Miksi niin monen naisen toinen nimi on Maria tai muu nimi
Itselläkin kolmesta etunimestä keskimmäinen on Maria. Monella muulla tutulla Maria tokana nimenä. Kuinka moni täällä on jonkin sortin Maria? Vai onko tää vain vanhemmilla (keski-ikäisillä) ihmisillä.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelen. Täällä yksi 20-30v ikähaarukkaan tippuva jonka toinen nimi on Maria. Nimi ei edes ole suvussa kulkenut eivätkä vanhempani ole uskonnollisia, se oli kuulemma vaan kiva nimi.
Etunimeni on myös tooodella yleinen, mutta kumpikaan vanhempani ei ollut kuullut sitä kertaakaan ennen kuin nimesivät minut tällä "eksoottisella" nimellä. Siis nimi on tyyliä Anna tai Elina. :D
Toinen nimesikin on etunimi.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin se muu nimi.
Vaihtoehdot Maria tai muu nimi tosiaan kattavat aika lailla kaikki vaihtoehdot :)
Omakin toinen nimeni on muu kuin Maria.
Jaa-a. Maria ja sen variantit (Marie, Mary. Mari
.. ) on maailman yleisin naisen nimi, johtuen siitä että kristinusko on (toistaiseksi) maailman yleisin uskonto. Yleisin miehen nimi on joku kiinalainen miehen nimi, jota en nyt muista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama nuori (20-30) vuotiaat sanoivat että tuo Maria ei ole ollenkaan yleinen, että ehkä ennen. No itse olen 40 ja mietin onko Marioiden laantu hiipunut vai vieläkö niitä Marioita kastetaan huilkeita määriä. Ihan nätti nimi persoonaton tosin. Aina kun haluan olla tuntematon laitan Maria Korhonen esim (oma sukunimi) esim kampaamovarauksissa oon Maria. Silloin voi olla jollain lailla incognito. Koska se ei sano mitään.
Onhan Michael Maria Penttiläkin :D
Miten kastaminen liittyy asiaan?
Kristillisen kasteen saavat ovat kristittyjä joten ei ihme, että Jeesuksen äidin nimi on suosittu. Niillä on näet uskonnollinen tai ainakin kulttuurinen yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama nuori (20-30) vuotiaat sanoivat että tuo Maria ei ole ollenkaan yleinen, että ehkä ennen. No itse olen 40 ja mietin onko Marioiden laantu hiipunut vai vieläkö niitä Marioita kastetaan huilkeita määriä. Ihan nätti nimi persoonaton tosin. Aina kun haluan olla tuntematon laitan Maria Korhonen esim (oma sukunimi) esim kampaamovarauksissa oon Maria. Silloin voi olla jollain lailla incognito. Koska se ei sano mitään.
Kristillisen kasteen saavat ovat kristittyjä joten ei ihme, että Jeesuksen äidin nimi on suosittu. Niillä on näet uskonnollinen tai ainakin kulttuurinen yhteys.
Aivan, mutta ei liityn nimen antamiseen?
Onhan se kaunis nimi. Eikö West Side Storyssakin lauleta, että the most beautiful name In the world...
.
Koska ihmiset on tympeän tylsiä. Antavat nimen, joka kulkee suvussa.
Samat nimet pyörii monessa suvussa ja ovat niin uniikkeja että...
Rumempi se miesten Juhani on kuin naisilla Maria. Mutta umpikuluneita, väsähtäneitä nimiä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun kristitty antaa lapselle nimen niin on aika ilmeistä että nimeksi valikoituu kristillinen nimi. Neitsyt Maria on Raamatun tunnetuin naishenkilö.
Se että Anna on niin suosittu, on yllättävää. Anna oli Neitsyt Marian äiti, mutta sitä ei kerrota luterilaisten Raamatussa. Katolilaisten ja ortodoksien Rasmatussa se kirja , jossa se kerrotaan, kyllä on. Noiden vanhojen kirkkokuntien Raamatussahan on enemmän kirjoja kuin protestanttien Raamatussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se liittyy. Jos kristitty miettii nimeä tyttölapselleen, niin aika luontevaa, että ensimmäiseksi mieleen tulee se Raamatun ja koko kristinuskon tunnetuimman naishenkilön eli Neitsyt Marian nimi. Ja se sitten kasteessa lapselle annetaan.
Samaa ihmettelen. Täällä yksi 20-30v ikähaarukkaan tippuva jonka toinen nimi on Maria. Nimi ei edes ole suvussa kulkenut eivätkä vanhempani ole uskonnollisia, se oli kuulemma vaan kiva nimi.
Etunimeni on myös tooodella yleinen, mutta kumpikaan vanhempani ei ollut kuullut sitä kertaakaan ennen kuin nimesivät minut tällä "eksoottisella" nimellä. Siis nimi on tyyliä Anna tai Elina. :D