikä mitään parannusta tapahdu. Meillä muilla menee oikeasti jo hermot. Kunpa tyyppi häipyisi, koska muuten työpaikka on aivan ihana enkä haluaisi vaihtaa itse.
Tästä kyseisestä henkilöstä on taidettu ennenkin kirjoitella palstalle edellisissä työpaikoissa ...