Tuntuu, että mokasin pahasti. Olin kahvilla ja olin syömässä runebergin torttua kunnes yhtäkkiä suuhuni pisti alkoholin maku ja minähän olen
Lopettannu juomisen ja alkon käytön. Yhden lusikallisen verran nielaisin, kun en kehdannut sylkeä pois. Lopun leivoksesta heitin roskiin. Maistui niin selvästi alkoholi, että ihan varmasti länträtty jotain vahvaa taikinaan.
Kaiken päälle kauhukseni tämä ei ollut eka tänä vuonna..edellisen kerran söin koko tortun kylässä viikko sitten. Siinä en maistannu alkoholia eikä tullut mielenkään..olin siis unohtannu koko alkoholipitoisuuden, tämä tämän päiväinen torttu sisälsi niin selvästi, että maistoin sen ekalla lusikalla. Nyt vasta lamppu syttyi. Tuntuu, että olen pilannut kaiken. En todellakaan suunittele juomisen aloitusta, mutta kyllä tää syö mieltä. Kaiken päälle osa noista leivoksista ihan oikeasti käsittääkseni sisältää ihan kohtalaisesta alkoa.
Mitenkä on?
Ex alkoholisti. Tästä edes varon noita leivoksia. Mahdollisesti se viikko sitten kylässä syömäni oli alkoholiton. En ainakaan maistannu.
Kommentit (55)
Sellaista se on että osalla porukasta lähtee aina laukalle. Ääripäästä toiseen. Oli sitten kyse alkoholista, ruuasta tai uskonnosta. Kyllä tolkun ihmisillä on helppoa.
Runoilee kuin rune . Mutta pahinta myrkkyä on KARVAS MANTELI josta tehdään sinihappoa syanidia. Sitä käytetään tortussa kuin karkeissa. Sekä tavallista mantelia että karvasmantelia. Ja koska on mustikka joka on syötävää kuin muut vastaavat joita ei voi syödä myrkkymarjat niin olisipa turvallista tietää kuka erottelee myrkkymarjat thai poiminnassa. Katajan myrkkymarjoja käytetään pieniä määriä mausteena mutta se on myrkyllinen. Samoin on alkoholeissa eroja. On suuria eroja myrkyllisten viinasten tekijöiden välillä. On laitonta on laillista on tarkastettua on tarkastamatta. Diapetes vaatii että sokeri arvo pysyy tasaisena ja siihen täytyy ottaa joskus sokeria.
Mantelista tehty likööri on hyvää kuin hyvä yskänlääke. Toivotaan ettei ole karvasmantelia.
Suuvesi pistää monen takas pullon ääreen.
Siis suun huuhtominen ohjeiden muakan suuvedellä missä alkoholia.
Aivot napsahtaa ryypyn puolelle pelkästä mausta/hajusta joillain.
Juustoista on nykyään huijausta osa kuin selluloosaa paperia osa pelkkää öljyä mikä koetettu ja sulaa öljyksi. Sormet tulee öljyiseksi. Samoin on alkoholin laita että on tervettä on huijausta. Ja kun juo pitää muistaa ne sokerit drinkeissä ja likööreissä nostaa veren sokerit pilviin. Samaa kuin karkin syöjillä että krapula tulee kun verensokeri laskee.
Meidän tuttava poltteli pilveä ja kuuluu uskontolahkoon. Aika yleistä lahkoissa. Huumepiiput.
Jos noin paha alkoholismi on taustalla, kannattaa muistaa sitten jatkossa.
Runebergin torttua tehdään usealla reseptillä ja joissain ei ole alkoholia käytetty lainkaan.
Punssileivos on toinen, missä maistuu selvästi
Vierailija kirjoitti:
AP makaa krapulassa.
Hei AP,
hyvä, että tulet näkyväksi asian kanssa ja olet rehellinen itsellesi. Ymmärrän, että sinusta tuntuu pahalta. Olen myös alkoholisti ja lopettanut juomisen vuosia sitten. Vältän tarkoituksella kaikkia leivonnaisia ja ruokia, joissa on käytetty alkoholia. En käytä suuvettä samasta syystä. Käsidesiäkin vältän, koska haju saattaa triggeröidä minua.
Jos yhtään helpottaa, niin ainakaan et tehnyt itse päätöstä käyttää päihdettä. Se on ainakin minulle se selkein retkahtaminen, jos päättäisin itse alkaa käyttämään ja niin tekisin. Tsemppiä sinulle ja jos tarvitset vertaistukea, suosittelen AA- ja NA-ryhmiä.
-Toipuja
Vierailija kirjoitti:
Olen absolutisti enkä syö ruokia tai leivonnaisia (kuten Runebergin torttua tai tiramisua ym.) joiden valmistuksessa käytetty alkoholia.
Etkä juo piimää.
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä niin paljoa ole. Se alkoholispitosuus haihtuu paistaessa. Se on pelkkä maku. Liköörikonvehti on vähän eriasia. Se ei käy uunissa.
Ei olekaan yleensä, paitsi anoppi oli ostanut ammattikoulusta niin oli nuoret lotrannut kunnolla rommia, olivat siis märkiä torttuja ja se maku ihan hirveä.
No ni! Nyt kaik o mänt ja ei auta kun mennä alkoon a ostaa kuus kossua ja vetästä ne ykösellä alas.
morjes!
Luultavasti oli jotain aromilitkua eikä ole aitoa nähnytkään r-torttu.