Olenko tarpeeksi alkoholisoitunut voidakseni hakea tukea AA:sta?
Koko yön olen kuunnellut kirjaa, jossa raitistuneet kertovat alkoholismistaan ja raitistumisestaan.
Hurjia tarinoita. Lääkäri, joka vetänyt rauhoittavia ja alkoholia, työskennellyt päihtyneenä ja harhaisena. Eräs äiti, joka juonut koko raskauksien ajan ja sekoillut huolella. Toimitusjohtaja joka menettänyt kaiken ym. Erittäin painavia tarinoita, jokainen heistä raitistunut.
Minä kun olen pahasti masentunut ja kokenut epäonnistuneeni elämässä alkoholismin vuoksi enkä ole lähelläkään tuota kaikkea. Ei mikään kerskumisen aihe siis ollenkaan mutta sai miettimään olenko heikko yksilö kun olen huolissani jo tästä mitä käyn läpi.
14-vuotiaasta juonut melkein joka viikko 1-3 kertaa humalanhakuisesti. Vaikuttanut suhteisiin, talouteen, työhön, terveyteen. Tätä on jatkunut 15 vuotta ja aion toipua. Meinasin, jos haen tukea vertaisistani mutta tiedä sitten. Juoda en nyt ainakaan enää pysty.
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ite oon teinistä asti ryypänny joka ikinen päivä. Nyt 40+ iässä tuntuu että vois alkaa juomaan ihan tosissaan.
Olen sen verran varakas ettei muutama satanen päivässä juomiin tunnu missään.
Vaikea ymmärtää miksi osa ei vaikuta yhtään häpeävän tilaansa. Kun kirjaa kuuntelin, olin äimistynyt kuinka pitkälle ihmiset voi mennä. Pidän itseäni paskana tässäkin tilassa ja kammottava ajatus on se, että tästä muuttuisin vielä narsistisemmaksi ja välinpitämättömäksi. On alkanut aukeamaan kuinka itsekeskeiseksi olen alkoholismin myötä tullut. Tarkoitan, että elän ihan liikaa itsessäni ja raitistuminen saisi varmaan aikaan sen, että näkisin elämän aivan eri tavalla. -ap
Ja paskat. Lopetat juomisen niin näet kuinka viddumaisia ihmiset ovat ja mieluummin juot itsesi va
Tästä en ole sitten pätkääkään samaa mieltä. En ole yhtään noin kapeakatseinen. -ap
Kaverini raitistui yli 20 vuotta sitten ja käy edelleen AA:ssa. Läheiseni raitistui monta vuotta sitten ja elää parempaa raitista elämää. Kaikki ovat AA:n tervetulleita. Rohkeasti mukaan. Päihdepsykiatrin päihdeblogissa kerrotaan miten alkoholisimi alkaa, kehittyy ja mihin se voi johtaa. Hyvää matkaa kohti raitista ja tervettä elämää!
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_varhaisvaiheet
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_keskivaiheet
https://juhakemppinen.fi/alkoholismin_myohaisvaiheet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oket vasta aloittelija. Jatka juomista vielä ainakin 10 vuotta.
Psyyke ei kestä enää tippaakaan. -ap
Joten lopetat, menet AA:han ja jätät sen porukan, jonka kanssa olet juonut.
Tuo yllyttäjä on paska, joka itse aikoo kuolla juomiseen tai vittuiluun, mutta yksin kituu kunnes kuolee.
Voiko vitutukseen kuolla?
Olen ollut nyt raitis 3 vuotta ja alussa kävin AA kerhossa mutta ei se kyllä mitään vertaistukea anna vaan vanhat juopot kehuvat juomamääristä ja samat jutut aina. Lopulla kun kävin kerhossa minulle tuli lopussa hillitön juomishalu. Ja mikä myös minua korpesi oli uskonnon tuputtaminen koska ilman uskomista et voi olla raitis ja sanotaan ettei aa ole uskonnollinen toimintatapa on ihan huuhaata. Koska pohjana on miten ihminen on heikko ilman uskoa jumalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene ryhmään. Ei siellä ole mitään kilpailua siitä, kuka on surkein ja pahiten pohjalla.
Sen tiedän itse, että pohjalta pääsee vain ylöspäin. Ja jos haluat katsoa ylös, näet auttavia käsiä valmiina tarttumaan käsiisi ja kiskomaan ylös.
Toipuminen alkaa kun tajuaa jättää tuon lahkon jossa vuodesta toiseen ramppaavat ovat kyllä juomatta mutta eivät kehity ihmisinä yhtään mihinkään. 16 vuotta raittiina, AA:n oppien mukaan retkahdukseni on väistämätön koska "en ole ohjelmassa" ja käy ryhmissä.
Jotkut "laitostuu" AA/NA-touhuun eivätkä opi ajattelemaan omilla aivoillaan, se on ihan totta. Siitä 12 askeleen ohjelmasta tulee silloin elämän suurin tarkoitus ja jopa niin että koko identiteetti perustuu addiktiuteen. Mutta ehkä se on silti vaan hyvä jos se pitää ihmisen raittiina? Kävin itse ryhmissä kolme vuotta ja aloin kokea haitat hyötyjä suuremmaksi, viimeinen pisara oli seksuaalinen ahdistelu yhden tyypin taholta josta en olisi ikinä uskonut
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut nyt raitis 3 vuotta ja alussa kävin AA kerhossa mutta ei se kyllä mitään vertaistukea anna vaan vanhat juopot kehuvat juomamääristä ja samat jutut aina. Lopulla kun kävin kerhossa minulle tuli lopussa hillitön juomishalu. Ja mikä myös minua korpesi oli uskonnon tuputtaminen koska ilman uskomista et voi olla raitis ja sanotaan ettei aa ole uskonnollinen toimintatapa on ihan huuhaata. Koska pohjana on miten ihminen on heikko ilman uskoa jumalaan.
Itse en oikeastaan tuomitse tuolla tavalla vaikka ymmärrän, että järki ihmistä se voi puuduttaa. Kiinnostaa kohtaamiset ja voin tavata siellä hyviä ihmisiä. -ap
AA:n ainoa pääsyvaatimus on halu raitistua.
Ei siellä vertailla, kuka on pahin denso ja eniten menettänyt ja jaeta niistä mitaleja. :D Mä käyn nyt viidettä vuotta. En mäkään mitään juomisen takia varsinaisesti menettänyt, en juonut taloa, autoa tai ukkoa, mutta tajusin, että mulle on kehittymässä todella paha ongelma. Ei kannata odotella, että on yhtä hurja kohtalo kuin niillä kirjan tyypeillä.
Auttavaan puhelimeen soitin, sieltä vastasi luonnollisesti raitistunut alkoholisti jonka kanssa kävimme mukavan keskustelun. Hän lämpimästi suositteli kerhoa. Menen ja pelottaa mutta ei se mitään, parempi katsoa kuin katua tuokin asia. -ap
Ja paskat. Lopetat juomisen niin näet kuinka viddumaisia ihmiset ovat ja mieluummin juot itsesi vathaiseem hautaan kuin jaksat niitä idiòotteja katsella.