Nyt se on virallista: Suomessa on lama! IMF:n kartalla koko muu Eurooppa hohkaa vihreällä kasvua, Suomi Sudanin tiellä!
Vielä Marinin kaudella vuonna 2022 Suomi oli muiden Euroopan maiden kanssa vihreällä IMF:n kartalla, vuonna 2023 putosimme keltaiselle ja vuonna 2024 yhä jatkoimme varoituskeltaisella ainoana Pohjoismaana, vuodelle 2025 voi ehkä olla pientä kasvua luvassa, tai sitten ei. Tilanteen pitkittyminen vuosien mittaiseksi kertoo lamasta.
Muun Euroopan ja maailman kartta puolestaan on vihreällä kertoen kasvusta. Afrikassa ainoa maa, jolla menee yhtä huonosti kuin Suomella on Sudan. Kaikki muut Afrikan maat on vihreällä IMF:n kartalla, meillä menee talouden osalta huonommin kuin 98% Afrikan maista.
Kommentit (919)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole isoja vientiyrityksiä eikä osata myydä eikä markkinoida. Tämä myös yksi ongelma vs. muut maat.
Kyllä! Ja tähän pitäis laittaa paukkuja sen sijaan et työttömiä patistellaan perustamaan nakkikioskeja ja kotisiivousfirmoja. Vientiä ja innovaatioita!
Samaa mieltä. Olen kirjoittanut usein ennenkin, että homma ei toimi siten, että mä pesen kympillä sun paidan ja sä keität mulle kympillä kahvit. Siinä vain se sama kymppi siirtyy taskusta toiseen eikä rahan määrää lisäänny.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole isoja vientiyrityksiä eikä osata myydä eikä markkinoida. Tämä myös yksi ongelma vs. muut maat.
Kyllä! Ja tähän pitäis laittaa paukkuja sen sijaan et työttömiä patistellaan perustamaan nakkikioskeja ja kotisiivousfirmoja. Vientiä ja innovaatioita!
Samaa mieltä. Olen kirjoittanut usein ennenkin, että homma ei toimi siten, että mä pesen kympillä sun paidan ja sä keität mulle kympillä kahvit. Siinä vain se sama kymppi siirtyy taskusta toiseen eikä rahan määrää lisäänny.
Paitsi että tuossa puolet rahasta katoaa joka kerta kun valtio imaisee sen ahtaisiin kitusiinsa. Suomessa on turha haaveilla talouskasvusta ja innovaatiosta. Suurin osa ihmisistä alkaa oleen jo niin tyhmiä, että yksinkertaisetkin työt ei onnistu hyvin. Puhumattakaan siitä kuinka laiskoja suomalaiset ovat
Vierailija kirjoitti:
Kummasti helpottais jo sekin, kun toimittaisiin kuten muutkin EU-maat ja katsottaisiin joskus omankin edun kannalta, että mitä kaikkea huttua nyt kannattaa noudattaa ja missä määrin. Eikä mentäisi joka jumalan neuvotteluihin kuin jonkun tsaarin puheille kuulemaan mitä meidän nyt meidän vaaditaan tekevän.
Ja toinen tietysti, että olisi jo aika niellä ylimääräinen ylpeys ja todeta, että nyt on perse auki, laittakaahan Brysselistä laastaria tulemaan.
Tämä oli hyvä.
Vika onkin siinä kuten oikeassakin elämässä:
jos joku muu ajattelee ja päättää puolestasi ei omia ajatuksia enää ole.
Täällä Suomessa on erittäin korkean luokan ihmisiä vuosikymmeniä työttömänäkin, joilla aivan varmasti riittäisi uusia ideoita tai ongelmanratkaisukykyä tieteen ja uuden teollisuuden saralle.
Mut jos on ulospäin hiemankaan outo tai erilainen ei työpaikkaakaan näille ole mikä on sääli sillä näissä oikeasti voisi olla erittäin suuri potentiaali.
No odotellaan nyt rauhassa, että kuplat ympäri maailmaa poksahtelee ja koitetaan sitten uutta nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Suomen bktsta yli puolet tulee kotimaisesta kysynnästä. Kun tätä kysyntää ei ole, maa on lamassa.
Ja pahenee vaan.
Potkulaki tulee vasta keväällä voimaan.
Paikallinen sopiminen on jo voimassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelin, että Suomi lähtee nousuun leikkauksilla jotka koskevat pääasiassa köyhiä, pienituloisia ja vähävaraisia, kuten esim. pienellä eläkkeellä kitkuttelevan äitini asumistukea leikattiin 30€:lla. Huijausta ja tarpeetonta oli leikata köyhiltä ja vanhuksilta jotka pyyteettömästi ja uskollisesti ovat koko ikänsä, vuosikymmeniä tehneet pienellä palkalla työtä.
Eläkeläisiltä ei ole leikattu. Asumistukensa pieneneminen johtuu tod.näk. siitä, että on saanut parin vuoden aikana hulppeat 10% korotusta eläkkeeseensä.
Elätille ok, mutta työllisille, jotka sen kustantaa, ei ole ok palkankorotus!
Kyllä on leikattu. Eläkeläisen asumistuki pienenee tänä vuonna, eläke ei ole noussut moneen vuoteen.
Niin, säästöjen määrää laskettiin eli ei saa olla tilillä niin paljon kuin ennen tai asumistuki laskee tai sitä ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Suomen bktsta yli puolet tulee kotimaisesta kysynnästä. Kun tätä kysyntää ei ole, maa on lamassa.
Tuokin on totta, mutta talous lähtee parhaiten nousuun, kun saadaan Suomeen lisää rahaa eikä vain siirrellä sitä toinen toisillemme. Ja kuten kommentoija nro 323 sanoikin, niin siitä kympistä verottaja vetäisee vielä välistä. Ja jos minä alankin keitättämään kahvini jenkeillä ja toinen pesettämään paitansa kiinalaisilla, niin koko kymppi katoaa Suomesta pois. Jonka jälkeen keitän kahvini itse ja se toinen pesee paitansa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti Sanna ajoi Suomen suohon!
Sannan kaudella kaikki oli vielä hyvin.
Sannan kaudella tajusin ettei tuo akka ymmärrä taloudesta hevonpaskaakaan. Sanna eli omassa utopiassaan ja toitotti Suomen olevan rikas maa puolustaen Suomen 6 miljardin osuutta eu:n velkaelvytykseen. Tuolloin "kiinnitin jo turvavyön", sillä ymmärsin että Suomen ajautuminen vararikkoon on jo lähivuosien asia ja eläkejärjestelmän "alasajo" tai radikaali heikentyminen seuraa vielä perästä. Sanna Marin järjesti meille miljardien velat ja pelkästään korkomenot noisivat Marinin hallituksen myötä kolminkertaisiksi yli 3 milljardiin.
KORONAVIRUS JA UKRAINAN SOTA!! KORONAVIRUS JA UKRAINAN SOTA!!
S.
Et sä mistään äitisi vintiltä mihinkään sisällissotaan lähde, vi.t.u.n persuloinen. Meet aamulla suihkuun ja töihin kokoomuslaiselle herrallesi. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
"Johan tämä sosialismin ja woke höpötys on nähty. Suomikin tarvitsisi oman Trumpin."
Turpa kiinni jo siitä wokesta persu. Sun ainoa ongelma on, että sä et saa pillua, ja arvaa mitä, et saisi pillua ilman wokeakaan, koska olet niin vastenmielinen
Lainataan tätä koska totuus.
Itse kyllä luulen, että suurin osa kansasta nimenomaan on tullut siihen tulokseen, että Suomi on uppoava laiva. Rahat sijoitetaan amerikkalaisiin osakkeisiin. Toki jos ne jotain tuottavat ja suomalaiset kuluttavat rahat lopulta Suomessa, kai se talouttakin kasvattaa lopulta. Ikävä kyllä siihen menee vuosia, että ollaan saatu säästettyä itsellemme terveys- ja työttömyysturva omalle tilille.
Hallituksen talousosaaminen oli jo alusta asti nähtävillä, ei kiinnostanut taloustieteilijöiden näkemykset jotka varoittivat valituista linjauksista.
Ainoat yllättyneet ovat hallituksessa ja siellä ne ottavat velkaa ennätystahtiin ja maksattavat itse tekemänsä laman veronmaksajilla. Kertoisiko joku Purralle että pelkkä saksien käyttö ei riitä kansantaloudessa? Ai niin, eihän Purra kuuntele edes osaavimpia kansantaloustieteilijöitä kun ei sovi ideologiaan.
Voi elämä noita törppöjä.
Meillä on ehkä historiamma naiivein ja typerin hallitus. Harmillisesti myös vastuuntunnottomin, eli eivät tajua erota, vaikka todellakin syytä olisi.
Ymmärrän, että Kiinan asema maailmassa ja suhteet Suomeen ja ulkomaihin ovat monimutkainen kysymys. Tiedän, että Kiinassa on länsimaisin silmin katsottuna ihmisoikeusongelmia ja että maa on poliittisesti autoritaarinen. Silti olisi mielestäni paha virhe, jos näihin vedoten mielikuvien perusteella tehtäisiin johtopäätös, että Kiina pitää eristää. Tällainen ajattelu kumpuaa mielestäni siitä, että me länsimaissa tunnemme kiinan liian pinnallisesti. Kiina on maailman toiseksi suurin kansantalous ja se kasvaa yhä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Hallituksen talousosaaminen oli jo alusta asti nähtävillä, ei kiinnostanut taloustieteilijöiden näkemykset jotka varoittivat valituista linjauksista.
Ainoat yllättyneet ovat hallituksessa ja siellä ne ottavat velkaa ennätystahtiin ja maksattavat itse tekemänsä laman veronmaksajilla. Kertoisiko joku Purralle että pelkkä saksien käyttö ei riitä kansantaloudessa? Ai niin, eihän Purra kuuntele edes osaavimpia kansantaloustieteilijöitä kun ei sovi ideologiaan.
Voi elämä noita törppöjä.
Jep. Saksien kaverina ois pitänyt käyttää kirvestä, moottorisahaa ja muita leikkausvälineitä. aivan riittämättömät leikkaukset tilanteeseen nähden.
Sanna tämän lumipalloefektin aloitti. Että mä vihaan sitä naista. Onneksi ei kuitenkaan ole lapsia ja työpaikka löytyy toistaiseksi vakkarina
Ap levittää valheellista uutisointia. Valitetaan twitteristä, että levittää harhaanjohtavaa tietoa, mutta teette sitä itsekkin. Olin aiemmin vasureiden puolella Twitterin suhteen, mutta en ole enää.
Tässä kartta:
https://www.imf.org/external/datamapper/NGDP_RPCH@WEO/OEMDC/ADVEC/WEOWO…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Johan tämä sosialismin ja woke höpötys on nähty. Suomikin tarvitsisi oman Trumpin."
Turpa kiinni jo siitä wokesta persu. Sun ainoa ongelma on, että sä et saa pillua, ja arvaa mitä, et saisi pillua ilman wokeakaan, koska olet niin vastenmielinen
Lainataan tätä koska totuus.
Suomen taloutta nimenomaan parantaisi joku Trumpin tyylinen hahmo, jolle oma maa tulisi ensin. Woke-hörhöilystä luopuminen olisi vielä kirsikkana sen itse leivotun kakun päällä.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Sanna tämän lumipalloefektin aloitti. Että mä vihaan sitä naista. Onneksi ei kuitenkaan ole lapsia ja työpaikka löytyy toistaiseksi vakkarina
Älä nyt ole lapsellinen. Suomen ongelmat alkoi jo ennen kuin Marin oli edes politiikassa mukana.
Orpolla on kokoomushallituksessa parempi hallitusohjelma kuin Sudanilla. Kohta olemme kurjuudessa ohittaneet Sudanin. Tässä kansalle kilpailukyky loikkia.